Axopar 37 SC (2017–) Uusi mahti
Axopar on noussut huikealla vauhdilla maailmanlaajuisesti puhuttelevaksi venemerkiksi. 37-malliston uusi lippulaiva näyttää miksi.
Axoparin kehityspolku on ollut poikkeuksellisen vauhdikasta. Esimerkiksi liikevaihto on kasvanut useana vuonna tuplaantumalla. Vuonna 2016 se ylitti jo 20 miljoonan rajan ja viime vuonna kasvu on ennakkotiedon mukaan jatkunut.
Myös Suomessa Axopar on herättänyt ansaittua huomiota, vaikka mallisto ei kata varsinaisia volyymiluokkia. Meillä myydyimmäksi Axopariksi on osoittautunut 28-jalkaiset ohjaushyttimallit, joiden hinnat starttaavat noin 100 000 eurosta. Ihan jokamiesluokan veneistä ei siis ole kyse.
Axopar lanseerattiin markkinoille juurikin 28-sarjan voimin vuonna 2014. Niitä on tehty jo lähes tuhat. kaksi vuotta ensimmäisten Axopar-mallien jälkeen vuorossa oli 24- ja 37-jalkaiset mallisarjat.
Jokaiseen Axopar-kokoon on tarjolla useita samalle rungolle rakentuvia malleja ja malliversioita. 37:n kantamallit ovat T-Top, Sun-Top, Cabin ja viime vuoden uutuus, testissä oleva Sports Cabin.
Avonaiset Top- ja ohjaushytilliset Cabin-mallit poikkeavat toisistaan vain mahdollisimman vähän. T-Topissa on lyhyempi katos, Sun-Topissa pidempi kattoluukulla varustettu. Cabin-mallien oleellisin keskinäinen ero syntyy puolestaan tuulilasista, joka Cabinissa on kallistettu eteen ja SC:ssa avomallien tapaan taakse.
Keulakansi, keulakajuutta, kojelauta ja ohjauspulpetti sekä peräkansi ja uimatasot ovat kaikissa 37:ssa identtiset. Malliversioita syntyy peräkannen modulaarirakenteilla. Kaikkia neljää kantamallia voi täydentää joko ulkopentterimoduulilla tai matalalla takakajuutalla. Testiveneessämme on jälkimmäinen.
Vieritä vertailua
Axopar 37 SC (2017-)
11,20 x 3,30 m |
4 360 kg (sis. moottorit) |
2 x 225–300 hv peräm. |
B / 10 henk. |
177 000 € |
(2 x 300 hv bensiini) |
www.axopar.fi |
Boston Whaler 315 Conquest Pilothouse
9,53 x 3,25 m |
4 600 kg (sis. moottorit) |
2 x 250–300 hv peräm. |
B / 14 henk. |
342 900 € |
(2 x 300 hv bensiini) |
www.bostonwhaler.com |
Nord Star 32 Patrol
11,10 x 3,40 m |
7 000 kg (sis. moottorit) |
2 x 225–400 hv sisäperäm. |
B / 12 henk. |
333 780 € |
(2 x 300 hv diesel) |
www.nordstar.fi |
Sargo 33 Explorer
11,00 x 3,45 m |
7 200 kg (sis. moottorit) |
2 x 225–400 hv sisäperäm. |
B / 12 henk. |
359 050 € |
(2 x 300 hv diesel) |
www.sargoboats.fi |
Targa 32 CFC
10,78 x 3,37 m |
6 300 kg (sis. moottorit) |
2 x 260–400 hv sisäperäm. |
B / 10 henk. |
345 780 € |
(2 x 300 hv diesel) |
www.targa.fi |
XO 360
11,28 x 3,29 m |
5 200 kg (sis. moottorit) |
2 x 300–370 hv |
B / 10 henk. |
371 320 € |
(2 x 300 hv diesel) |
www.xoboats.fi |
Tykkää
- Ajo-ominaisudet ja matkustusmukavuus
- Suorituskyky ja kulutus
- Puhutteleva design
- Versiointimahdollisuudet
- Leveät ovet ja suuri kattoluukku
- Hinta
Älä tykkää
- Ohjaamon ergonomia istuttaessa
- Avotilan tai toisen makuukajuutan puute
- Pentteri- ja toilettitilat
- 20.09.2024 Testi Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–)
- 13.09.2024 Uutinen Candelan “maailmanennätykseen” voi suhtautua varauksin
- 15.09.2024 Ensiesittely Beneteau First 30 (2025–)
- 29.09.2024 Ensiesittely Silent 62 3-Deck Open (2024–)
- 01.10.2024 Uutinen Nimbus Group järjestelee tuotantoa
- 25.09.2024 Ensiesittely AX/E 22 & AX/E 25 by Axopar (2025–)
- 11.09.2024 Ensiesittely Dragonfly 36 (2025–)
- 20.09.2024 Testi Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–)
- 10.09.2024 Video Saxdor 400 GTC (2024–)
Uusimmat
- 08.10.2024 Ensiesittely GX Superyachts 42 (2026–)
- 07.10.2024 Uutinen Yamaha avasi modernin testikeskuksen eurooppalaisille venevalmistajille
- 06.10.2024 Uutinen Saaristomeren tutkimuslaitos sai ison testamenttilahjoituksen
- 06.10.2024 Uutinen Rajut sääolosuhteet keskeyttivät Sami Seliön Shanghain osakilpailun
- 05.10.2024 Ensiesittely Baltic 107 Catamaran (2027–)
- 04.10.2024 Reportaasi Baijerissa juhlitaan sekä purje- että moottoriveneitä
- 04.10.2024 Uutinen Huomio satamayrittäjät: nyt edullisesti venemessuille