Sivustolla 72 vierailijaa

15.03.2024

Vastinetta rahalle?

Ockelbo kuuluu niihin ruotsalaisiin täysalumiiniveneisiin, jotka on liki pomminkestäviksi tehty. Rakenteesta huokuu jykevyys ja kestävyys, kun kaikki tuntuu reilusti ylimitoitetulta.  

Joskus tähän liittyy myös tietynlainen rosoisuus, mutta Ockelbon kohdalla myös viiimeistely on huippuluokkaa. Hitsisaumat ovat puhtaita ja tyylikkäitä ja osien sovitus ja asennus ultratäsmällistä. Muotoilu, ulkonäkö ja sisustuksen värimaailma ovat makuasioita, mutta Ockelbon kohdalla kokonaisuuden laadukkuutta ja viimeistelyä ei voi kiistää. 

Varusteita on pakattu mukaan pääasiallista käyttötarvetta vastaavasti eli melko niukasti. Vähintään EQ-lisävarustepaketti on välttämätön lisä, joka nostaa pakettihinnat 150 000 rajapyykin kalliimmalle puolelle. Käytännössä se tarkoittaa, että suhteellisen tuntemattomasta Ockelbosta pitää maksaa myös muihin ruotsalaiskilpailijoihin nähden vähän premiumia, mutta venettä tarkastellessa kyllä aistii, mihin raha menee.

Syvällä etu- ja taka-avotilalla varustettujen keskihyttiveneiden luokassa vaihtoehdot ovat pitkälti yhteysveneilypainotteisia, läpikuljettavia alumiiniveneitä. Niiden joukossa Ockelbo B25 asemoituu hiukan pääkilpailijoita eli etenkin Arronet 24’5:ttä ja Buster Magnum Cabinia kookkaammaksi vaihtoehdoksi.

Lujitemuoviveneistä Ockelbon kanssa samaan kategoriaan voi oikeastaan laittaa vain TG 7.9:n. Toisaalta Ockelbon kanssa samassa hintaluokassa painii joukko koreampia kahdeksanmetrisiä ja lujitemuovisia ohjaushyttiveneitä, joiden retkeily- ja oleskeluvalmiudet ovat vuoteen ja vessan tarjoavan keulakajuutan ansiosta puhtaita keskihyttiveneitä parempia. 

Valinnanvaraa siis on, joten parhaan vaihtoehdon löytäminen kysyy omien käyttötarpeiden ja -tapojen tunnistamista. Ockelbon vahvuudet ovat yhteys- ja kohdeveneilyssä, jossa se vie suurenkin matkustaja- ja tavaramäärän perille vaivattoman nopeasti ja mukavasti, ilman että jokaista askelta tai kosketusta tarvitsee käytössä murehtia.


Kuvat

  • Teksti ja kuvat: Jan Sjölund

Hinnat ja varusteet

Hinta ilman moottoria ei ilmoiteta
Pakettihinta 250 hv 151 700 € (Mercury, Yamaha, Honda tai Suzuki)
Pakettihinta 300 hv 156 200 € (Mercury, Yamaha tai Suzuki)
EQ-varustepaketti 11 500 €
Ajotietokone vakio
Hydrauliohjaus vakio
Sähköinen ohjaustehostin vakio (Mercury ja Yamaha)
Sähköinen kaukohallintalaite vakio
Trimmitasot
Automaattiset trimmitasot vakio (Zipwake)
Moottoritrimmiavustin vakio (Mercury ActiveTrim)
Karttaplotteri EQ (12" Simrad)
Suurempi karttaplotteri
Toinen karttaplotteri
Kaikuluotain vakio (Simrad)
Tutka 3 140 € (Simrad)
VHF ja AIS 2 650 € (Simrad)
Äänimerkki
Hakuvalo
Ajovalot EQ
Kansivalaistus
Tuulilasinpyyhin vakio, 2 kpl
Tuulilasinpesin
Keulapotkuri EQ
Ankkurivinssi, keula / perä – / 4 550 €
Säädettävä ohjauspyörä
Säädettävä veneistuin vakio, 2 kpl
Istuimien jousitus 2 480 € / kpl
Kattoluukku vakio, 2 kpl
Kattokaiteet vakio
Varustekaari vakio 
Kaksiakkujärjestelmä vakio 
Virtapistoke vakio, 12 V ja USB
Langaton latausasema vakio
Maasähkö 2 810 €
Lämmityslaite EQ (4 kW Webasto)
Makeavesijärjestelmä
Jääkaappi
Kylmälaukku 1 160 €
Liesi
Kemiallinen wc 350 €
Vesi-wc ja septitankki
Pöytä 1 260 €
Vuode 1 140 €
Matot / Verhot
Audiolaite ja 2 kaiutinta 1 140 € (Fusion)
Avotilan kalusteet vakio
Avotilan istuinpehmusteet 880 €
Avotilat kuormalenkit EQ
Turkkipinnoite
Erikoisrunkoväri vakio, hopea (M400 pintakäsittely)
Moottorin erikoisväri
Kiinnittymisvarusteet EQ
Eliönestomaalaus 1 470 €
Testivene 176 860 €