Marex 360 Cabriolet Cruiser (2019–) – Mukavasti matkalle
Mitä uutta?
Marex on kunnostautunut monella saralla, mutta etenkin kattoluukku- ja kuomuratkaisuissa sekä asumis- ja olemistilojen toteuttamisessa se on monesti ollut aikaansa edellä. Myös 360 CC:ssä on monia luokassaan ainutlaatuisia tai poikkeuksellisen hyviä toteutuksia. Osa niistä oli tosin olemassa jo edeltävässä Cabriolet Cruiserissa.
Sellainen on esimerkiksi kookas, haitarimallinen kangaskattoluukku, joka avautuu isosti ja pakkautuu suhteellisen pieneen tilaan. 360 CC:ssä kattoluukkuja on yhden suuren sijaan kaksi, jotka ei nekään ole ihan pieniä. Liukuluukut avautuvat vastakkaisiin suuntiin, etummainen taakse ja taaempi eteen. Molemmat ovat käsikäyttöisiä, eikä sähkötoimisuutta saa edes lisävarusteena. Marexin tapauksessa sitä ei ihan heti kaipaakaan, sillä luukut liikkuvat käsivoiminkin sujuvasti ja ennen kaikkea nopeasti. Pidemmän päälle käsin operoitavan luukun luotettavuus ja toimivuus lienee myös sähköversiota parempi.
Toinen ”Marexismi” on leveisiin B-pilareihin piilotetut liukuverhomaiset kuomuseinät, joilla perän oleskelutila on nopeaa ja vaivatonta avata ja sulkea. Vaikka sen enempää kattoluukut kuin kuomuseinät eivät liiku napin painalluksella, on Cabriolet-mallinimelle vastinetta.
Monissa avo-ohjaamollisissa daycruisereissa ja sportcruisereissa keulakannelle kulku on järjestetty avattavan tuulilasin keskiruudun kautta. Marex oli ensimmäisiä, joka toteutti läpikuljettavan tuulilasin myös tuulilasin yläreunaan saakka ulottuvalla liukukattoluukulla varustettuun veneeseen ja sijoitti avattavan ruudun keskilinjan sijaan paapuurin laidalle. 360 CC:ssä tuulilasin läpikulku toimii totutun hyvin, valtaosassa kilpailijoista vaihtoehtoa ei ole lainkaan.
Matkaveneeseen kuuluu kunnon pentteri, ja 360 CC:ssä sellainen todellakin on. Petteri on sijoitettu oleskelutilojen yhteyteen pääkannelle, ohjaamon ja perän sohvaryhmän väliin. Köökin kokoa on kasvatettu hajauttamalla se veneen molemmille laidoille.
Paapuurin puolella on kulmataso, joka jo sellaisenaan olisi loistosuoritus moneen veneeseen. Työ- ja kaappitilaa on reilusti, kolmiliekkinen liesi ja uuni mahdollistavat monipuolisen kokkailun ja kahden pesualtaan ja säädettävällä juoksuputkella varustetun hanan tiskipöytä helpottaa arkea. Harmaavesitankki on saatavilla lisävarusteena.
Styyrpuurin puolella on pitkittäinen pentterilipasto, joka tarjoaa lisää työ- ja tarjoilutasoa sekä ison, 150 litran jääkaapin ja erillisen 50 litran pakastimen. Kaiken kukkuraksi paapuurin ja styyrpuurin "pentterisaarekkeet" pystyy yhdistämään klaffitasolla, minkä jälkeen pentteriin saa katettua vaikka illallisbuffetin.
Kuvat
Tekniset tiedot
Kokonaispituus | 11,49 m |
Leveys | 3,40 m |
Syväys | 1,10 m |
Korkeus | 2,96 m (ilman varustemastoa) |
Paino | 7 700 kg |
Pohjakulma | Ei ilmoitettu |
Polttoainesäiliö | 750 l |
Vesisäiliö | 350 l |
Septisäiliö | 190 l |
Akkukapasiteetti | 480 Ah |
CE-luokitus | B |
Kantavuus | 10 henk. |
Makuupaikkoja | 4 + 3 kpl |
Tehoalue | 400 – 2 x 370 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
Voimansiirto | Perävetolaite |
Testimoottori | 2 x 300 hv Volvo Penta D4-300 DPH |
Huippunopeus | 38,5 kn @ 3 400 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 2,4 l/mpk @ 2 500 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 77 dB(A) @ 2 500 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Liettua |
Valmistaja | Marex A/S, Norja |
www.marex.no | |
Maahantuoja | Marinepalvelu Oy Power Products, Helsinki |
www.marinepalvelu.fi |
Hinnat ja moottorivaihtoehdot
379 200 € | 440 hv Volvo Penta D6-400 DPI |
384 600 € | 2 x 270 hv Mercury Diesel 3.0L V6 Bravo3X JPS |
416 500 € | 2 x 300 hv Volvo Penta D4-300 DPI |
423 600 € | 2 x 320 hv Volvo Penta D4-320 DPI |
415 100 € | 2 x 370 hv Mercury Diesel 4.2L V8 Bravo3X JPS |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla