Sivustolla 140 vierailijaa

05.02.2018

Miten kulkee?

Merry Fisher -mallien suorituskyky on noussut perämoottorien myötä uudelle kymmenluvulle. Huippunopeus ei vieläkään ole Merry Fishereissä oleellista, tavallaan. Ennen riitti 20 solmua, nykyisin pitää mennä 30 rikki.

Kuten yli 30 solmuun kasvaneista huipuistakin voi päätellä, on nykyiset Merry Fisher -rungot tyypiltään puhtaasti liukuvia, eikä niissä ole enää puoliliukuville sisämoottoriveneille tyypillistä matalaa köliä.

Ajettavuuden osalta MF 895 täyttää hyvin rennon ja rauhallisen perheveneen vaatimukset. Meno on kohtuullisen mukavaa aallokossakin, vaikka mikään sulavin aaltojen halkoja MF 895 ei ole.

Terävä vasta-aallokko hieman tärskyttää ja kolisuttaa, varsinkin jos vauhtia pyrkii pitämään yllä. Myötäiseen meno on liukuvarunkoisille veneille tyypilliseen tapaan astetta vastaista mukavampaa. Isompaan myötäaaltoon tai -maininkiin MF 895:n keula osuu vähän tussahtaen, minkä seurauksena tuulilasille nousee melko hanakasti roiskeita. Pyyhkimien lisäksi myös pissapoika on vakiona.

Kaarroskäytös on vakaata ja johdonmukaista, kaikilla nopeuksilla. Käsiteltävyys on muutenkin helppoa, sillä mitään erikoisjippoja ajamiseen ei tarvita. Trimmeillä kulkuasento kuntoon ja ratilla suuntaa, se on siinä. Toisaalta myöskään mitään erityistä ajamisen iloa tai tekemisen tunnetta tämä paketti ei tarjoa.

Melutaso on etenkin etäiseksi jäävän moottorimelun osalta miellyttävän alhainen ja käytännön suorituskyky hyvinkin riittävä. Yhtään liioittelulta testiveneen kaksi 150-hevosvoimaista Yamahaa ei tunnu.

Nykyisiä isoja nelitahti- tai suorasuihkutusperämoottoreita kehutaan herkästi taloudellisiksi, ja sitä ne ovatkin – ainakin vanhoihin kaksitahtikoneisiin verrattuna. Dieselsisäperäkoneiden taloudellisuudesta ollaan silti vielä aika kaukana.

MF 895 kuluttaa taloudellisimmalla 20–25 solmun liukunopeudella 2,5  ja 30 solmun nopeudessa kolme litraa meripeninkulmalla. Kilpailijoista löytyy vähän taloudellisempiakin veneitä, kuten Finnmaster Pilot 8, joka kuluttaa samoilla moottoreilla 25 solmun vertailunopeudessa 2,1 litraa meripeninkulmalla.

Taloudellisuutta havainnollistavaksi verrokiksi voidaan vielä nostaa vastaavan kokoinen ja painoinen, 300-hevosvoimaisella dieselsisäperämoottorilla varustettu vene, joista etevimmät taittavat meripeninkulman jopa alle 1,5 litralla.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,5 1,4 600 = tk
4,7 1,3 1 000
5,3 1,8 1 500
7,0 2,1 2 000
8,4 2,9 2 500
8,7 3,6 3 000
12,0 3,6 3 500
14,2 3,6 4 000
24,7 2,5 4 500
27,5 2,6 5 000
32,1 3,1 5 500
35,2 3,2 6 000 = max

> Jeanneau Merry Fisher 895 + 2 x150 hv Yamaha F150 DETL
> 3-lapaiset Reliance M14 -teräspotkurit
> Kuorma 3 henk. + 300 l polttoainetta
> Tuuli 8–10 m/s, aallokko 30–50 cm