Ockelbo B25 CAB (2022–) – Jykevä jyrä
Vastinetta rahalle?
Ockelbo kuuluu niihin ruotsalaisiin täysalumiiniveneisiin, jotka on liki pomminkestäviksi tehty. Rakenteesta huokuu jykevyys ja kestävyys, kun kaikki tuntuu reilusti ylimitoitetulta.
Joskus tähän liittyy myös tietynlainen rosoisuus, mutta Ockelbon kohdalla myös viiimeistely on huippuluokkaa. Hitsisaumat ovat puhtaita ja tyylikkäitä ja osien sovitus ja asennus ultratäsmällistä. Muotoilu, ulkonäkö ja sisustuksen värimaailma ovat makuasioita, mutta Ockelbon kohdalla kokonaisuuden laadukkuutta ja viimeistelyä ei voi kiistää.
Varusteita on pakattu mukaan pääasiallista käyttötarvetta vastaavasti eli melko niukasti. Vähintään EQ-lisävarustepaketti on välttämätön lisä, joka nostaa pakettihinnat 150 000 rajapyykin kalliimmalle puolelle. Käytännössä se tarkoittaa, että suhteellisen tuntemattomasta Ockelbosta pitää maksaa myös muihin ruotsalaiskilpailijoihin nähden vähän premiumia, mutta venettä tarkastellessa kyllä aistii, mihin raha menee.
Syvällä etu- ja taka-avotilalla varustettujen keskihyttiveneiden luokassa vaihtoehdot ovat pitkälti yhteysveneilypainotteisia, läpikuljettavia alumiiniveneitä. Niiden joukossa Ockelbo B25 asemoituu hiukan pääkilpailijoita eli etenkin Arronet 24’5:ttä ja Buster Magnum Cabinia kookkaammaksi vaihtoehdoksi.
Lujitemuoviveneistä Ockelbon kanssa samaan kategoriaan voi oikeastaan laittaa vain TG 7.9:n. Toisaalta Ockelbon kanssa samassa hintaluokassa painii joukko koreampia kahdeksanmetrisiä ja lujitemuovisia ohjaushyttiveneitä, joiden retkeily- ja oleskeluvalmiudet ovat vuoteen ja vessan tarjoavan keulakajuutan ansiosta puhtaita keskihyttiveneitä parempia.
Valinnanvaraa siis on, joten parhaan vaihtoehdon löytäminen kysyy omien käyttötarpeiden ja -tapojen tunnistamista. Ockelbon vahvuudet ovat yhteys- ja kohdeveneilyssä, jossa se vie suurenkin matkustaja- ja tavaramäärän perille vaivattoman nopeasti ja mukavasti, ilman että jokaista askelta tai kosketusta tarvitsee käytössä murehtia.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
Pakettihinta 250 hv | 151 700 € (Mercury, Yamaha, Honda tai Suzuki) |
Pakettihinta 300 hv | 156 200 € (Mercury, Yamaha tai Suzuki) |
EQ-varustepaketti | 11 500 € |
Ajotietokone | vakio |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (Mercury ja Yamaha) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio |
Trimmitasot | – |
Automaattiset trimmitasot | vakio (Zipwake) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury ActiveTrim) |
Karttaplotteri | EQ (12" Simrad) |
Suurempi karttaplotteri | – |
Toinen karttaplotteri | – |
Kaikuluotain | vakio (Simrad) |
Tutka | 3 140 € (Simrad) |
VHF ja AIS | 2 650 € (Simrad) |
Äänimerkki | – |
Hakuvalo | – |
Ajovalot | EQ |
Kansivalaistus | – |
Tuulilasinpyyhin | vakio, 2 kpl |
Tuulilasinpesin | – |
Keulapotkuri | EQ |
Ankkurivinssi, keula / perä | – / 4 550 € |
Säädettävä ohjauspyörä | – |
Säädettävä veneistuin | vakio, 2 kpl |
Istuimien jousitus | 2 480 € / kpl |
Kattoluukku | vakio, 2 kpl |
Kattokaiteet | vakio |
Varustekaari | vakio |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Virtapistoke | vakio, 12 V ja USB |
Langaton latausasema | vakio |
Maasähkö | 2 810 € |
Lämmityslaite | EQ (4 kW Webasto) |
Makeavesijärjestelmä | – |
Jääkaappi | – |
Kylmälaukku | 1 160 € |
Liesi | – |
Kemiallinen wc | 350 € |
Vesi-wc ja septitankki | – |
Pöytä | 1 260 € |
Vuode | 1 140 € |
Matot / Verhot | – |
Audiolaite ja 2 kaiutinta | 1 140 € (Fusion) |
Avotilan kalusteet | vakio |
Avotilan istuinpehmusteet | 880 € |
Avotilat kuormalenkit | EQ |
Turkkipinnoite | – |
Erikoisrunkoväri | vakio, hopea (M400 pintakäsittely) |
Moottorin erikoisväri | – |
Kiinnittymisvarusteet | EQ |
Eliönestomaalaus | 1 470 € |
Testivene | 176 860 € |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla