Sivustolla 147 vierailijaa

09.09.2020

Mitä uutta?

Marex on kunnostautunut monella saralla, mutta etenkin kattoluukku- ja kuomuratkaisuissa sekä asumis- ja olemistilojen toteuttamisessa se on monesti ollut aikaansa edellä. Myös 360 CC:ssä on monia luokassaan ainutlaatuisia tai poikkeuksellisen hyviä toteutuksia. Osa niistä oli tosin olemassa jo edeltävässä Cabriolet Cruiserissa.

Sellainen on esimerkiksi kookas, haitarimallinen kangaskattoluukku, joka avautuu isosti ja pakkautuu suhteellisen pieneen tilaan. 360 CC:ssä kattoluukkuja on yhden suuren sijaan kaksi, jotka ei nekään ole ihan pieniä. Liukuluukut avautuvat vastakkaisiin suuntiin, etummainen taakse ja taaempi eteen. Molemmat ovat käsikäyttöisiä, eikä sähkötoimisuutta saa edes lisävarusteena. Marexin tapauksessa sitä ei ihan heti kaipaakaan, sillä luukut liikkuvat käsivoiminkin sujuvasti ja ennen kaikkea nopeasti. Pidemmän päälle käsin operoitavan luukun luotettavuus ja toimivuus lienee myös sähköversiota parempi.

Toinen ”Marexismi” on leveisiin B-pilareihin piilotetut liukuverhomaiset kuomuseinät, joilla perän oleskelutila on nopeaa ja vaivatonta avata ja sulkea. Vaikka sen enempää kattoluukut kuin kuomuseinät eivät liiku napin painalluksella, on Cabriolet-mallinimelle vastinetta.

Monissa avo-ohjaamollisissa daycruisereissa ja sportcruisereissa keulakannelle kulku on järjestetty avattavan tuulilasin keskiruudun kautta. Marex oli ensimmäisiä, joka toteutti läpikuljettavan tuulilasin myös tuulilasin yläreunaan saakka ulottuvalla liukukattoluukulla varustettuun veneeseen ja sijoitti avattavan ruudun keskilinjan sijaan paapuurin laidalle. 360 CC:ssä tuulilasin läpikulku toimii totutun hyvin, valtaosassa kilpailijoista vaihtoehtoa ei ole lainkaan.

Matkaveneeseen kuuluu kunnon pentteri, ja 360 CC:ssä sellainen todellakin on. Petteri on sijoitettu oleskelutilojen yhteyteen pääkannelle, ohjaamon ja perän sohvaryhmän väliin. Köökin kokoa on kasvatettu hajauttamalla se veneen molemmille laidoille. 

Paapuurin puolella on kulmataso, joka jo sellaisenaan olisi loistosuoritus moneen veneeseen. Työ- ja kaappitilaa on reilusti, kolmiliekkinen liesi ja uuni mahdollistavat monipuolisen kokkailun ja kahden pesualtaan ja säädettävällä juoksuputkella varustetun hanan tiskipöytä helpottaa arkea. Harmaavesitankki on saatavilla lisävarusteena.

Styyrpuurin puolella on pitkittäinen pentterilipasto, joka tarjoaa lisää työ- ja tarjoilutasoa sekä ison, 150 litran jääkaapin ja erillisen 50 litran pakastimen. Kaiken kukkuraksi paapuurin ja styyrpuurin "pentterisaarekkeet" pystyy yhdistämään klaffitasolla, minkä jälkeen pentteriin saa katettua vaikka illallisbuffetin.


Kuvat

Tekniset tiedot

Kokonaispituus 11,49 m
Leveys 3,40 m
Syväys 1,10 m
Korkeus 2,96 m (ilman varustemastoa)
Paino 7 700 kg
Pohjakulma Ei ilmoitettu
Polttoainesäiliö 750 l
Vesisäiliö 350 l
Septisäiliö 190 l
Akkukapasiteetti 480 Ah
CE-luokitus B
Kantavuus 10 henk.
Makuupaikkoja 4 + 3 kpl
Tehoalue 400 – 2 x 370 hv
Moottorityyppi Sisäperämoottori, diesel
Voimansiirto Perävetolaite
Testimoottori 2 x 300 hv Volvo Penta D4-300 DPH
Huippunopeus 38,5 kn @ 3 400 r/min
Kulutus @ 25 kn 2,4 l/mpk @ 2 500 r/min
Melutaso @ 25 kn 77 dB(A) @ 2 500 r/min

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali Lujitemuovi
Valmistusmaa Liettua
Valmistaja Marex A/S, Norja
  www.marex.no
Maahantuoja Marinepalvelu Oy Power Products, Helsinki
  www.marinepalvelu.fi

Hinnat ja moottorivaihtoehdot

379 200 € 440 hv Volvo Penta D6-400 DPI
384 600 € 2 x 270 hv Mercury Diesel 3.0L V6 Bravo3X JPS
416 500 € 2 x 300 hv Volvo Penta D4-300 DPI 
423 600 € 2 x 320 hv Volvo Penta D4-320 DPI
415 100 € 2 x 370 hv Mercury Diesel 4.2L V8 Bravo3X JPS