Falcon BR 7 (2018–) Alumiinia apajille
Mahtuuko mukaan?
Falconin mallimerkintä lupailee BR 7:n kurottavan seitsemän metrin kokoluokkaan, mutta ihan sinne ei tilojen puolesta ole asiaa, vaikka kokonaispituudessa (6,51 m) on mitan tasalukuun seitsemän pyöristykseen oikeuttava sentti.
Oikea vertailuryhmä BR 7:lle löytyy kuitenkin 6–6,5-metrisistä kilpailijoista. Niidenkin joukossa BR 7:n sisäpituus (keulapiikin laipiosta takapenkin selkänojaan) jää jopa puolikin metriä parhaita lyhyemmäksi, mutta sisäleveydessä Falcon on kärkipäätä.
Sekä etu- että taka-avotilan käytettävyys ja muunneltavuus on Falconissa hyvällä tasolla. Keulassa on alunperin bowridereille tunnusomainen "hevosenkenkä", eli keulasta molemmille laidoille yhtenäisenä jatkuva penkki, joka valtaosasta nykyisistä skandinaavisista bowridereista puuttuu.
Täytelevy on vakiovaruste, patjat maksavat 460 euroa. Niiden myötä Falconin keulaosasto on useimpia kilpailijoita monikäyttöisempi. Se toimii tavarankuljetustilana, kalastustasona, oleskelu- ja matkustuspaikkana tai aurinkotasona.
Taka-avotilan kalustuksessa on tyydytty suoraan takapenkkiin, vaikka muutamiin kilpailijoihin saa mukavamman kulma- tai u-sohvan. Esimerkiksi jalkatilaa takapenkillä istuvilla on reilusti, mutta kokonaisuutena Falconin taka-avotila ei tunnu mitenkään erityisen tilavalta.
Pöytä, takapenkin laajennustaso ja patja valitaan mukaan lisävarusteina. Pöytää ja laajennustasoa ei voi käyttää yhtä aikaa, sillä aktiviteettitaso syö käytännössä kaiken lattiapinta-alan ohjaamon penkkien takaa.
Säilytystiloja on kaikkiaan varsin paljon, joten tavaraa mahtuu mukaan reilusti. Apukuskin pulpetin sisällä oleva tavaratila on suuri, mutta varsinkaan pienempien tavaroiden kaivaminen sieltä esiin ei ole erikoisesti aukeavasta pulpetin etureunasta johtuen aina helppoa.
Positiivisessa mielessä erikoista on Falconissa oleva lattialuukku ja sen alla oleva tilava, peräti 2,3 metriä pitkä ruuma. Pääkilpailijoissa vastaavaa säilytystilaa ei ole.
Kuvat
Tilamitat (cm)
![]() |
||
Sisäpituus | 303 | (lattiatasossa) |
426 | (istuintasossa) | |
Sisäleveys | 83 | (keulassa) |
181 | (pulettien edessä) | |
199 | (ohjaamossa) | |
195 | (perässä) | |
Keulataso | 58 | (pituus) |
Uimatasot | 61 + 37 | (pituus) |
Kulkuleveys | 42 | (pulpettien välissä) |
Aurinkotaso | 147 x 85–180 | (keula, p x l) |
190 x 100 | (perä, p x l) | |
Ohjaamo | 56–71 | (ratista selkänojaan) |
62/79 | (ratista lattiaan) | |
46–56 | (istuinkorkeus) | |
129 | (tuulilasin korkeus) |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)