Sivustolla 157 vierailijaa

09.09.2020

Miten kulkee?

Marex tarjoaa 360 Cabriolet Cruiseriin aika häkellyttävän määrän moottorivaihtoehtoja, sillä valittavana on yksi tai kaksi dieselkonetta joko perävetolaitteeseen tai v-vaihteella varustettuun akselivetoon yhdistettynä. Tehovalikoima alkaa 400:sta ja päättyy 740 hevosvoimaan. 

Suomessa keskitytään viiteen sisäperämoottori- ja kahteen v-vaihteella toteutettu akselivetoiseen vaihtoehtoon. Perustason muodostaa yksi 440- tai 480-hevosvoimainen Volvo Pentan D6.Parimoottoriasennuksiin on tarjolla Volvo Penta D4:sia kahtena eri tehoversiona sekä Mercury Dieselin V6- tai V8-koneet. Mercuryjen mukana tulee aina Axius Premium paketti eli joystick-satamahallintalaite kaikilla herkuilla, kuten taivasankkurilla. Koeajoveneessä oli kaksi 300-hevosvoimaista Volvo Pentaa.

Tehoa on sen verran reippaasti, ettei suorituskyvyssä ole moitittavaa. Liki 40 solmun huippunopeus mahdollistaa tarvittaessa kolmosella alkavat matkanopeudet.

Esimerkiksi 33 solmun nopeudessa kulutukseksi mitattiin varsin kohtuulliset 2,5 litraa meripeninkulmalla. Dieselmoottoreille tyypilliseen tapaan huippunopeuden ja liukukynnyksen kulutuspiikki ei ole kovin korkea, sillä kulutus ei nouse pahimmillaankaan kuin noin kolmeen litraan meripeninkulmalla. Uppoumanopeuksilla eteneminen on sen sijaan hyvinkin taloudellista. Esimerkiksi kuuden solmun nopeudella matka taittuu edullisesti kulutuksen asettuessa vain litraan meripeninkulmalla. 

Matkustusmukavuus on kaikilta kanteilta katsottuna hyvällä tasolla. Eteneminen on rungon ominaisuuksien puolesta sopivan jouheaa, matkustamon olosuhteet ovat mukautettavissa ulkona vallitseviin olosuhteisiin helposti eikä melutasokaan nouse missään nopeudessa häiritseväksi.

Ajaminen on matkaveneelle sopivan vaivatonta. Sopivat trimmiasetukset löytyä helposti ja veneen kanssa pääsee sinuiksi nopeasti. Isotkin aallot ylittyvät vaivattomasti ja mukavasti, tosin roiskeita syntyy melkoisesti. 360 CC:n kohdalla se ei ole ongelma, sillä korkean keula muodot kaartuvat sivuilla voimakkaasti ulos, mikä ohjaa roiskeet tehokkaasti sivuille. Tuulilasin pyyhkijöitä tuskin tarvitaan muutoin kuin sateella.

Ohjaamon ergonomia on pääosin hyvä. Hallintalaitteet ja kytkimet on koottu selkeän levymäiseen kojelautaan, jonka yläreunassa on tilaa kahdella 12-tuumaiselle monitoiminäytölle. Nojatuolimainen ohjaamon istuin on mukava, mutta ajoasento jää silti hieman kumaraksi, jos käsiä haluaa pitää ratilla ja kaukohallintalaitteella, saati näpelöidä monitoiminäyttöjä. Tilanne paranisi, jos kojelaudan alla olisi enemmän jalkatilaa, jolloin penkin saisi säädettyä vähän lähemmäs.

Näkyvyys on varsin esteetön, eikä harmaaksi sävytetty kojelautakaan liikoja heijastele ikkunoihin. Näkyvyydellä on myös hyvät edellytykset säilyä, sillä varustukseen kuuluu tuulilasinpyhkimien lisäksi myös pissapoika sekä defroster.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/h l/mpk dB(A) r/min
4,7 3,0 0,6 61,0 700 = tyhjäkäynti
6,9 8,6 1,2 65 1 000
9,4 24,0 2,6 72 1 500
16,0 46,0 2,9 76,0 2 000
25,3 60,0 2,4 60,0 2 500
33,3 84,0 2,5 84,0 3 000
38,5 112,0 2,9 79,0 3 400 = maksimi

> Marex 360 Cabriolet Cruiser

> 2 x 300 hv Volvo Penta D4-300 DPH

> Kuorma noin 450 kg

> Tuuli 4 m/s, aallokko 20 cm