Ockelbo B25 CAB (2022–) – Jykevä jyrä
Vastinetta rahalle?
Ockelbo kuuluu niihin ruotsalaisiin täysalumiiniveneisiin, jotka on liki pomminkestäviksi tehty. Rakenteesta huokuu jykevyys ja kestävyys, kun kaikki tuntuu reilusti ylimitoitetulta.
Joskus tähän liittyy myös tietynlainen rosoisuus, mutta Ockelbon kohdalla myös viiimeistely on huippuluokkaa. Hitsisaumat ovat puhtaita ja tyylikkäitä ja osien sovitus ja asennus ultratäsmällistä. Muotoilu, ulkonäkö ja sisustuksen värimaailma ovat makuasioita, mutta Ockelbon kohdalla kokonaisuuden laadukkuutta ja viimeistelyä ei voi kiistää.
Varusteita on pakattu mukaan pääasiallista käyttötarvetta vastaavasti eli melko niukasti. Vähintään EQ-lisävarustepaketti on välttämätön lisä, joka nostaa pakettihinnat 150 000 rajapyykin kalliimmalle puolelle. Käytännössä se tarkoittaa, että suhteellisen tuntemattomasta Ockelbosta pitää maksaa myös muihin ruotsalaiskilpailijoihin nähden vähän premiumia, mutta venettä tarkastellessa kyllä aistii, mihin raha menee.
Syvällä etu- ja taka-avotilalla varustettujen keskihyttiveneiden luokassa vaihtoehdot ovat pitkälti yhteysveneilypainotteisia, läpikuljettavia alumiiniveneitä. Niiden joukossa Ockelbo B25 asemoituu hiukan pääkilpailijoita eli etenkin Arronet 24’5:ttä ja Buster Magnum Cabinia kookkaammaksi vaihtoehdoksi.
Lujitemuoviveneistä Ockelbon kanssa samaan kategoriaan voi oikeastaan laittaa vain TG 7.9:n. Toisaalta Ockelbon kanssa samassa hintaluokassa painii joukko koreampia kahdeksanmetrisiä ja lujitemuovisia ohjaushyttiveneitä, joiden retkeily- ja oleskeluvalmiudet ovat vuoteen ja vessan tarjoavan keulakajuutan ansiosta puhtaita keskihyttiveneitä parempia.
Valinnanvaraa siis on, joten parhaan vaihtoehdon löytäminen kysyy omien käyttötarpeiden ja -tapojen tunnistamista. Ockelbon vahvuudet ovat yhteys- ja kohdeveneilyssä, jossa se vie suurenkin matkustaja- ja tavaramäärän perille vaivattoman nopeasti ja mukavasti, ilman että jokaista askelta tai kosketusta tarvitsee käytössä murehtia.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 250 hv | 151 700 € (Mercury, Yamaha, Honda tai Suzuki) |
Pakettihinta 300 hv | 156 200 € (Mercury, Yamaha tai Suzuki) |
EQ-varustepaketti | 11 500 € |
Ajotietokone | vakio |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (Mercury ja Yamaha) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio |
Trimmitasot | – |
Automaattiset trimmitasot | vakio (Zipwake) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury ActiveTrim) |
Karttaplotteri | EQ (12" Simrad) |
Suurempi karttaplotteri | – |
Toinen karttaplotteri | – |
Kaikuluotain | vakio (Simrad) |
Tutka | 3 140 € (Simrad) |
VHF ja AIS | 2 650 € (Simrad) |
Äänimerkki | – |
Hakuvalo | – |
Ajovalot | EQ |
Kansivalaistus | – |
Tuulilasinpyyhin | vakio, 2 kpl |
Tuulilasinpesin | – |
Keulapotkuri | EQ |
Ankkurivinssi, keula / perä | – / 4 550 € |
Säädettävä ohjauspyörä | – |
Säädettävä veneistuin | vakio, 2 kpl |
Istuimien jousitus | 2 480 € / kpl |
Kattoluukku | vakio, 2 kpl |
Kattokaiteet | vakio |
Varustekaari | vakio |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Virtapistoke | vakio, 12 V ja USB |
Langaton latausasema | vakio |
Maasähkö | 2 810 € |
Lämmityslaite | EQ (4 kW Webasto) |
Makeavesijärjestelmä | – |
Jääkaappi | – |
Kylmälaukku | 1 160 € |
Liesi | – |
Kemiallinen wc | 350 € |
Vesi-wc ja septitankki | – |
Pöytä | 1 260 € |
Vuode | 1 140 € |
Matot / Verhot | – |
Audiolaite ja 2 kaiutinta | 1 140 € (Fusion) |
Avotilan kalusteet | vakio |
Avotilan istuinpehmusteet | 880 € |
Avotilat kuormalenkit | EQ |
Turkkipinnoite | – |
Erikoisrunkoväri | vakio, hopea (M400 pintakäsittely) |
Moottorin erikoisväri | – |
Kiinnittymisvarusteet | EQ |
Eliönestomaalaus | 1 470 € |
Testivene | 176 860 € |
- 12.09.2025 Uutinen Shogunin valmistus siirtyy Suomeen
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 12.09.2025 Uutinen Sea Rayn maahantuoja vaihtuu
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 12.09.2025 Uutinen Shogunin valmistus siirtyy Suomeen
- 12.09.2025 Kokeilu Marex 440 Gourmet Cruiser (2024–)
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
Uusimmat
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
- 09.10.2025 Uutinen Heinäkuun helteet toivat meripelastajille kiireitä
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)