Nimbus Weekender 9 (2018–) – Tyyliä ja tunnelmaa
Vastinetta rahalle?
Nimbukset eivät ole koskaan olleet halpoja tai edes edullisia veneitä. Toisaalta korkeamman hinnan vastapainoksi on saanut osaavasti pieniäkin yksityiskohtia myöten suunnitellun ja laadukkaasti rakennetun veneen. Nimbuksissa on yleisesti ollut korkeatasoinen viimeistely ja laatuvaikutelma, ja ne ovat pitäneet arvonsa hyvin.
W9:ssä ensivaikutelma lupaa tuttua, hyvää laatuvaikutelmaa huokuvaa tunnelmaa, mutta ihan kaikilta yksityiskohdilta W9 ei häikäise. Mukana on muutamia kömpelyyksiä sekä halpuutuksia.
Monen mielestä W9:n ulkonäkö on arvokas. Muotoja jämäköittää paksut törmäyslistat, joista on myös käytännön hyötyä. Toinen erottuva muotoilullinen seikka on lujitemuoviset ikkunakehykset. Sisäpuolelta ne näyttävät paksummilta kuin perinteiset rosteri- tai alumiinikarmit.
Kulkuväylät ovat uimatasojen, styyrpuurin sivukannen ja keulakannen osalta hyvällä mallilla ja kiinnittymisvarusteille on riittävät säilytystilat. Avotilan läpikulku sen sijaan ajoittain kanittaa ja säilytystiloille pääsy on kömpelöä. Leveä styyrpuurin sivukansi lohkaisee osan avotilan väljyydestä.
Ulkotilojen laatuvaikutelma on kokonaisuutena mainio, vaikka esimerkiksi istuinpehmusteet ja niiden verhoilu on pikemmin skandinaavisen käytännöllistä kuin ylellistä.
Kajuutta on yleisilmeeltään varsin pelkistetty, eikä tilan kahdella lukuvalolla ja yhdellä yleiskattovalolla toteutettu valaistus vakuuta. Vuoteen patjat ovat kuitenkin paksut ja seinissä on paljaan lujitemuovin sijaan alcantaraverhoilu, mitkä ovat yöpymismukavuuden kannalta hyviä asioita.
Katto- ja runkoikkunat ovat nykymittapuun mukaan pieniä eikä niissä ole verhoja. Oven lisäksi ainoa avattava räppänä on kansiluukku, eikä siinäkään ole pimennysverhoa saati hyttysverkkoa. Pimennysverhon saa sentään lisävarusteena.
Kajuutan ovensuussa on naulakko ja tilava kaappi, jonka päällä on kajuutan ainoa laskutaso. Virtapistoke on sijoitettu järkevästi reunalistoilla varustetun laskutason läheisyyteen. Yksinkertainen asia missä yllättävän moni venevalmistaja menee yllättävän usein pieleen: virtapistokkeen vieressä ei ole säilytystilaa tai säilytystilan vieressä ei ole virtapistoketta.
Yli yhdeksän metriä pitkä ja liki kolme leveä W9 on daycruiseriksi sen verran iso, ettei Suomen markkinoilla ole siihen ihan suoraan rinnastettavissa olevia venemalleja. Niinpä myös oheisessa kilpailijavertailussa on jossain määrin sekalainen joukko verrokkeja.
Niistä Windy 29 on klassinen, sisäperämoottorilla varustettu daycruiser, ja sellaisena ehkäpä W9:n selkein verrokki. Axopar on puolestaan konseptiltaan tyystin erilainen vene, joka rinnastuisi luontevammin testissä olevan W9:n sijaan T9:ään. Askeladden C83, Grandezza 28, Jeanneau Cap Camarat 9.0 ja Yamarin 88 poikkeavat W9:stä ainakin kaksi makuupaikkaa enemmän tarjoavilla kajuutan tilaratkaisuillaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että kolme "vertailun" veneistä eli Nimbus, Askeladden ja Windy valmistetaan samalla Model-Artin tehtaalla Puolassa.
Nimbuksen 150 000 euron lähtöhinta tekee siitä suhteellisen arvokkaan vaihtoehdon, jossa osa euroista menee puhtaasti tuotemerkin premium-mielikuvan pönkittämiseen. Vakiovarustelussa on mukana paljon hyvää, kuten keulapotkuri, automaattitrimmit ja karttaplotteri, mutta budjettiin pitää mahtua myös valikoima lisävarustelistan rukseja.
Yksi iso osa W9:n ostoprosessia on löytää lisävarustelistalta omaan käyttöön sopivin kate. Vaihtoehdot alkavat alle tonnin satamapeitteestä ja päättyvät liki 20 000 euron sähkökäyttöisellä haitarikattoluukulla varustettuun t-top-katokseen. Testiveneessä oli vain satamapeite, joten käyttökokemuksia kuomusta ei saatu. Perus-t-topin, jossa ei ole sähköistä kattoluukkua, voisi kuvitella olevan järkivalinta.
Toinen hetki kannattaa uhrata moottorivalinnalle. 300-perämoottorihevosvoimaa vaikuttaisi tarjoavan parhaan teho-hinta-suorituskykysuhteen, mutta katalysaattorilla ja polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu V8-sisäperäkone on vaihtoehdoista vihertävin.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
pakettihinta 250 hv | 150 780 € |
Pakettihinta 300 hv | 155 470 € |
Pakettihinta 350 hv | 162 080 € |
Satamapeite | 940 € |
Ajokuomu | 1 960 € (sprayhood) |
Peräkuomu, lyhyt/pitkä | 830/1 810 € (liitetään sprayhoodiin) |
T-Top -katos, kiinteä | 7 720 € (sis. kuomuseinät) |
T-Top -katos, sähkötoiminen | 16 260 € (sis. kuomuseinät) |
Ajotietokone | vakio (Mercury VesselView) |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio |
Sähk. kaukohallintalaite | vakio |
Trimmitasot, man/aut | vakio/vakio (Zipwake) |
Moottoritrimmiavustin | – |
Keulapotkuri | vakio |
Ankkurivinssi, keula/perä | 3 660 €/5 790 € |
Tuulilasinpyyhin, sp/pp | vakio/vakio |
Tuulilasinpesin | – |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Maasähköjärjestelmä | 2 170 € |
Virtapistoke, 12 V/USB | vakio |
Karttaplotteri, 10" | vakio (Garmin 7410xsv) |
Karttaplotteri, 12"/16" | 1 350 €/2 690 € (Garmin 7412/7416xsv) |
Kaksi karttaplotteria, 2 x 12" | 4 920 € (2 x Garmin 7412xsv) |
Kaikuluotain | alk. 220 € (Garmin) |
Tutka | 3 860 € (Garmin GMR18, vaatii T-Topin) |
Vhf/ais | 1 310 € (Garmin VHF 210i AIS) |
Autopilotti | – (saatavilla sisäperämoottimalliin) |
Audiolaite | 1 260 € |
Säädettävä veneistuin | vakio (2 kpl, etäisyyssäätö ja ylösnostettava etureuna) |
Säädettävä ohjauspyörä | vakio (kallistuskulma) |
Kajuutan kansiluukku | vakio |
Kajuutan ikkunat/avattavat | 4/0 kpl |
Kajuutan matot/verhot | vakio/– |
Ledivalaistus, sisä/ulko | vakio/vakio |
Lämmityslaite | 4 110 € (Webasto 4 kW) |
Tuulilasin huurteenpoisto | – (saatavilla sisäperämoottorimalliin) |
Vesi-wc ja septitankki | vakio |
Wc:n sähköhuuhtelu | – |
Painevesi, kylmä/lämmin | vakio/1 240 € (15 l) |
Pesuallas ja hana | vakio, 2 kpl |
Suihku, ulko/sisä | vakio/– |
Jääkaappi | vakio, 65 l |
Lisäjääkaappi | – |
Liesi | 1 310 € (kaasu) |
Grilli | 1 160 € (sähkö) |
pöytä, ulko/sisä | vakio/– |
Aurinkotaso, keula/perä | 1 340 €/vakio |
Vetokaari | 640 € |
Vedenalaiset valot | 790 € |
Lukolliset säilytystilat | vakio, 1 kpl |
Ankannokka/keulaporras | –/– |
Turkkipinnoite | 7 310 € (tiikki) tai 8 730 € (Flexiteek-keinotiikki) |
Erikoisrunkoväri | 3 830 € (pun. tai sin. teippaus) |
Moottorin erikoisväri | vakio (Mercury Cold White) |
Kiinnittymisvarusteet | 540 € |
Eliönestomaalaus | 2 280 € |
Rahti Suomeen ja luovutus | 4 000 € |
Testivene | 185 400 € |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)