Nimbus 495 Flybridge (2025–) – Harkitusti fiini
Vastinetta rahalle?
50-jalkaisten matkaveneiden markkina ei ole Suomessa suuri, kauppoja tehdään yleensä parin kolmen veneen vuosivauhdilla. Nimbuksen pääkilpailijoiksi Suomessa voidaan lukea italialainen Ferretti 500, englantilainen Princess F50, puolalainen Galeon 500 Fly, ranskalainen Prestige F4.9 sekä kotimainen Nord Star 49, vaikka se konseptiltaan muista vähän poikkeaakin.
Kaikilla mainituilla on Suomessa aktiivinen ja vastuullinen myyjä, ja Ferrettia lukuun ottamatta mainittuja malleja on viime vuosien aikana myös myyty ja toimitettu Suomeen. Maailmalta mukaan vertailuun voisi poimia vielä esimerkiksi turkkilaisen Sirena 48:n, italialaisen Absolute Navetta 48:n sekä slovenialaisen Greenline 48:n.
Tekniikaltaan ja numeroarvoiltaan Nimbus on pääkilpailijoista lähimpänä Prestigeä, molempien ollessa rakennettu Volvo Pentan D6-IPS-voimalinjan ympärille. Princess ja Galeon ovat selvästi raskastekoisempia ja varustettu siksi pykälää tai kahta suuremmilla D8- tai D11-sarjan moottoreilla.
Pienempien Nimbus-mallien tapaan myös 495 on luokassaan keskimääräistä selvästi paremmin vakiovarusteltu. Silti lisävarustelistalle jää paljon tärkeääkin ruksittavaa, osin jo pelkästään päällekkäisyyksien takia. Haluaako veneeseen lämmitys- vai ilmastointilaitteen, vai kenties molemmat? Riittääkö vakiona oleva litiumakusto maasähköllä, invertterillä ja aurinkopaneeleilla höystettynä, vai tarvitaanko generaattoriakin? Valintojen myötä 1,5 miljoonan euron lähtöhinta hypähtää jo varsin kattavasti varustellun testiveneen kohdalla 1,75 miljoonaan.
Prestigen vajaan 1,2 miljoonan alkaen hinta tekee siitä selvästi joukon edullisimman, tosin hintaero Nimbukseen ainakin hiukan kaventuu Prestigen laajemman lisävarustelutarpeen myötä. Princessin ja Galeonin hinnat starttaavat 495:n tavoin noin puolestatoista miljoonasta, Ferrettin niiden ja Prestigen välimaastosta. Galeon tarjoaa joukon runsaimmat kustomointimahdollisuudet, tosin kunnioitettavaa lisähintaa vastaan: esimerkiksi arvokkaimmat erikoissisustukset ovat yli 100 000 euron arvoisia ja avattavat laitaterassit sisältävä Beach Mode -paketti hieman alle.
Ruotsalaisilla automerkeillä on vahva identiteetti. Sen kärkenä on turvallisuus, mutta muutkin ominaisuudet ovat korkealla tasolla. Myös Nimbuksen identiteetti on vahva, vaikka sen määrittäminen on automerkkejä vaikeampaa, koska yhtä ylivertaista ominaisuuskärkeä ei ole.
Sitä ei käy kiistäminen, etteikö Nimbus 495 olisi mukava, tilava ja turvallinen. Mutta sekin voidaan todeta, ettei 495:ssä ole luokkansa suurinta flybridgeä, mahtavinta omistajan sviittiä, erottuvinta muotoilua, ylivertaisinta viimeistelyä tai huomiota kerääviä temppuja kuten aukeavia laitaterasseja. Mutta silti – tai juuri sen takia – kokonaisuus tuntuu hyvin harkitulta ja lopputulos harmoniselta, sanalla sanottuna Nimbusmaiselta. Bra jobbat!
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Pakettihinta 960 hv | 1 535 560 € (2 x Volvo Penta D6-IPS650) |
Joystick Docking | vakio |
Joystick Driving | 23 390 € |
Sisäohjaamon karttaplotteri | vakio (2 x 12" Volvo Penta Glass Cockpit) |
5 580 € (2 x 16") | |
Yläohjaamon karttaplotteri | vakio (12" Volvo Penta Glass Cockpit) |
5 760 € (2 x 12") | |
11 170 € (2 x 16") | |
Tutka | 7 150 € (Garmin GMR42 xHD2) |
VHF / AIS | 1 830 € / 1 820 € (Garmin VHF 315 / AIS 800) |
Peruutuskamera | 1 550 € (Garmin Rearview) |
360° kamerajärjestelmä | 27 980 € (Garmin Surroundview) |
Digitaalikytkimet | vakio (Garmin EmpireBus) |
Monitoimiratti | vakio |
Automaattiset trimmitasot | vakio (Volvo Penta Interceptor) |
Gyro-vakain | 70 610 € (Quick MC2 X16) |
Ohjailupotkuri, keula / perä | vakio / 14 530 € |
Ankkurivinssi, keula / perä | vakio / 11 270 € |
Maasähkö | vakio |
Litiumakkupankki | vakio (660 Ah) |
6 680 € (990 Ah) | |
Invertteri | vakio (5 kW) |
Generaattori | 44 650 € (10,8 kW Fisher Panda) |
Aurinkopaneeli | vakio (400 W) |
Defrosteer-ajolämmitin | vakio |
Lämmityslaite | 12 040 € (2 x 6 kW Eberspächer D6) |
Ilmastointilaite | 60 460 € |
Lämminvesijärjestelmä | vakio (80 l) |
Suihku | vakio, 3 kpl (2 toilettia ja uimataso) |
Pesuallas ja hana | vakio, 3 kpl (2 toilettia ja pentteri) |
Sähkö-wc | vakio (2 kpl) |
Liesi | vakio |
Uuni | vakio |
Jääkaappipakasti | vakio (130 + 40 l) |
Lisäjääkaappi pentteriin | vakio (36 l) |
Lisäjääkaappi yläohjaamoon | 2 480 € (36 l) |
Astianpesukone | 3 580 € |
Pyykinpesukone | 4 670 € |
Astiat ja aterimet | vakio (8 henk.) |
Audiojärjestelmä | vakio (sisä- ja ulkotilat) |
3 490 € (flybridge) | |
Tv ja teline salonkiin | 3 640 € (43") |
Tv ja teline makuukajuuttaan | 3 070 € (43") |
Tiikkiturkki | vakio (uimataso, avotila ja kulkukannet) |
5 160 € (flybridge) | |
Tiikkipöydät | vakio (salonki, avotila ja flybridge) |
1 680 € (keulakansi) | |
Avotilan taittuva takseinä | vakio |
Avotilan kuomu | vakio |
Yläohjaamon satamapeite | vakio |
Yläohjaamon bimini | 7 170 € |
Hydraulinen uimataso | 47 380 € |
Sähköinen lankonki | 51 130 € |
Keulakannen patjat | vakio |
Keulaportaat | 1 860 € |
Avotilan wetbar | 6 840 € |
Yläohjaamon wetbar | 3 350 € |
Vedenalainen valaistus | 3 340 € (sininen) |
Erikoisrunkoväri | – |
Kiinnittymisvarusteet | 2 110 € |
Testivene | 1 751 500 € |
- 02.01.2025 Reportaasi Vene 25 Båt -messut
- 05.01.2025 Uutinen Saaristoravintola Bistro Pellinge hiljenee
- 20.12.2024 Ensiesittely Silver Condor Cabin (2025–)
- 28.12.2024 Uutinen Vuoden Mediateko -palkinto Alluring Arcticille
- 03.01.2025 Ensiesittely AMT 150 R (2025–)
- 08.01.2025 Uutinen Veneilyvaatteiden pioneeri tekee paluun Suomen markkinoille
- 19.12.2024 Uutinen Naantalin venemessut jatkuvat ainakin vuoteen 2034
- 24.12.2024 Video Quarken 35 Sport Tourer & Grand Tourer (2025–)
- 22.12.2024 Video Heikki Silvennoinen 1954–2024
- 13.01.2025 Ensiesittely Axopar 29 CCX (2025–)
- 13.01.2025 Ensiesittely SEA.AI Watchkeeper (2025–)
Uusimmat
- 17.01.2025 Kokeilu Suomi 44 ja 47 (2024–)
- 16.01.2025 Uutinen Saimaan regatta 2025
- 15.01.2025 Uutinen Emma Kimiläinen on vuoden moottoriveneilijä
- 15.01.2025 Uutinen Volvo Penta pidentää takuuta
- 15.01.2025 Uutinen Itämeriohjelma 2019–2023
- 14.01.2025 Uutinen Saariston Rengasteiden kausi pitenee jälleen
- 14.01.2025 Ensiesittely Tankoa Yachts Diamond Binta (2025–)