Grandezza 30 CA (2023–) – Tyyliä perinteiseen tapaan
Vastinetta rahalle?
Uimataso on Grandezzojen tapaan laaja, ja oikeastaan orgaaninen osa 30 CA:n käytössä olevia kansi- ja oleskelutiloja. Portilla varustettu pääkulkuväylä uimatasolta avotilaan ja sisälle on styyrpuurin peräkulmassa, josta on luontevaa nousta myös melko kapoiselle, mutta kulkemisen kannalta hyvin kaiteistetulle sivukannelle.
Keulassa on tilava ankkuriboksi , johon saa lisävarusteena esiin taittuvan keulaportaan, mikä helpottaa huomattavasti kulkua sekä matalalle laiturille että luonnonsataman kalliolle, kun keula on melko pysty eikä ankannokkaa ole.
Sähköisen ankkurivinssin saa lisävarusteena molempiin päihin venettä, mutta tässä kokoluokassa tarvittavan 10–15 kilon ankkurin käytön ainakin riuskemmat hanskaavat käsivoiminkin. Keulakaiteiden väli on kulkemiseen sujuvan riittoisa ja neljä knaapiparia pitävät huolen siitä, että kiinnitysköysivedoille on reilusti vaihtoehtoja.
Ominaisuuksiltaan, tiloiltaan ja toteutuksiltaan Grandezza 30 CA on onnistunut kokonaisuus, mutta sillä on hintansa.
Nykyiset uusien veneiden hinnat voivat vaikuttaa kovilta, varsinkin jos niiden hintakehitystä ei ole tullut pariin vuoteen seurattua kovin tarkasti. Kohonneet hinnat ovat kuitenkin fakta, joka veneen ostajien taitaa olla vain nieltävä. Vielä ennen koronaa Grandezza 34 OC:n hinnat alkoivat 300 000 eurosta, tänä vuonna 400 000 eurosta. Hinta on nousut siis reilulla 30 prosentilla.
Uusien venemallien kohdalla vastaavaa vertailua ei voi tehdä, kun historiaa ei ole, mutta niiden hintapaineet tuntuvat yhä olevan erityisen kovat. Se on ajanut myös 30 CA:n 355 000 euron lähtöhinnan melko lähelle suurempaa 34:sta.
Ainakin jossain määrin 30 CA:n hintamielikuvaa helpottaa varsin kattava ja laadukas vakiovarustus. Monesti matkaveneen lisävarusteluun pitää varata 10–30 prosenttia alkaen hinnan päälle, mutta 30 CA:n kohdalla selviää huomattavasti vähemmällä: matkaveneen välttämättömyyksistä lisävarustelistalla on oikeastaan vain lämmityslaite ja verhosarja, jotka nostavat hintaa 6 000 eurolla.
Hifistellä voi toki aina, ja koeajoveneen peräohjailupotkuri, sähköinen lasikattoluukku, kosketusnäytöltä hallittavat digitaalikytkimet, tutka ja suurempi plotteri sekä toistakymmentä muuta lisävarustelistan ruksia nostavat sen hinnan yli 400 000 euroon, mikä alkaa olla jo aika reppava pyynti alle kymppimetrisestä veneestä.
Entä kilpailijat? Varustelu huomioidenkin Grandezza on sieltä kalliimmasta päästä. Suomen markkinoilla 30 CA:n lähimmät verrokit ovat Aquador 300 HT, Marex 310 Sun Cruiser ja Nimbus 305 Coupe. Ne kaikki ovat Grandezzan tavoin arvostetun pohjoismaisen premium-brändin matkavenemalleja – mutta lähtöhinnoiltaan kymmenisen prosenttia Grandezzaa edullisempia.
