Ockelbo B25 CAB (2022–) – Jykevä jyrä
Vastinetta rahalle?
Ockelbo kuuluu niihin ruotsalaisiin täysalumiiniveneisiin, jotka on liki pomminkestäviksi tehty. Rakenteesta huokuu jykevyys ja kestävyys, kun kaikki tuntuu reilusti ylimitoitetulta.
Joskus tähän liittyy myös tietynlainen rosoisuus, mutta Ockelbon kohdalla myös viiimeistely on huippuluokkaa. Hitsisaumat ovat puhtaita ja tyylikkäitä ja osien sovitus ja asennus ultratäsmällistä. Muotoilu, ulkonäkö ja sisustuksen värimaailma ovat makuasioita, mutta Ockelbon kohdalla kokonaisuuden laadukkuutta ja viimeistelyä ei voi kiistää.
Varusteita on pakattu mukaan pääasiallista käyttötarvetta vastaavasti eli melko niukasti. Vähintään EQ-lisävarustepaketti on välttämätön lisä, joka nostaa pakettihinnat 150 000 rajapyykin kalliimmalle puolelle. Käytännössä se tarkoittaa, että suhteellisen tuntemattomasta Ockelbosta pitää maksaa myös muihin ruotsalaiskilpailijoihin nähden vähän premiumia, mutta venettä tarkastellessa kyllä aistii, mihin raha menee.
Syvällä etu- ja taka-avotilalla varustettujen keskihyttiveneiden luokassa vaihtoehdot ovat pitkälti yhteysveneilypainotteisia, läpikuljettavia alumiiniveneitä. Niiden joukossa Ockelbo B25 asemoituu hiukan pääkilpailijoita eli etenkin Arronet 24’5:ttä ja Buster Magnum Cabinia kookkaammaksi vaihtoehdoksi.
Lujitemuoviveneistä Ockelbon kanssa samaan kategoriaan voi oikeastaan laittaa vain TG 7.9:n. Toisaalta Ockelbon kanssa samassa hintaluokassa painii joukko koreampia kahdeksanmetrisiä ja lujitemuovisia ohjaushyttiveneitä, joiden retkeily- ja oleskeluvalmiudet ovat vuoteen ja vessan tarjoavan keulakajuutan ansiosta puhtaita keskihyttiveneitä parempia.
Valinnanvaraa siis on, joten parhaan vaihtoehdon löytäminen kysyy omien käyttötarpeiden ja -tapojen tunnistamista. Ockelbon vahvuudet ovat yhteys- ja kohdeveneilyssä, jossa se vie suurenkin matkustaja- ja tavaramäärän perille vaivattoman nopeasti ja mukavasti, ilman että jokaista askelta tai kosketusta tarvitsee käytössä murehtia.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
| Hinta ilman moottoria | ei ilmoiteta |
| Pakettihinta 250 hv | 151 700 € (Mercury, Yamaha, Honda tai Suzuki) |
| Pakettihinta 300 hv | 156 200 € (Mercury, Yamaha tai Suzuki) |
| EQ-varustepaketti | 11 500 € |
| Ajotietokone | vakio |
| Hydrauliohjaus | vakio |
| Sähköinen ohjaustehostin | vakio (Mercury ja Yamaha) |
| Sähköinen kaukohallintalaite | vakio |
| Trimmitasot | – |
| Automaattiset trimmitasot | vakio (Zipwake) |
| Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury ActiveTrim) |
| Karttaplotteri | EQ (12" Simrad) |
| Suurempi karttaplotteri | – |
| Toinen karttaplotteri | – |
| Kaikuluotain | vakio (Simrad) |
| Tutka | 3 140 € (Simrad) |
| VHF ja AIS | 2 650 € (Simrad) |
| Äänimerkki | – |
| Hakuvalo | – |
| Ajovalot | EQ |
| Kansivalaistus | – |
| Tuulilasinpyyhin | vakio, 2 kpl |
| Tuulilasinpesin | – |
| Keulapotkuri | EQ |
| Ankkurivinssi, keula / perä | – / 4 550 € |
| Säädettävä ohjauspyörä | – |
| Säädettävä veneistuin | vakio, 2 kpl |
| Istuimien jousitus | 2 480 € / kpl |
| Kattoluukku | vakio, 2 kpl |
| Kattokaiteet | vakio |
| Varustekaari | vakio |
| Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
| Virtapistoke | vakio, 12 V ja USB |
| Langaton latausasema | vakio |
| Maasähkö | 2 810 € |
| Lämmityslaite | EQ (4 kW Webasto) |
| Makeavesijärjestelmä | – |
| Jääkaappi | – |
| Kylmälaukku | 1 160 € |
| Liesi | – |
| Kemiallinen wc | 350 € |
| Vesi-wc ja septitankki | – |
| Pöytä | 1 260 € |
| Vuode | 1 140 € |
| Matot / Verhot | – |
| Audiolaite ja 2 kaiutinta | 1 140 € (Fusion) |
| Avotilan kalusteet | vakio |
| Avotilan istuinpehmusteet | 880 € |
| Avotilat kuormalenkit | EQ |
| Turkkipinnoite | – |
| Erikoisrunkoväri | vakio, hopea (M400 pintakäsittely) |
| Moottorin erikoisväri | – |
| Kiinnittymisvarusteet | EQ |
| Eliönestomaalaus | 1 470 € |
| Testivene | 176 860 € |
- 03.11.2025 Uutinen Boat Store Finland pääsi yrityssaneeraukseen
- 03.11.2025 Uutinen Yamaha Motor Finland ja Yamaha Motor Scandinavia yhdistyvät
- 29.10.2025 Uutinen BP-Palvelut sulki ovensa Pähkinäisillä
- 05.11.2025 Uutinen Lahden Bikemarine lopettaa
- 27.10.2025 Uutinen Louhi EM 2026
- 03.11.2025 Ensiesittely Elan SixtyFive (2025-)
- 25.11.2025 Reportaasi Atlantic Rally for Cruisers 2025
- 27.10.2025 Uutinen Louhi EM 2026
- 31.10.2025 Video Buster Mcc (2025–)
- 29.10.2025 Kokeilu Mercury Racing 150R (2025–)
- 07.11.2025 Video Nordkapp Airborne 6.3 (2024–)
- 31.10.2025 Ensiesittely Garmin GPSMAP 9010/9013/9017 (2025–)
- 24.11.2025 Uutinen Simrad Halo AutoTrack
Uusimmat
- 25.11.2025 Reportaasi Atlantic Rally for Cruisers 2025
- 25.11.2025 Ensiesittely Nimbus T12 / W12 / C12 (2026–)
- 24.11.2025 Uutinen Simrad Halo AutoTrack
- 23.11.2025 Uutinen Ensimmäinen jäänmurtaja lähtenyt Perämerelle
- 22.11.2025 Uutinen Suunnitelma Itämeren pelastamiseksi:
- 21.11.2025 Video Axopar 29 CCX (2025–)
- 20.11.2025 Uutinen Boat Builder Awards 2025






Katso kaikki kuvat ja videot