Nimbus Weekender 9 (2018–) – Tyyliä ja tunnelmaa
Mitä uutta?
Nimbus oli ensimmäisiä pohjoismaisia venevalmistajia, joka otti epäsymmetrisen sivukannet käyttöön Nova S -malleissaan. Sama periaate on käytössä W9:ssä. Pääkulkuväylä on styyrpuurin laidalla, jonka sivukansi on paapuurin vastaavaa leveämpi ja syvemmällä laidan suojassa.
Styyrpuurin sivukansi on helppokulkuinen. Etenemistä turvaa sivulasin kehyksen päällä oleva kaide, mutta sen ja laitakaiteita korkeammaksi nousevan keulakaiteen väliin jää kädensijaton alue. Paapuurin puolikin on kuljettavissa mikäli tarve niin vaatii, mutta askellus vaatii enemmän tarkkuutta ja kulkuyhteys sivukannelta avotilaan ja uimatasolle on selvästi styyrpyyrin puolta huonompi.
Daycruiserien tai asuttavampien sportcruiserien luokassa epäsymmetrinen sivukansiratkaisu on perin harvinainen. Valtaosassa DC-veneitä ei sivukansia ole lainkaan, vaan kulku keulaan on järjestetty avattavan tuulilasin läpi. Kulkemisen kannalta on pitkälti maku- ja tottumisasia, kumpaa ratkaisua pitää parempana: tuulilasin läpikulkua vai hyvin toteutettua sivukantta tai sivukansia.
Nimbus ei ole liikoja perämoottoriveneitä valmistanut, mutta nykyinen perämoottorilla varustettujen päivä- ja retkiveneiden buumi on saanut senkin muuttamaan mielensä. Niinpä koko 9-sarja on alusta asti suunniteltu sekä sisäperä- että perämoottorille.
Vielä muutama vuosi sitten yhdeksän metrinen liukuvarunkoinen Nimbus varustettiin lähes itsestäänselvyytenä dieselsisäperämoottorilla. W9:iin dieselmoottoria ei enää edes saa, vaan kaikki sisäperämoottorivaihtoehdotkin ovat bensiinikäyttöisiä. Perämoottoriversion odotetaan muodostuvan selvästi suosituimmaksi vaihtoehdoksi.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 9,35 m |
Leveys | 2,95 m |
Syväys | 0,60 m |
Paino | 2 800 kg |
Pohjakulma | |
Polttoainesäiliö | 300 l |
Makeavesisäiliö | 80 l |
Septisäiliö | |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Tehoalue | 250–350 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, XL-riki tai sisäperämoottori, bensa tai diesel |
Koeajomoottori | 350 hv Mercury V350 XL Verado |
Huippunopeus | 46 kn |
Kulutus @ 25 kn | 1,7 l/mpk |
Melutaso @ 25 kn | 75 dB(A) |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola (Model-Art) |
Valmistaja | Nimbus Boats Sweden Ab, Ruotsi | www.nimbus.se |
Maahantuoja myyjä | Bike & Boat World, Helsinki | www.boatworld.fi |
Hintatiedot
150 780 € | 250 hv Mercury V250 XL V8 Verado |
155 470 € | 300 hv Mercury V300 XL V8 Verado |
162 080 € | 350 hv Mercury V350 XL L6SC Verado |
162 720 € | 300 hv Volvo Penta V8-300-CE DPS |
166 440 € | 350 hv Volvo Penta V8-350-CE DPS |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)