Ockelbo B25 CAB (2022–) – Jykevä jyrä
Vastinetta rahalle?
Ockelbo kuuluu niihin ruotsalaisiin täysalumiiniveneisiin, jotka on liki pomminkestäviksi tehty. Rakenteesta huokuu jykevyys ja kestävyys, kun kaikki tuntuu reilusti ylimitoitetulta.
Joskus tähän liittyy myös tietynlainen rosoisuus, mutta Ockelbon kohdalla myös viiimeistely on huippuluokkaa. Hitsisaumat ovat puhtaita ja tyylikkäitä ja osien sovitus ja asennus ultratäsmällistä. Muotoilu, ulkonäkö ja sisustuksen värimaailma ovat makuasioita, mutta Ockelbon kohdalla kokonaisuuden laadukkuutta ja viimeistelyä ei voi kiistää.
Varusteita on pakattu mukaan pääasiallista käyttötarvetta vastaavasti eli melko niukasti. Vähintään EQ-lisävarustepaketti on välttämätön lisä, joka nostaa pakettihinnat 150 000 rajapyykin kalliimmalle puolelle. Käytännössä se tarkoittaa, että suhteellisen tuntemattomasta Ockelbosta pitää maksaa myös muihin ruotsalaiskilpailijoihin nähden vähän premiumia, mutta venettä tarkastellessa kyllä aistii, mihin raha menee.
Syvällä etu- ja taka-avotilalla varustettujen keskihyttiveneiden luokassa vaihtoehdot ovat pitkälti yhteysveneilypainotteisia, läpikuljettavia alumiiniveneitä. Niiden joukossa Ockelbo B25 asemoituu hiukan pääkilpailijoita eli etenkin Arronet 24’5:ttä ja Buster Magnum Cabinia kookkaammaksi vaihtoehdoksi.
Lujitemuoviveneistä Ockelbon kanssa samaan kategoriaan voi oikeastaan laittaa vain TG 7.9:n. Toisaalta Ockelbon kanssa samassa hintaluokassa painii joukko koreampia kahdeksanmetrisiä ja lujitemuovisia ohjaushyttiveneitä, joiden retkeily- ja oleskeluvalmiudet ovat vuoteen ja vessan tarjoavan keulakajuutan ansiosta puhtaita keskihyttiveneitä parempia.
Valinnanvaraa siis on, joten parhaan vaihtoehdon löytäminen kysyy omien käyttötarpeiden ja -tapojen tunnistamista. Ockelbon vahvuudet ovat yhteys- ja kohdeveneilyssä, jossa se vie suurenkin matkustaja- ja tavaramäärän perille vaivattoman nopeasti ja mukavasti, ilman että jokaista askelta tai kosketusta tarvitsee käytössä murehtia.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 250 hv | 143 800 € (Mercury, Yamaha, Honda tai Suzuki) |
Pakettihinta 300 hv | 148 000 € (Mercury, Yamaha tai Suzuki) |
EQ-varustepaketti | 11 500 € |
Ajotietokone | vakio |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (Mercury ja Yamaha) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio |
Trimmitasot | – |
Automaattiset trimmitasot | vakio (Zipwake) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury ActiveTrim) |
Karttaplotteri | EQ (12" Simrad) |
Suurempi karttaplotteri | – |
Toinen karttaplotteri | – |
Kaikuluotain | vakio (Simrad) |
Tutka | 3 140 € (Simrad) |
VHF ja AIS | 2 650 € (Simrad) |
Äänimerkki | – |
Hakuvalo | – |
Ajovalot | EQ |
Kansivalaistus | – |
Tuulilasinpyyhin | vakio, 2 kpl |
Tuulilasinpesin | – |
Keulapotkuri | EQ |
Ankkurivinssi, keula / perä | – / 4 550 € |
Säädettävä ohjauspyörä | – |
Säädettävä veneistuin | vakio, 2 kpl |
Istuimien jousitus | 2 480 € / kpl |
Kattoluukku | vakio, 2 kpl |
Kattokaiteet | vakio |
Varustekaari | vakio |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Virtapistoke | vakio, 12 V ja USB |
Langaton latausasema | vakio |
Maasähkö | 2 810 € |
Lämmityslaite | EQ (4 kW Webasto) |
Makeavesijärjestelmä | – |
Jääkaappi | – |
Kylmälaukku | 1 160 € |
Liesi | – |
Kemiallinen wc | 350 € |
Vesi-wc ja septitankki | – |
Pöytä | 1 260 € |
Vuode | 1 140 € |
Matot / Verhot | – |
Audiolaite ja 2 kaiutinta | 1 140 € (Fusion) |
Avotilan kalusteet | vakio |
Avotilan istuinpehmusteet | 880 € |
Avotilat kuormalenkit | EQ |
Turkkipinnoite | – |
Erikoisrunkoväri | vakio, hopea (M400 pintakäsittely) |
Moottorin erikoisväri | – |
Kiinnittymisvarusteet | EQ |
Eliönestomaalaus | 1 470 € |
Testivene | 168 660 € |
- 16.11.2023 Ensiesittely Viva E-Floater (2024–)
- 15.11.2023 Uutinen Purjehdusliiton valmennuspomo sai kirjallisen varoituksen
- 29.11.2023 Uutinen Taantuma vaati ensimmäisen venevalmistajauhrin
- 21.11.2023 Uutinen Vili kaijansinkko eroaa omasta aloitteestaan
- 17.11.2023 Uutinen METS Trade: DAME Awards 2023
- 21.11.2023 Uutinen Poliisi tutkii useita veneisiin kohdistuneita varkauksia
- 14.11.2023 Uutinen Yamarinit palaavat Vääksyn Konepisteelle
- 12.11.2023 Video Jeanneau Merry Fisher 895 Serie2 (2024–)
- 27.11.2023 Uutinen Candela P-12 (2024–)
- 26.11.2023 Ensiesittely Garmin Quatix 7 Pro (2024–)
Uusimmat
- 05.12.2023 Uutinen Suomen vesistöistä luodaan digitaalinen kopio laserkeilauksella
- 03.12.2023 Uutinen Cantiere delle Marche Iceman (2024-)
- 02.12.2023 Reportaasi Best of Boats Award 2023
- 01.12.2023 Uutinen Atlantin ylittänyt Jari Saario veneineen Vene 24 Båt -messuilla
- 30.11.2023 Uutinen Virpiniemen uuden merivartioaseman rakennustyöt käynnistyivät Oulussa
- 29.11.2023 Uutinen Taantuma vaati ensimmäisen venevalmistajauhrin
- 28.11.2023 Uutinen SPV:n Vuoden parhaat palkittiin