Nimbus Weekender 9 (2018–) – Tyyliä ja tunnelmaa
Mitä uutta?
Nimbus oli ensimmäisiä pohjoismaisia venevalmistajia, joka otti epäsymmetrisen sivukannet käyttöön Nova S -malleissaan. Sama periaate on käytössä W9:ssä. Pääkulkuväylä on styyrpuurin laidalla, jonka sivukansi on paapuurin vastaavaa leveämpi ja syvemmällä laidan suojassa.
Styyrpuurin sivukansi on helppokulkuinen. Etenemistä turvaa sivulasin kehyksen päällä oleva kaide, mutta sen ja laitakaiteita korkeammaksi nousevan keulakaiteen väliin jää kädensijaton alue. Paapuurin puolikin on kuljettavissa mikäli tarve niin vaatii, mutta askellus vaatii enemmän tarkkuutta ja kulkuyhteys sivukannelta avotilaan ja uimatasolle on selvästi styyrpyyrin puolta huonompi.
Daycruiserien tai asuttavampien sportcruiserien luokassa epäsymmetrinen sivukansiratkaisu on perin harvinainen. Valtaosassa DC-veneitä ei sivukansia ole lainkaan, vaan kulku keulaan on järjestetty avattavan tuulilasin läpi. Kulkemisen kannalta on pitkälti maku- ja tottumisasia, kumpaa ratkaisua pitää parempana: tuulilasin läpikulkua vai hyvin toteutettua sivukantta tai sivukansia.
Nimbus ei ole liikoja perämoottoriveneitä valmistanut, mutta nykyinen perämoottorilla varustettujen päivä- ja retkiveneiden buumi on saanut senkin muuttamaan mielensä. Niinpä koko 9-sarja on alusta asti suunniteltu sekä sisäperä- että perämoottorille.
Vielä muutama vuosi sitten yhdeksän metrinen liukuvarunkoinen Nimbus varustettiin lähes itsestäänselvyytenä dieselsisäperämoottorilla. W9:iin dieselmoottoria ei enää edes saa, vaan kaikki sisäperämoottorivaihtoehdotkin ovat bensiinikäyttöisiä. Perämoottoriversion odotetaan muodostuvan selvästi suosituimmaksi vaihtoehdoksi.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 9,35 m |
Leveys | 2,95 m |
Syväys | 0,60 m |
Paino | 2 800 kg |
Pohjakulma | |
Polttoainesäiliö | 300 l |
Makeavesisäiliö | 80 l |
Septisäiliö | |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Tehoalue | 250–350 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, XL-riki tai sisäperämoottori, bensa tai diesel |
Koeajomoottori | 350 hv Mercury V350 XL Verado |
Huippunopeus | 46 kn |
Kulutus @ 25 kn | 1,7 l/mpk |
Melutaso @ 25 kn | 75 dB(A) |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola (Model-Art) |
Valmistaja | Nimbus Boats Sweden Ab, Ruotsi | www.nimbus.se |
Maahantuoja myyjä | Bike & Boat World, Helsinki | www.boatworld.fi |
Hintatiedot
150 780 € | 250 hv Mercury V250 XL V8 Verado |
155 470 € | 300 hv Mercury V300 XL V8 Verado |
162 080 € | 350 hv Mercury V350 XL L6SC Verado |
162 720 € | 300 hv Volvo Penta V8-300-CE DPS |
166 440 € | 350 hv Volvo Penta V8-350-CE DPS |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla