Falcon BR 7 (2018–) Alumiinia apajille
Mahtuuko mukaan?
Falconin mallimerkintä lupailee BR 7:n kurottavan seitsemän metrin kokoluokkaan, mutta ihan sinne ei tilojen puolesta ole asiaa, vaikka kokonaispituudessa (6,51 m) on mitan tasalukuun seitsemän pyöristykseen oikeuttava sentti.
Oikea vertailuryhmä BR 7:lle löytyy kuitenkin 6–6,5-metrisistä kilpailijoista. Niidenkin joukossa BR 7:n sisäpituus (keulapiikin laipiosta takapenkin selkänojaan) jää jopa puolikin metriä parhaita lyhyemmäksi, mutta sisäleveydessä Falcon on kärkipäätä.
Sekä etu- että taka-avotilan käytettävyys ja muunneltavuus on Falconissa hyvällä tasolla. Keulassa on alunperin bowridereille tunnusomainen "hevosenkenkä", eli keulasta molemmille laidoille yhtenäisenä jatkuva penkki, joka valtaosasta nykyisistä skandinaavisista bowridereista puuttuu.
Täytelevy on vakiovaruste, patjat maksavat 460 euroa. Niiden myötä Falconin keulaosasto on useimpia kilpailijoita monikäyttöisempi. Se toimii tavarankuljetustilana, kalastustasona, oleskelu- ja matkustuspaikkana tai aurinkotasona.
Taka-avotilan kalustuksessa on tyydytty suoraan takapenkkiin, vaikka muutamiin kilpailijoihin saa mukavamman kulma- tai u-sohvan. Esimerkiksi jalkatilaa takapenkillä istuvilla on reilusti, mutta kokonaisuutena Falconin taka-avotila ei tunnu mitenkään erityisen tilavalta.
Pöytä, takapenkin laajennustaso ja patja valitaan mukaan lisävarusteina. Pöytää ja laajennustasoa ei voi käyttää yhtä aikaa, sillä aktiviteettitaso syö käytännössä kaiken lattiapinta-alan ohjaamon penkkien takaa.
Säilytystiloja on kaikkiaan varsin paljon, joten tavaraa mahtuu mukaan reilusti. Apukuskin pulpetin sisällä oleva tavaratila on suuri, mutta varsinkaan pienempien tavaroiden kaivaminen sieltä esiin ei ole erikoisesti aukeavasta pulpetin etureunasta johtuen aina helppoa.
Positiivisessa mielessä erikoista on Falconissa oleva lattialuukku ja sen alla oleva tilava, peräti 2,3 metriä pitkä ruuma. Pääkilpailijoissa vastaavaa säilytystilaa ei ole.
Kuvat
Tilamitat (cm)
![]() |
||
Sisäpituus | 303 | (lattiatasossa) |
426 | (istuintasossa) | |
Sisäleveys | 83 | (keulassa) |
181 | (pulettien edessä) | |
199 | (ohjaamossa) | |
195 | (perässä) | |
Keulataso | 58 | (pituus) |
Uimatasot | 61 + 37 | (pituus) |
Kulkuleveys | 42 | (pulpettien välissä) |
Aurinkotaso | 147 x 85–180 | (keula, p x l) |
190 x 100 | (perä, p x l) | |
Ohjaamo | 56–71 | (ratista selkänojaan) |
62/79 | (ratista lattiaan) | |
46–56 | (istuinkorkeus) | |
129 | (tuulilasin korkeus) |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla