Nimbus T8 (2020–) – Näppärä napakymppi
Mitä uutta?
T8:n tilaratkaisun pääpiirteet ovat tuttuja Nimbuksen lähihistorian Nova- ja R-malleista, joille T8 onkin selvää jatkumoa. Muotoilu on toki päivitetty kuluvan vuosikymmenen mukaiseksi ja voimanlähteeksi on vaihtunut sisäperämoottorin sijaan perämoottori, joka on tässä kokoluokassa nykyisin jo oikeastaan itsestäänselvyys.
Aiempien Nova- ja R-mallien tavoin T8 on niin kutsutusti ympärikuljettava eli walkaround-tyyppinen vene, jossa ohjauspulpetin ja keulakajuutan ruffin pystyy kiertämään molemmilta puolilta tasavertaisen leveää ja syvennettyä kulkuväylää astellen.
Tällaiset avo-ohjaamolliset walkaroundit olivat vielä vuosituhannen alussa Suomessakin suhteellisen suosittuja, mutta hiljalleen ne jäivät avattavan tuulilasin läpi kuljettavien daycruiserien varjoon ja katosivat lähes tyystin markkinoilta. Nimbus tuo osaltaan walkaroundeja takaisin.
Ja mikäs on tuodessa, sillä keulan ympärikäveltävyys toimii T8:ssa mainiosti. Sivukansilla liikutaan turvallisen tuntuisesti veneen "sisällä" ja korkeuseroja on keulakannelle tuulilasin läpi kiivettäviin daycruisereihin nähden vähän.
Etelä-Euroopassa isoista avo-ohjaamollisista walkaround-veneistä on muodostunut eräänlainen ilmiö. Siihen liittyy oleellisesti ohjaamon ja osan avotilaa kattava T-top-katos. Sellaisen saa yhä pienempiin veneisiin, niin myös Nimbukseen.
T8:aan T-top maksaa vajaat 6 200 euroa. Katos on tehty tummennetusta mutta läpikuultavasta Lexanista, mikä on yksi polykarbonaatin kauppanimistä. Polykarbonaatti on puolestaan pleksilevyjen ja -ikkunoiden valmistusmateriaaleista se kestävämpi vaihtoehto, joka sietää akryylia paremmin iskuja ja hankautumia naarmuuntumatta.
Nimbuksen T-top on myös kiinnitetty tukevasti paikalleen. Perustana on monimuotoinen, mustaksi maalattu alumiiniputkikehikko, joka kiinnittyy kanteen kuudessa pisteessä. Lopputulos on paljon jämäkämpi kuin muutamassa kilpailijassa, eikä T-top juurikaan hötky edes isommissa loikissa.
Etelässä T-top tarjoaa suojaa etenkin auringolta, mutta täkäläisillä leveysasteilla myös sateelta. T-topin jatkeeksi saa lisävarusteena ohjaamon ja matkustamon kattavan kuomun, mutta erityisen näppärää sen paikalleen asettelu tai avaaminen ei ole. Satamapeite seuraa vakiona. Avomalliin saa ohjaamon sprayhoodin, muttei koko matkustamon kattavaa ajokuomua.
Keulan tavoin myös T8:n perä on toteutettu ympärikuljettavaksi. Kalusteet on sijoitettu keskelle ja ne voi kiertää molemmilta ladoilta. Peräsohvan ja moottorin välissä mahtuu pujahtamaan hyvin puolelta toiselle. Ylipäätään veneessä liikkuminen on hyvin sujuvaa, vaikka porukkaa riittäisi kaikille taka-avotilan viidelle–kuudelle istumapaikalle. Tärkeä ominaisuus etenkin päiväretkikäytössä.
Veneiden mukavuusvaatimukset kasvavat jatkuvasti, ja se koskee myös päiväretkiveneitä. Yksi haluttu ominaisuus on kunnollinen vesi-wc. Nimbus on onnistunut sijoittamaan sen T8:ssa vieläpä muusta kajuutasta erilleen, oven ja laipioiden taakse. Se on yksikajuutallisten daycruiserien luokassa harvinaista herkkua.
Tila ei ole suuren suuri, mutta toimivuudeltaan pienten wc-komeroiden eliittiä. Selkeän muotoinen tila on järjestelty hyvin ja hyödynnetty maksimaalisesti. Jos jotain jää toivomaan, niin kompaktissa tilassa toimimisen tarvetta vähentävää wc:n sähköhuuhtelua edes lisävarustelistalle.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 8,15 m |
Leveys | 2,60 m |
Syväys | 0,96 m |
Korkeus | 1,74 m (T-top-versio 2,67 m) |
Paino | 2 300 kg |
Pohjakulma | Ei ilmoiteta |
Polttoainesäiliö | 240 l |
Vesisäiliö | 50 l |
Septisäiliö | 48 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Makuupaikkoja | 2 kpl |
Tehoalue | 200–300 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 300 hv Mercury V300 XL V8 |
Huippunopeus | 45,2 kn @ 6 000 r/min |
Kuutus @ 25 kn | 1,5 l/mpk @ 3 800 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 140 mpk @ 3 800 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 83 dB(A) @ 3 800 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi (Bella-Veneet Oy) |
Valmistaja | Nimbus Boats Sweden Ab, Ruotsi |
www.nimbus.se | |
Maahantuoja myyjä | Bike & Boat World, Helsinki, Turku ja Tampere |
www.boatworld.fi |
Hintatiedot
Hilta ilman moottoria | 86 920 € |
Pakettihinta 200 hv | 95 430 € (Mercury F200 V6) |
Pakettihinta 250 hv | 100 160 € (Mercury V250 V8) |
Pakettihinta 300 hv | 104 290 € (Mercury V300 V8) |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla