Sivustolla 79 vierailijaa

25.03.2021

Miten kulkee?

T8:aan on tarjolla kolme moottorivaihtoa, joista testiveneessä oli tehokkain eli 300-hevosvoimainen Mercuryn V8-Verado. Kone on monilta ominaisuuksiltaan parasta, mitä markkinoilla on tällä hetkellä tarjolla: Veradon käynti on sekä äänensävyltään että olemukseltaan samettisen pehmeää, mutta voimaa ja kaasuun reagoivuutta on tarjolla rutkasti ja välittömästi.

Kun hyvää suorituskykyä täydentää loistavan pidon tiukoissakin kaarroksissa tarjoava potkuri ja mallikkaan ajettavuuden takaava runko, voi kokonaisuutta kuvailla nautittavaksi. T8:sia on todella kiva ajaa.

Kahdella "stepillä" varustetuille porraspohjille tyypilliseen tapaan myös T8 hakeutuu liukunopeuksilla kuin itsestään varsin luontevaan kulkuasentoon. Käytännössä niin tapahtuukin, jos moottorin trimmaamisen jättää Mercuryn upgrade-paketin mukana tulevalle Active Trim -automaatille ja antaa vakiovarusteisiin kuuluvan Zipwaken automatiikan säätään trimmilevyjä.

Ohjausliikkeisin T8 reagoi nöyrästi ja ajotuntuma on todella välitön. Kipparin on helppo tuntea olevansa tilanteen herra. Aaltoja T8 halkoo mukavasti, vaikka vauhtia olisi vähän enemmänkin. Suorituskykyä on, ja sitä pystyy myös hyödyntämään. 

Yksi tekijä T8:n ajomukavuudessa on paino, jota ilmoitetaan olevan useampi sata kiloa kilpailijoita enemmän. Nimbuksen tapauksessa paino ei kuitenkaan verota tippaakaan dynaamisuutta, vaan T8 tuntuu tarkalta, herkältä ja näppärältä ajaa.

Ainoat pientä motkotusta aiheuttavat detaljit ovat Mercuryn sähköhydraulisen ohjauksen ja moottoritrimmin nappulan käyttötuntumat, joissa molemmissa on lievää tahmeutta. 

Lisäksi ajoasennossa on yksi vika, ja se on kaasukahvan sijoitus ratin kehän etupuolelle. Kahvan sijainti on turvallinen, sillä kuskin paikalle tai sieltä pois siirtyessä kahvaa ei käytännössä vahingossa pysty tönäisemään, mutta ajoasennon kannalta kahva on liian kaukana, varsinkin istuttaessa. Parempiakin kompromisseja on nähty. 

Muutoin ohjaamo ergonomiassa ei ole mitään vikaa. Ohjaamon istuimet on sijoitettu lattiaan nähden tavanomaista noin 45 sentin istumakorkeutta ylemmäs, mutta se on huomioitu muussa ergonomiassa.  Esimerkiksi kojelaudan alla oleva jalkatuki on suhteutettu onnistuneesti istumakorkeuteen ja apukuskin penkin jalustassa on esiin taitettava jalkatuki. 

Penkin korkeuden ansiosta se soveltuu keskimääräistä paremmin myös seisten nojaamiseen. Sopivan ajoasennon löytymistä sekä seisten että istuen edesauttaa myös ratin kallistuskulman säädettävyys. Pidemmällä ajorupeamalla jää kaipaamaan lähinnä kaasukäden kyynärnojaa. 

Maisema vaihtuu halutessa vauhdilla, sillä 300-hevosvoimaisella koneella huippunopeus nousee yli 45 solmuun. Taloudellisin liukunopeus löytyy tavanomaisen hieman yli 20 solmun sijaan 30 solmun molemmilta puolilta. Tämäkin on porraspohjaveneille melko tyypillistä.

Jos jossain, niin T8:n kilot näkyvät kulutuslukemissa, jotka jäävät keskinkertaisiksi. Liukukynnyksellä ja huippunopeudella kulutus nousee yli kahteen litraan meripeninkulmalla ja taloudellisimmillaankin meripeninkulma taittuu liu'ussa vain niukasti alle 1,5 litralla. T8:n koko- ja teholuokassa 25 solmun tasanopeuden meripeninkulmakohtaiset vertailulukemat vaihtelevat noin 1,2–1,8 litran välillä.

Melutasoltaan, tai paremminkin äänimaailman sävyltään, T8 on miellyttävä, sillä runkoäänet jäävät etäisiksi ja satunnaisiksi eikä ylimääräisiä rakenneääniä erotu. Desibelimittari kuitenkin paljastaa, että moottorimelua on keskimääräistä enemmän, vaikkei se Mercuryn kehräävän soundin ansiosta juurikaan korostu.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/h l/mpk dB(A) r/min
2,4 2,9 1,2 54 600
3,9 5,1 1,3 65 1 000
5,7 8,7 1,5 70 1 500
7,1 14,4 2,0 74 2 000
8,8 20,1 2,3 76 2 500
12,9 27,7 2,1 79 3 000
17,1 33,9 2,0 82 3 500
28,0 41,5 1,5 84 4 000
32,8 48,6 1,5 85 4 500
37,8 67,8 1,8 86 5 000
42,1 82,8 2,0 90 5 500
45,2 95,5 2,1 92 6 000 (wot)

> Nimbus T8 + 300 hv Mercury V300 XL V8

> Moottorin asennuskorkeus #2

> 4-lapainen 19" teräspotkuri

> Tuuli 2–4 m/s, aallokko 20 cm

> Kuorma 200 kg ja 100 l polttoainetta