Galeon 640 Fly (2018–) – Innovaatioita keulassa, perässä ja sivuilla
Miten kulkee?
Galeon ilmoittaa 640 Flyn kuivapainoksi reilut 35 tonnia, joten kiloissa ei ole pihistelty. Testiveneessä oli lisäksi polttoaine- ja vesitankit täynnä, matkatavaroita lukuun ottamatta täysi risteilyvarustus ja 400-kiloinen vesijetti uimatasolla.
Konehuoneessa jytisee tasaluku, kaksi 1 000-hevosvoimaista Volvo Pentan 13-litraista rivikuutosta. Vaikka kyseessä on liki peruskoneet, on kaasuun reagointi yllättävänkin terävää kautta koko kierroslukualueen.
Huippunopeus nousee liki 28 solmuun, mikä riittää hyvin luontevaan, hieman yli 20 solmun marssivauhtiin. 1 200-hevosvoimaisilla V8-MANeilla kevyemmin kuormatulle yksilölle on mitattu 34 solmun huippunopeus, mikä venyttää marssinopeuksia aina noin 27 solmuun saakka.
Kulutus tosin saa miettimään, onko tällaiset nopeudet tämän kokoisille ja painoisille aluksille lainkaan hyväksyttäviä: 10–12 litraa meripeninkulmalla on melkoista tuhlausta. Alle 10 solmun uppoumanopeuksilla kulutus on huomattavasti kohtuullisempaa vaikkei pientä: 4–5 litraa meripeninkulmalla.
Mittasuhteet pitävät huolen siitä, ettei 640 Fly ole mitenkään ketterä ajettava. Se liikehtii pikemminkin rauhallisen jylhästi, joskin jo metrin korkuiseen aaltoon välistä hiukan yllättävästi tussahtaen. Alkureagointi ohjaukseen on mukavan välitön, mutta tiukatkin manööverit vaativat tilaa, sillä kääntösäde on liukunopeuksilla iso.
Testiveneessä ei oltu hifistelty joystick-satamahallintalaitteella eli käytössä oli kaasukahvojen lisäksi perinteiset keula- ja peräohjailupotkurit. Hyvin toimii.
Sisäohjaamossa on kaksi laadukasta ja mukavaa kapteeninistuinta, mutta tyypilliseen tapaan niissä istuminen tarkoitetulla tavalla käy vain autopilotilla kruisatessa. Ratti, kaasukahvat ja monitoiminäytöt ovat ulottuvilla vain ohjaamossa penkin etureunalta kurottaen.
Yläohjaamossa hallintalaitteet ovat penkillä istuttaessa osuvammin käsillä, mutta silti lähes missä tahansa kuusimetrisessä, noin 30 000 euroa maksavassa bowriderissa on parempi ohjaamon ergonomia. Eikä tämä tuomio todellakaan koske vain Galeonia.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja käyntinopeus
kn | l/h | l/mpk | r/min |
8,8 | 36,0 | 4,1 | 1 000 |
10,1 | 60,0 | 5,9 | 1 200 |
11,1 | 108,0 | 9,7 | 1 400 |
11,2 | 150,0 | 13,4 | 1 600 |
17,1 | 180,0 | 10,5 | 1 800 |
20,3 | 228,0 | 11,2 | 2 000 |
23,5 | 288,0 | 12,3 | 2 200 |
27,7 | 378,0 | 13,6 | 2 500 = MAX |
> Galeon 640 FLY
> 2 x 1 000 hv Volvo Penta D13-1000
kn | l/h | l/mpk | r/min |
9,7 | 42,7 | 4,4 | 900 |
12,5 | 112,0 | 9,0 | 1 200 |
16,0 | 153,9 | 9,6 | 1 400 |
20,2 | 217,2 | 10,8 | 1 600 |
24,3 | 286,8 | 11,8 | 1 800 |
27,3 | 337,8 | 12,4 | 2 000 |
31,2 | 410,0 | 13,1 | 2 200 |
34,5 | 489,1 | 14,2 | 2 350 = MAX |
> Galeon 640 FLY
> 2 x 1 200 hv MAN V8-1200
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)