Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Mahtuuko mukaan?
Erilaisten kalustevaihtoehtojen ansiosta 22 Spyderista on moneksi. Perusmalli toimii esimerkiksi pariskunnan yhteysveneenä, jonka turkilla mökkisaareen kulkee monenlaista kuormaa ja tarvittaessa isompiakin esineitä. Parhaimmillaan 22 Spyder vaikuttaisi silti olevan päiväretkiveneeksi kalustettuna.
Silloin taka-avotilaan kannattaa valita joko U-sohva tai Multistorage-istuinlaatikko. Molemmat tuovat pehmusteilla varustettuina taka-avotilaan jopa kuusikin istumapaikkaa, joiden mukavuus ei tosin ole erityisen hyvä. Matala selkänoja ja kiinnipitomahdollisuuksien puute häiritsevät etenkin ajon aikaista matkustusmukavuutta. Matkustamista paremmin kalusteet sopivat pienemmän porukan veneessä oleskeluun.
U-Sohvan valitessa avotilaan jää enemmän väljyyttä ja avointa turkkipinta-alaa, joskin sen voi täyttää pöydällä ja petaamalla sohva yhtenäiseksi aurinkotasoksi. Multistorage-vaihtoehdossa aurinkotaso on tavallaan valmiina, ja sen alla on valtava tavaratila. Jos seikkailunhaluinen ulkoilumentaliteetti yltää mainoskuvista ja -tunnelmista oikeaan elämään, voi Multistoragen kantta hyödyntää vaikka parin läskipyörän tai sukelluspullojen kuljetustelineiden asennusalustana.
Keulan avotila on vakioasussaan tyhjä, mutta lisävarustelistalta voi ruksata penkit keulapiikkiin ja pulpetin eteen sekä niiden väliin pöydän. Multistorage-vaihtoehdossa keula on pöydälle ainoa paikka.
Axoparin kapeus tulee ilmi pulpettia ohittaessa. Laitojen ja pulpetin väliin jäävä kulkuväylä on kapeahko, vaikka kovinkaan vakavasta pullonkaulasta ei ole kyse. Muutoin kalustamattomassa vakioveneessä liikkuminen on hyvinkin sujuvaa, mutta kulku keula- ja peräkansille sekä asiointi säilytystiloilla tiivistyy sitä mukaan kun kalustusta lisätään.
Säilytystilaa on jo perusversiossa paljon, sillä sekä pulpetin sisällä oleva komero että lattialuukkujen alla olevat ruumat ovat kookkaita tiloja. Pulpetin komeron kalustaminen vessaksi on ihan toimiva ratkaisu, mikä parantaa pitkien päiväretkien mukavuutta ja omavaraisuutta, vaikka Suomen saaristossa päiväretkeillessä venetoiletin tarve ei ole ihan yhtä kova kuin alueilla, joissa maihinnousumahdollisuuksia ja retkikohdefasiliteetteja on vähemmän ja harvemmassa.
Kuvat
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)