Mikään pääkilpailijoista ei kuitenkaan aivan yksi yhteen 30 CA:n kanssa vertaudu: Aquador ja Marex ovat ainakin puuttuvan takaseinän verran avoimempia, ja Nimbus rungoltaan puoliliukuva. Ostajan harkittavaksi jää, mistä lopulta on valmis tinkimään ja mistä maksamaan.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 370 hv | 356 260 € (Yanmar 8LV370Z) |
Pakettihinta 380 hv | 356 620 € (Volvo Penta D6-380 DPI) |
Ajotietokone | vakio |
Monitoiminäyttö | vakio (12" Volvo Penta tai Garmin) |
Suurempi monitoiminäyttö | 3 880 € (16" Volvo Penta tai Garmin) |
Digitaalikytkimet | 5 820 € (Garmin EmpirBus) |
Tutka | 3 800 € (Garmin) |
VHF / AIS | 1 930 € / 1 550 € (Garmin) |
Autopilotti | 4 420 € (Volvo Penta tai Garmin) |
Audiojärjestelmä | vakio (Garmin Fusion) |
Laajempi audiojärjestelmä | 1 940 € (Garmin Fusion) |
Tuulilasinpyyhkimet / -pesin | vakio / 550 € |
Trimmitasot | vakio |
Automaattiset trimmitasot | – |
Moottoritrimmiavustin | – |
Ohjailupotkuri, keula / perä | vakio / 10 700 € (Sleipner) |
Ankkurivinssi, keula / perä | 6 280 € / 7 910 € |
Maasähköjärjestelmä | vakio |
Invertteri | 2 860 € (2 000 W) |
Aurinkopaneeli | 2 470 € (2 x 100 W) |
Defroster (ajolämmitin) | vakio |
Lämmityslaite | 4 580 € (4 kW diesel) |
Ilmastointilaite | – |
Wc:n sähköhuuhtelu | vakio |
Lämminvesivaraaja | vakio, 22 l |
Suihku, ulko / sisä | 650 € / vakio |
Liesi | vakio (diesel) |
Uuni | – |
jääkaappi | vakio, 70 l |
Lisäjääkaappi | 1 620 €, 20 l |
Sisätilan matot / verhot | vakio / 1 400 € |
Petauspatjat | 1 460 € |
Erikoissisustus | 6 280 € (vaalea tammi) |
Liukukattoluukku | vakio |
Sähköinen lasikattoluukku | 10 700 € |
Avattavat sivuikkunat | 2 250 € |
Aurinkotaso, keula / perä | 2 980 € / vakio |
Ankannokka / keulaportaat | – / 1 320 € |
Peräkuomu | 1 450 € |
Tiikkiturkki | vakio, uimataso ja avotila |
5 080 €, keula- ja sivukannet | |
Synteettinen tiikkiturkki | 6 280 € (Flexiteek, koko sarja) |
Rungon erikoisväri | – |
Vedenalainen valaistus | – |
Kiinnittymisvarusteet | vakio |
Eliönestomaalaus | 2 050 € |
Testivene | 409 960 € |
- 02.12.2024 Uutinen Suomi-Veneet Oy on asetettu konkurssiin
- 19.11.2024 Ensiesittely Yamaha Harmo 2.0 (2025–)
- 07.11.2024 Ensiesittely Aquador 400 HT (2025–)
- 14.11.2024 Testi Nimbus 495 Flybridge (2025–)
- 30.11.2024 Uutinen TS: Kirjalansalmen rakenteilla oleva uusi silta on notkahtanut
- 14.11.2024 Uutinen Helsingin rantavesistä kerättiin kesän aikana 97 kuutiota roskaa
- 16.11.2024 Uutinen Reposalmeen suunnitellaan jalankulkusiltaa
- 19.11.2024 Ensiesittely Yamaha Harmo 2.0 (2025–)
- 14.11.2024 Testi Nimbus 495 Flybridge (2025–)
- 15.11.2024 Uutinen Volvo Penta laajentaa tehdaskunnostettujen moottorien tarjontaa
- 10.11.2024 Video Swan 128 (2025–)
- 08.11.2024 Ensiesittely Volvo Penta DPI Assisted Docking (2025–)
- 17.11.2024 Ensiesittely Lagoon EIGHTY 2 (2025–)
Uusimmat
- 05.12.2024 Ensiesittely Grand Soleil Blue (2025–)
- 04.12.2024 Uutinen Vene 25 Båt
- 04.12.2024 Uutinen Uusi veneliike Vaasaan
- 03.12.2024 Uutinen Wilenius båtvarv ja Lähituottajien Kauppahalli yhteistyöhön
- 02.12.2024 Uutinen Suomi-Veneet Oy on asetettu konkurssiin
- 01.12.2024 Uutinen Pohjanlahden veneilykauden yhteenveto
- 30.11.2024 Uutinen TS: Kirjalansalmen rakenteilla oleva uusi silta on notkahtanut