Ockelbo B25 CAB (2022–) – Jykevä jyrä
Vastinetta rahalle?
Ockelbo kuuluu niihin ruotsalaisiin täysalumiiniveneisiin, jotka on liki pomminkestäviksi tehty. Rakenteesta huokuu jykevyys ja kestävyys, kun kaikki tuntuu reilusti ylimitoitetulta.
Joskus tähän liittyy myös tietynlainen rosoisuus, mutta Ockelbon kohdalla myös viiimeistely on huippuluokkaa. Hitsisaumat ovat puhtaita ja tyylikkäitä ja osien sovitus ja asennus ultratäsmällistä. Muotoilu, ulkonäkö ja sisustuksen värimaailma ovat makuasioita, mutta Ockelbon kohdalla kokonaisuuden laadukkuutta ja viimeistelyä ei voi kiistää.
Varusteita on pakattu mukaan pääasiallista käyttötarvetta vastaavasti eli melko niukasti. Vähintään EQ-lisävarustepaketti on välttämätön lisä, joka nostaa pakettihinnat 150 000 rajapyykin kalliimmalle puolelle. Käytännössä se tarkoittaa, että suhteellisen tuntemattomasta Ockelbosta pitää maksaa myös muihin ruotsalaiskilpailijoihin nähden vähän premiumia, mutta venettä tarkastellessa kyllä aistii, mihin raha menee.
Syvällä etu- ja taka-avotilalla varustettujen keskihyttiveneiden luokassa vaihtoehdot ovat pitkälti yhteysveneilypainotteisia, läpikuljettavia alumiiniveneitä. Niiden joukossa Ockelbo B25 asemoituu hiukan pääkilpailijoita eli etenkin Arronet 24’5:ttä ja Buster Magnum Cabinia kookkaammaksi vaihtoehdoksi.
Lujitemuoviveneistä Ockelbon kanssa samaan kategoriaan voi oikeastaan laittaa vain TG 7.9:n. Toisaalta Ockelbon kanssa samassa hintaluokassa painii joukko koreampia kahdeksanmetrisiä ja lujitemuovisia ohjaushyttiveneitä, joiden retkeily- ja oleskeluvalmiudet ovat vuoteen ja vessan tarjoavan keulakajuutan ansiosta puhtaita keskihyttiveneitä parempia.
Valinnanvaraa siis on, joten parhaan vaihtoehdon löytäminen kysyy omien käyttötarpeiden ja -tapojen tunnistamista. Ockelbon vahvuudet ovat yhteys- ja kohdeveneilyssä, jossa se vie suurenkin matkustaja- ja tavaramäärän perille vaivattoman nopeasti ja mukavasti, ilman että jokaista askelta tai kosketusta tarvitsee käytössä murehtia.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 250 hv | 151 700 € (Mercury, Yamaha, Honda tai Suzuki) |
Pakettihinta 300 hv | 156 200 € (Mercury, Yamaha tai Suzuki) |
EQ-varustepaketti | 11 500 € |
Ajotietokone | vakio |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (Mercury ja Yamaha) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio |
Trimmitasot | – |
Automaattiset trimmitasot | vakio (Zipwake) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury ActiveTrim) |
Karttaplotteri | EQ (12" Simrad) |
Suurempi karttaplotteri | – |
Toinen karttaplotteri | – |
Kaikuluotain | vakio (Simrad) |
Tutka | 3 140 € (Simrad) |
VHF ja AIS | 2 650 € (Simrad) |
Äänimerkki | – |
Hakuvalo | – |
Ajovalot | EQ |
Kansivalaistus | – |
Tuulilasinpyyhin | vakio, 2 kpl |
Tuulilasinpesin | – |
Keulapotkuri | EQ |
Ankkurivinssi, keula / perä | – / 4 550 € |
Säädettävä ohjauspyörä | – |
Säädettävä veneistuin | vakio, 2 kpl |
Istuimien jousitus | 2 480 € / kpl |
Kattoluukku | vakio, 2 kpl |
Kattokaiteet | vakio |
Varustekaari | vakio |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Virtapistoke | vakio, 12 V ja USB |
Langaton latausasema | vakio |
Maasähkö | 2 810 € |
Lämmityslaite | EQ (4 kW Webasto) |
Makeavesijärjestelmä | – |
Jääkaappi | – |
Kylmälaukku | 1 160 € |
Liesi | – |
Kemiallinen wc | 350 € |
Vesi-wc ja septitankki | – |
Pöytä | 1 260 € |
Vuode | 1 140 € |
Matot / Verhot | – |
Audiolaite ja 2 kaiutinta | 1 140 € (Fusion) |
Avotilan kalusteet | vakio |
Avotilan istuinpehmusteet | 880 € |
Avotilat kuormalenkit | EQ |
Turkkipinnoite | – |
Erikoisrunkoväri | vakio, hopea (M400 pintakäsittely) |
Moottorin erikoisväri | – |
Kiinnittymisvarusteet | EQ |
Eliönestomaalaus | 1 470 € |
Testivene | 176 860 € |
- 26.02.2025 Uutinen Airiston paviljongissa avataan uusi kesäravintola
- 28.02.2025 Uutinen Vesiliikenteen rajoituksia laajennetaan Barösundissa
- 07.03.2025 Reportaasi Käytettyjen veneiden muuttaminen uhkaa muuttua paljon kalliimmaksi ja hankalammaksi
- 24.02.2025 Uutinen Bothnia Regatta Perämerelle
- 06.03.2025 Uutinen Kirjalansalmen sillan kunnossapito vaatii jatkuvaa seurantaa
- 19.03.2025 Näin se tehdään Purjeveneen moottorinvaihto
- 14.03.2025 Reportaasi Ensirekisteröinnit 2024
- 03.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Marex 440 Scandinavia
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Galeon 480 Fly
- 27.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Sunseeker Ocean 156
- 28.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Viknes V10
- 12.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: venematkailu
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Roto Hydra 530
- 05.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Highfield ADV 7
Uusimmat
- 25.03.2025 Ensiesittely Pershing GTX 70 (2025–)
- 24.03.2025 Ensiesittely Avikus Neuboat Dock II (2025–)
- 23.03.2025 Ensiesittely Sirena 60 (2025–)
- 22.03.2025 Ensiesittely Cantiere Mimì Libeccio 8.5 Classic Wheel ja 7.5 WA (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Yamaha HelmMaster EX Wireless Control System (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Sialia 45 Sport (2025–)
- 20.03.2025 Ensiesittely Windelo 51 S ja Windelo 55 S (2025-)