Falcon BR 7 (2018–) Alumiinia apajille
Miten kulkee?
Testiveneen moottorina oli tehokkain vaihtoehto eli 150-hevosvoimainen Mercury F150. Vaihtoehtona on Mercury F115 CT joko tavallisena tai ärhäkämpänä Pro XS -versiona.
Yli 40 solmuun nouseva huippunopeus on kelpo suoritus, vaikka ei ihan koko- ja teholuokan kärkeä olekaan. Kulutuksessa on sama sävel. Taloudellisimmalla matkanopeudella kulutus on täysin kilpailukykyisesti 0,8 litrassa meripeninkulmalla 16–24 solmun nopeusalueella, mutta kulutus nousee Falconissa marginaalisesti luokkansa parhaita nopeammin kun nopeutta lisätään 30 solmun tuntumaan.
Melutaso on jo testatussa esisarjan yksilössä kohtuullisen alhainen, sillä siinä on käytetty rungon ja kannen välissä äänieristysmattoa. Melutaso onkin matkanopeuksilla mukavan alhainen, eikä ylly erityisen ärjyväksi edes huippunopeudella tai sen tuntumassa.
Tuotantoveneissä tilanne vielä paranee, sillä pienemmän BR 6:n tavoin myös Seiskaan tulee vakiovarusteeksi rungon ja kannen uretaanivaahdotus. Se alentaa melutasoa entisestään, etenkin runkoäänien osalta. Odotuksissa on yksi luokkansa hiljaisimpia veneitä.
Ajettavuudessa painottuu leppoisassa ajossa mukavuus. Nousulistaton runko halkoo aaltoja eleettömästi, mutta tarjoaa kuitenkin kohtuullisen tarkan ajotuntuman. Ohjausliikkeisiin ja trimmaamiseen BR 7 reagoi tavanomaisen luontevasti.
Kun venettä vie lähemmäs äärirajoja, levottomuus lisääntyy. BR 7 trimmaantuu varsin ylös, minkä seurauksena sekä vauhdikkaassa aallokkoajossa että kaarroksissa liikkeisiin tulee mukaan ylimääräistä keinuntaa ja kulmikkuutta.
Ohjaamossa pysyy kuitenkin hyvin tilanteen herrana. Ajoasento on sekä mukava että tukeva, ja ergonomia vähintäänkin asiallisella tasolla. Tuulilasi antaa hyvän suojan ajoviimalta ja ajoasennon viimeistelee vakiovarustukseen kuuluva istuimen korkeussäätö.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
2,6 | 0,8 | 55 | 670 = TK |
3,4 | 0,9 | 60 | 1 000 |
5,8 | 0,9 | 65 | 1 500 |
7,0 | 1,2 | 66 | 2 000 |
10,3 | 1,2 | 70 | 2 500 |
16,8 | 0,8 | 74 | 3 000 |
22,1 | 0,8 | 77 | 3 500 |
26,8 | 0,9 | 75 | 4 000 |
30,5 | 1,1 | 78 | 4 500 |
35,1 | 1,2 | 83 | 5 000 |
39,0 | 1,3 | 84 | 5 500 |
40,6 | 1,4 | 85 | 5 800 = MAX |
> Falcon BR 7 + 150 hv Mercury F150
> Moottorin asennuskorkeus #3
> 3-lapainen Enertia-teräspotkuri, nousu 17"
> Kuorma 120 l polttoainetta ja 2 henkilöä
> Tuuli 2 m/s, tyyntä
> Ilma +10°C, vesi +12°C
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla