Grandezza 30 CA (2023–) – Tyyliä perinteiseen tapaan
Mahtuuko mukaan?
Grandezza 30 CA:n pääkannen tilaratkaisu on kutistettu aika lailla sellaisenaan 37 CA:sta. Siihen kuuluu istumakorkeudeltaan korotettu komentosilta, joka muodostuu ohjaamon kuskinpenkistä ja paapuurin laidalla olevasta kartturin paripenkistä, joka on tosin leveydeltään alle metrisenä paripenkiksi kapoinen. Istumakorkeus näillä paikoilla on sellainen, että ympäristöä on hyvin sujuva havainnoida.
Styyrpuurin laidalla ohjaamon takana on tilaa veneen kokoluokka huomioiden varsin kookkaalle pentterille. Apukuskin penkin takana, mutta sitä selvästi matalammalla, on perää kohti aukeava kulmasohva ja pöytä, jonka koko saattaa aiheuttaa pientä nihkeyttä: pöydän ääressä on tilaa kolmelle. Myöskään matkustuspaikkana matala ja perää kohti suunnattu sohva ei ole parhaimmillaan.
Tilanne toki paranee, kun kahdella kaksiosaisella taitto-ovella toteutettu takaseinä avataan. Silloin sisäsalongin kulmasohva, pentteri ja avotilan sohva muodostavat luontevan yhtenäisen tilakokonaisuuden, joka pätee etenkin vapaamuotoisemmassa oleskelukäytössä veneen ollessa paikallaan. 34 tai edes 28 OC -mallien veroista yhtenäistä sohvaryhmää 30:een ei kuitenkaan synny.
Avotilan keskeinen elementti on kolmen istuttava peräsohvamoduuli. Selkänoja eteen taittamalla sohvasta tulee selkänojallinen loikoilutaso perän suuntaan. Toisen aurinkotason saa lisävarusteena keulakannelle.
Peräsohvamoduulin sisällä oleva tavaratila on jaettu kahteen osaan, josta suurempi aukeaa uimatason ja pienempi avotilan puolelle. Säilytystilaa löytyy lisäksi avotilan laidalla olevan lattialuukun alta.
Grandezzan matkavenemalleissa on järjestään varsin kookkaat pentterit, eikä 30 CA ole poikkeus. Tässä venekeittiössä valmistuu muutakin kuin päiväkahvit.
Ensinnäkin säilytystilaa on runsaasti. Jo pentteritason ja kuskin penkin alla on runsaasti eri kokoisia vetolaatikoita, ja käytävän toisella puolella niitä on sekä sohvan että apukuskin penkin alla lisää. Toivelistalle jää lähinnä pienemmille purnukoille sopiva maustelokero tai -hylly.
Pesuallas on kookas ja syvä, ja sen takaa löytyy vielä kannellinen ja eristetty jääpala-allas. Vakiona tuleva keraaminen liesi toimii dieselillä ja on Wallaksen uusinta mallia. Pesualtaan, kylmälokeron ja lieden lisäksi pentteritasoon jää vielä runsaasti lasku- ja työtilaa.
Jääkaappi on vakiona 70 litrainen ja varustettu molempiin suuntiin avautuvalla ovella. Siinä, kuten myös vakiovarusteisiin kuuluvassa sähköisessä pöydänjalassa on jotain kummallisesti kumpuavaa luksusta, vaikka kummallekaan ominaisuudelle ei 30 CA:ssa ole varsinaisesti tarvetta: jääkaapin oven mahtuu avaamaan ja kaapilla asioimaan yhtä sujuvasti kummaltakin puolelta, eikä sohvassa ole vuoteeksipetausmahdollisuutta.
Muista Grandezzoista tuttua filosofiaa on myös siinä, että 30 CA:n tilat on jaettu aika selkeästi kahteen: päivät vietetään kansitasolla ja yöt kannen alla.
Pääkannelta majoituskannelle johtaa tummennettu pleksiliukuovi ja pari loivaa porrasta. Niiden jälkeen ollaan eräänlaisessa aulassa, josta pääsee keulapiikkiin, toilettiin tai keskikajuuttaan. Viimeistään tässä kohtaa paljastuu, ettei Grandezzan tilavolyymi ole 30-jalkaisten suurimmasta päästä. Se johtuu alle kolmen metrin leveydestä, joka taasen on Grandezzan suurimman vientimaan eli Sveitsin maahantuojan toive.
Toive perustuu siihen, että monille Alppijärville veneen saa sijoittaa vain, jos sille on satamapaikka, ja alle kolmimetriselle veneelle paikkoja on saatavilla paremmin kuin suuremmille. Ne sentit mitä käytössä on, on Grandezza kuitenkin hyödyntänyt tehokkaasti.
Esimerkiksi keulapiikki on mukava ja kahdelle aikuiselle täysin toimiva makuutila, johon vuoteen saksimekanismi tuo parivuoteen tai V-vuoteen variaatiot. Seinäverhoilu ja lisävarusteena saatavat, mittojen mukaan sovitetut petauspatjat parantavat mukavuutta. Säilytystiloja on lukumäärällisesti paljon, mutta kooltaan ne ovat verrattain pieniä. Keulapiikin yksityisyys viimeistellään verholla.
Keskikajuuttaan käydään sen sijaan ovesta. Sen takana on pukeutumispenkillä varustettu eteistila, jonka kautta kömmitään pinta-alaltaan pätevälle poikittaiselle parivuoteelle. Sen avotilan alle työntyvä jalkopääty on aikuisia rajoittavasti vain 45 senttiä korkea, mutta pääpäädyssä on onneksi enemmän korkeutta (80 cm) ja tilaa mukavasti avartavat, kookkaat ikkunat.
Säilytystiloja on vuoteen päädyssä, pukeutumispenkin alla ja pienessä kaapissa, minkä lisäksi käytössä on seinustan vaatekoukut. Varsinainen vaatekaappi on keskikajuutasta katsottuna oven ulkopuolella.
Majoituskannen paapuurin laita on varattu toiletille, jonka ovi avautuu päiväkäyttöä ajatellen hiukan ahtaasti käytävälle tulosuuntaan. Sisälle päästyä tilaa on kuitenkin aivan asiallisesti ja seisomakorkeuttakin kutakuinkin yhtä paljon kuin käytävällä. Pesuallas, hana, wc-istuin ja säilytystilat ovat mitoitukseltaan käyttökelpoisia, ja wc:n sähköhuuhtelu eliminoi käsin pumppaamisen vaivan. Myös suihkukaivo ja käsisuihku kuuluvat vakiosettiin.
Kuvat
Tilamittoja
Uimatasot | pituus 100 cm |
Sivukannet | leveys 15 cm |
Sohvat | peräsohva 165 cm |
kulmasohva 140 x 75 cm | |
Aurinkotaso | perässä 165 x 125 cm |
Vuoteet | keulakajuutta 205 x 75–160 cm |
keskikajuutta 195 x 150 cm | |
Penkit | keskikajuutta 80 |
kartturi 90 cm | |
Ohjaamo | istumakorkeus 48 cm |
ratista selkänojaan 52–62 cm | |
Seisomakorkeus | kansissalonki 190 cm |
kaulakajuutta 195 cm | |
keskikajuutta 190 cm | |
toiletti 190 cm |
- 02.01.2025 Reportaasi Vene 25 Båt -messut
- 05.01.2025 Uutinen Saaristoravintola Bistro Pellinge hiljenee
- 17.01.2025 Uutinen Düsseldorfin kansainväliset suurmessut
- 20.01.2025 Uutinen Nimbus myy Bellan ja Flipperin Cremo Boatsille
- 19.01.2025 Uutinen Boot Düsseldorf 2025
- 03.01.2025 Ensiesittely AMT 150 R (2025–)
- 28.12.2024 Uutinen Vuoden Mediateko -palkinto Alluring Arcticille
- 24.12.2024 Video Quarken 35 Sport Tourer & Grand Tourer (2025–)
- 13.01.2025 Ensiesittely Axopar 29 CCX (2025–)
- 13.01.2025 Ensiesittely SEA.AI Watchkeeper (2025–)
Uusimmat
- 21.01.2025 Uutinen European Yacht of the Year
- 20.01.2025 Uutinen Nimbus myy Bellan ja Flipperin Cremo Boatsille
- 20.01.2025 Uutinen Wileniuksen telakkayhdistys ei jatka valitusprosessia
- 19.01.2025 Uutinen Boot Düsseldorf 2025
- 18.01.2025 Uutinen Stenskärin yrittäjäpariskunta on vuoden matkailuhenkilö
- 17.01.2025 Uutinen Düsseldorfin kansainväliset suurmessut
- 17.01.2025 Kokeilu Suomi 44 ja 47 (2024–)