Sivustolla 217 vierailijaa

14.11.2024

Vastinetta rahalle?

50-jalkaisten matkaveneiden markkina ei ole Suomessa suuri, kauppoja tehdään yleensä parin kolmen veneen vuosivauhdilla. Nimbuksen pääkilpailijoiksi Suomessa voidaan lukea italialainen Ferretti 500, englantilainen Princess F50, puolalainen Galeon 500 Fly, ranskalainen Prestige F4.9 sekä kotimainen Nord Star 49, vaikka se konseptiltaan muista vähän poikkeaakin. 

Kaikilla mainituilla on Suomessa aktiivinen ja vastuullinen myyjä, ja Ferrettia lukuun ottamatta mainittuja malleja on viime vuosien aikana myös myyty ja toimitettu Suomeen. Maailmalta mukaan vertailuun voisi poimia vielä esimerkiksi turkkilaisen Sirena 48:n, italialaisen Absolute Navetta 48:n sekä slovenialaisen Greenline 48:n.

Tekniikaltaan ja numeroarvoiltaan Nimbus on pääkilpailijoista lähimpänä Prestigeä, molempien ollessa rakennettu Volvo Pentan D6-IPS-voimalinjan ympärille. Princess ja Galeon ovat selvästi raskastekoisempia ja varustettu siksi pykälää tai kahta suuremmilla D8- tai D11-sarjan moottoreilla. 

Pienempien Nimbus-mallien tapaan myös 495 on luokassaan keskimääräistä selvästi paremmin vakiovarusteltu. Silti lisävarustelistalle jää paljon tärkeääkin ruksittavaa, osin jo pelkästään päällekkäisyyksien takia. Haluaako veneeseen lämmitys- vai ilmastointilaitteen, vai kenties molemmat? Riittääkö vakiona oleva litiumakusto maasähköllä, invertterillä ja aurinkopaneeleilla höystettynä, vai tarvitaanko generaattoriakin? Valintojen myötä 1,5 miljoonan euron lähtöhinta hypähtää jo varsin kattavasti varustellun testiveneen kohdalla 1,75 miljoonaan.

Prestigen vajaan 1,2 miljoonan alkaen hinta tekee siitä selvästi joukon edullisimman, tosin hintaero Nimbukseen ainakin hiukan kaventuu Prestigen laajemman lisävarustelutarpeen myötä. Princessin ja Galeonin hinnat starttaavat 495:n tavoin noin puolestatoista miljoonasta, Ferrettin niiden ja Prestigen välimaastosta. Galeon tarjoaa joukon runsaimmat kustomointimahdollisuudet, tosin kunnioitettavaa lisähintaa vastaan: esimerkiksi arvokkaimmat erikoissisustukset ovat yli 100 000 euron arvoisia ja avattavat laitaterassit sisältävä Beach Mode -paketti hieman alle.

Ruotsalaisilla automerkeillä on vahva identiteetti. Sen kärkenä on turvallisuus, mutta muutkin ominaisuudet ovat korkealla tasolla. Myös Nimbuksen identiteetti on vahva, vaikka sen määrittäminen on automerkkejä vaikeampaa, koska yhtä ylivertaista ominaisuuskärkeä ei ole.

Sitä ei käy kiistäminen, etteikö Nimbus 495 olisi mukava, tilava ja turvallinen. Mutta sekin voidaan todeta, ettei 495:ssä ole luokkansa suurinta flybridgeä, mahtavinta omistajan sviittiä, erottuvinta muotoilua, ylivertaisinta viimeistelyä tai huomiota kerääviä temppuja kuten aukeavia laitaterasseja. Mutta silti – tai juuri sen takia – kokonaisuus tuntuu hyvin harkitulta ja lopputulos harmoniselta, sanalla sanottuna Nimbusmaiselta. Bra jobbat!


Kuvat

  • Teksti: Jan Sjölund
  • Kuvat: Nimbus ja Jan Sjölund
  • Video: Nimbus

Hinnat ja varusteet

Pakettihinta 960 hv 1 535 560 € (2 x Volvo Penta D6-IPS650)
Joystick Docking vakio
Joystick Driving 23 390 €
Sisäohjaamon karttaplotteri vakio (2 x 12" Volvo Penta Glass Cockpit)
  5 580 € (2 x 16")
Yläohjaamon karttaplotteri vakio (12" Volvo Penta Glass Cockpit)
  5 760 € (2 x 12")
  11 170 € (2 x 16")
Tutka 7 150 € (Garmin GMR42 xHD2)
VHF / AIS 1 830 € / 1 820 € (Garmin VHF 315 / AIS 800)
Peruutuskamera 1 550 € (Garmin Rearview)
360° kamerajärjestelmä 27 980 € (Garmin Surroundview)
Digitaalikytkimet vakio (Garmin EmpireBus)
Monitoimiratti vakio
Automaattiset trimmitasot vakio (Volvo Penta Interceptor)
Gyro-vakain 70 610 € (Quick MC2 X16)
Ohjailupotkuri, keula / perä vakio / 14 530 €
Ankkurivinssi, keula / perä vakio / 11 270 €
Maasähkö   vakio
Litiumakkupankki vakio (660 Ah)
  6 680 € (990 Ah)
Invertteri vakio (5 kW)
Generaattori 44 650 € (10,8 kW Fisher Panda)
Aurinkopaneeli vakio (400 W)
Defrosteer-ajolämmitin vakio
Lämmityslaite 12 040 € (2 x 6 kW Eberspächer D6)
Ilmastointilaite 60 460 €
Lämminvesijärjestelmä vakio (80 l)
Suihku vakio, 3 kpl (2 toilettia ja uimataso)
Pesuallas ja hana vakio, 3 kpl (2 toilettia ja pentteri)
Sähkö-wc vakio (2 kpl)
Liesi vakio
Uuni vakio
Jääkaappipakasti vakio (130 + 40 l)
Lisäjääkaappi pentteriin vakio (36 l)
Lisäjääkaappi yläohjaamoon 2 480 € (36 l)
Astianpesukone 3 580 €
Pyykinpesukone 4 670 €
Astiat ja aterimet vakio (8 henk.)
Audiojärjestelmä vakio (sisä- ja ulkotilat)
  3 490 € (flybridge)
Tv ja teline salonkiin 3 640 € (43")
Tv ja teline makuukajuuttaan 3 070 € (43")
Tiikkiturkki vakio (uimataso, avotila ja kulkukannet)
  5 160 € (flybridge)
Tiikkipöydät vakio (salonki, avotila ja flybridge)
  1 680 € (keulakansi)
Avotilan taittuva takseinä vakio
Avotilan kuomu vakio
Yläohjaamon satamapeite vakio
Yläohjaamon bimini 7 170 €
Hydraulinen uimataso 47 380 €
Sähköinen lankonki 51 130 €
Keulakannen patjat vakio
Keulaportaat 1 860 €
Avotilan wetbar 6 840 €
Yläohjaamon wetbar 3 350 €
Vedenalainen valaistus 3 340 € (sininen)
Erikoisrunkoväri
Kiinnittymisvarusteet 2 110 €
Testivene 1 751 500 €