Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Miten kulkee?
Yksi (isompien) Axoparien parhaita ominaisuuksia on erinomainen ajettavuus, eikä siitä tarvitse tinkiä 22:n kohdallakaan. Porraspohjaveneille tyypilliseen tapaan Axopar 22 nousee liukuun "portaattomasti" ilman varsinaista liukukynnystä ja hakeutuu melko automaattisesti luontevaan kulkuasentoon. Moottoritrimmin käyttö on hienosäätöä, jolla viimeistellään kulku mahdollisimman taloudelliseksi tai mukavaksi.
Axoparin veitsen terävä keula pääsee oikeuksiinsa etenkin vasta-aallokossa, jossa se hakkaa mukavuudessa monet perinteisellä syvällä V-rungolla varustetut "keliveneet". Eikä ongelmia ole myötä- tai sivuaallokossakaan. Vaikka 22 Spyder on melko kapea ja korkealaitainen vene, ei se ole erityisen herkkä nojaamaan tuuleen, joten ilman trimmitasojakin on mahdollista selvitä.
Jos arvelee terävän keulan olevan taipuvainen leikkaamaan, erehtyy. Suuntavakaus on sivumyötäistä ja -vastaista myöten niin moitteeton kuin olla voi. 22 Spyder kulkee jopa junamaisen vakaasti.
Pystyn keularangan ja pitkän kölilinjan ansiosta suuntavakaus on erinomainen myös uppoumanopeuksilla, eikä pienehköille liukuvarunkoisille veneille tyypillistä kiemurtelua ilmene oikeastaan lainkaan. Satamamanöövereissä 22 Spyder on melko kankea kääntymään, mutta menee keskimääräistä määrätietoisemmin sinne minne ohjataan, vaikka vesi vähän virtaisi tai tuulenpuuska osuisi kohdalle.
Moottorivalikoiman alin taso on 115-hevosvoimaa, jolla varustettuna 22 Spyder on täysin "idioottivarma" laite. Sillä voi tehdä kaasu pohjassakin oikeastaan mitä ohjausliikkeitä tahansa, ilman että mitään edes etäisesti äkkinäistä tai yllättävää tapahtuu. Huippunopeus asettuu sinänsä täysin riittävään 34 solmuun ja liukuun nousu tapahtuu varsin sujuvasti. Paketti sopii ominaisuuksiltaan siis erinomaisen hyvin myös veneilyuraa aloitteleville, ja se palkittiinkin viime vuoden parhaana uutena ensiveneenä Best of Boats Awardissa. Tänä vuonna palkintosade jatkui luokkavoitoilla European Powerboat of the Year ja Motor Boats Award -kisoissa.
Tehoalueen toinen ääripää on 200 hevosvoimaa, mikä tuo huippunopeuteen kymmenisen solmua lisää. Ero on selvä myös liukuun nousun räväkkyydessä ja kaasuun reagoivuudessa liukunopeuksilla. Nyt 22 Spyderista kuoriutuu sporttiseenkin menoon mieltyneen kipparin makunystyröitä herättelevä laite, joka mahdollistaa reippaamman vauhdin ylläpitämisen vaikka aallokko vähän kasvaisi.
Myös kulutuksen ja melutason osalta isompi kone on parempi. 200-hevosvoimainen V6 kuulostaa selvästi miellyttävämmältä kuin F115 ja F150, vaikka melua ei ole erityisen vähän. 80 desibelin raja rikkoutuu jo nopeuden noustessa 26 solmuun.
Kulutuksen osalta matka taittuu parhaimmillaan litralla per meripeninkulma varsin laajalla, 15–27 solmun nopeusalueella. Jos matkanopeutena haluaa pitää 30–35 solmua, on 200-hevosvoimainen useita desilitroja meripeninkulmalla taloudellisempi kuin pienemmät konevaihtoehdot.
Ohjaamon ergonomian puolesta matka saa olla pidempikin, sillä kelvollinen ajoasento löytyy sekä istuen että seisten penkkiin nojaten. Säädettävä tuulilasi osoittautui myöhäisen marraskuun koeajolla toimivaksi. Yläasennossa se suojaa kasvoja ajoviimalta myös seisten ajaessa.
Eniten ongelmia tuottaa jalkatila, jota ilmavirta huuhtelee aika estoitta. Pulpetin alareunassa oleva jalkatuki on istuma-asentoa ajatellen tarpeellinen, mutta turhan pieni, ja jalkatilat ovat pitkille kuljettajille muutenkin niukahkot. Penkin etäisyyssäädöstä riippuen jalat tuppaavat jäämään turhan koukkuun ja polvet kiinni kojelautaan tai ratti liian kauas, jolloin ratille ja kaukohallintalaitteelle joutuu kurottamaan selkä irti selkänojasta.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
r/min | kn | l/h | l/mpk | dB(A) |
600 (tyhjäk.) | 3,9 | 2,1 | 0,5 | 57 |
1 000 | 4,9 | 4,1 | 0,8 | 62 |
1 500 | 6,5 | 7,0 | 1,1 | 68 |
2 000 | 8,1 | 11,9 | 1,5 | 70 |
2 500 | 14,7 | 15,0 | 1,0 | 74 |
3 000 | 20,8 | 19,9 | 1,0 | 78 |
3 500 | 26,3 | 26,7 | 1,0 | 80 |
4 000 | 30,7 | 34,5 | 1,1 | 82 |
4 500 | 34,8 | 40,5 | 1,2 | 84 |
5 000 | 40,2 | 56,5 | 1,4 | 85 |
5 500 (wot) | 43,5 | 70,6 | 1,6 | 85 |
Vene: Axopar 22 Spyder
Moottori: 200 hv Mercury F200 XL V6
Potkuri ja rikaus:
Kuorma: 2 henk., 150 l polttoainetta ja perusvarustus
Kokonaispaino: noin 1 750 kg
Olosuhteet: aallokko 20–30 cm, tuuli 4–5 m/s
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)