Sargo 28 (2021–) – Hienosti viilattu
Mitä uutta?
Uusi 28 näyttää ensivilkaisulta erehdyttävästi vanhalta, vaikka sekä runko että kansi ovat uudet. Rungon pituus on kasvanut 20 ja kokonaispituus 40 senttimetriä. Myös rungon muoto on erilainen kuin ennen.
Runkopituuden lisäsentit on sijoitettu tasapuolisesti keulakajuuttaan, ohjaushyttiin ja konehuoneeseen. Keulakajuutassa noteeraa etenkin entistä väljemmän eteistilan ja leveämmän vuoteen, ohjaushytissä puolestaan pidemmän pentterin ja karttapöydän, mutta myös u-sohva on kasvanut hiukan. Konehuoneeseen tarvitaan lisätilaa tulevaisuuden hybriditekniikkaa ja alati kasvavaa varustelua varten.
Runkomuotoon on kajottu useampi tavoite mielessä. Niistä tärkeimpinä kulkumukavuutta, trimmattavuutta ja perän kantavuutta on haluttu entisestäänkin parantaa. Tavoitteiden täyttymiseksi nousulistat ovat keulasta entistä lyhyemmät ja palteet muotoiltu pyöreämmiksi. Lisäksi pohjan keskivaiheille on lisätty uretaanivaahtoa, mikä ehkäisee tehokkaasti runkoäänien syntyä aallokkoajossa.
Ohjaamon uudessa, leveämmässä kojelaudassa on tilaa jopa kahdelle 12-tuumaiselle kosketusnäytölle. Vakiovarusteisiin on lisätty kosketusnäytön kaukosäädinpaneeli, joka on sijoitettu kaasukahvan viereen kojelaudan kallistussäädöllä varustettuun osaan.
Näin ollen kosketusnäyttöjä ei tarvitse istuessakaan kurotella, kun perustoiminnot hoituvat ratin ja kaasukahvan veroisesti käsillä olevalla kauko-ohjaimella. Ja onhan se vaan niin, että kelin yltyessä ja menon äityessä pomppuiseksi, on kaukokäyttimen perinteiset nappulat paljon kosketusnäyttöä helpompia käyttää.
Muita mainioita ja laajemmassakin mittakaavassa veneissä harvinaisia äläyksiä ovat portaattomalla lämpötilansäädöllä varustettu ajolämmitin eli defroster ja niinkin yksinkertainen asia kuin ulkolämpötilamittari.
Ensin mainittu auttaa pitämään tuulilasin huuruttomana myös kesäsateissa ilman että hyttiin pukkaa liikaa lämpöä, ja jälkimmäinen kertoo vain yksinkertaisesti varsin mielenkiintoista tietoa. Voitko kuvitella uutta autoa, jossa ei olisi ulkolämpötilamittaria? Entä tuleeko mieleen yhtään venettä, jossa olisi? Niinpä.
Ohjaushytin sivuliukuovet ovat aiempaa tuntuvasti leveämmät, joten sisään- ja uloskulku on sujuvaa. Ulkona uuden 28:n merkittävimmät muutokset ovat perässä, jota kattaa entistä pidempi kattolippa.
Takakannelta uimatasolle johtava kulkuportti on siirtynyt keskeltä styyrpuurin laitaan, ja sen seurauksena paapuurin puolelle jää enemmän tilaa oleskelulle. Vakiona olevia laitapenkkejä ja ohjaushytin takaseinustan penkkiä voi täydentää lisävarustelistalta löytyvillä peräpenkillä ja pöydällä, mikä jälkeen takakannella onkin jo varsin mittava seurustelutila.
Uimataso on venähtänyt mittaa 20 sentillä, joten tilaa liikkumiseen ja toimimiseen on turvallisesti. Uutta on myös "tiikitön tiikkivaihtoehto", jossa ulkotilojen turkki- ja askelpinnat verhotaan lisävarusteena massiivitiikin sijaan synteettisellä Flexiteekillä ja sisätiloissa aidon asian tekninen Alpi-puuviilu. Valinnalle on sekä ympäristöllisiä että ylläpidollisia perusteita.
Kuvat
Tekniset tiedot
Kokonaispituus | 9,21 m |
Runkopituus | 8,25 m |
Kokonaisleveys | 3,10 m |
Runkoleveys | 2,99 m |
Syväys | 0,56–1,06 m |
Korkeus | 3,61 m (valomasto kaadettuna 2,66 m) |
Paino | 4 400 kg |
Pohjakulma | 17° |
Polttoainesäiliö | 500 l |
Vesisäiliö | 100 l |
Septisäiliö | 80 l |
Harmaavesisäiliö | – |
CE-luokitus | B |
Kantavuus | 12 henk. |
Makuupaikkoja | 4 kpl |
Tehoalue | 270–400 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori |
Voimansiirto | Perävetolaite |
Testimoottori | 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI |
Huippunopeus | 37,1 kn @ 3 600 rpm |
Kulutus @ 25 kn | 1,7 l/mpk @ 2 700 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 77 dB(A) @ 2 700 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Sarins Båtar Oy Ab, Kokkola |
www.sargoboats.fi | |
Päämyyjä | Astrum Vene, Salo / Kasnäs / Helsinki |
www.astrum.fi |
Hinnat ja moottorivaihtoehdot
207 927 € | 270 hv Volvo Penta D4-270 DPI |
217 981 € | 320 hv Volvo Penta D4-320 DPI |
222 591 € | 340 hv Volvo Penta D6-340 DPI |
230 964 € | 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI |
240 751 € | 400 hv Volvo Penta D6-400 DPI |
- 11.09.2023 Ensiesittely Quarken 35 Cabin (2024–)
- 23.09.2023 Ensiesittely Honda BF350 V8 (2024–)
- 27.09.2023 Uutinen Nimbus Group keskittää alumiiniveneiden tuotannon Suomeen
- 31.08.2023 Ensiesittely Mercury Avator 20e ja 35e (2024–)
- 07.09.2023 Reportaasi Swan European Regatta 2023
- 12.09.2023 Reportaasi Best of Boats Award 2023
- 03.09.2023 Uutinen Finnmaster Boats huutokauppaa jälleen ylijäämävarastoaan
- 11.09.2023 Ensiesittely Quarken 35 Cabin (2024–)
- 23.09.2023 Ensiesittely Honda BF350 V8 (2024–)
- 31.08.2023 Ensiesittely Mercury Avator 20e ja 35e (2024–)
- 08.09.2023 Video Quarken 27 Cabin (2023–)
- 14.09.2023 Video Yamarin 80 Day Cruiser (2024–)
- 20.09.2023 Video Yamarin 80 Day Cruiser (2024–)
- 01.09.2023 Ensiesittely Prestige F4 (2024–)
Uusimmat
- 28.09.2023 Ensiesittely Zodiac Nomad 2.7/3.1/3.3/3.6/3.9 (2024–)
- 28.09.2023 Uutinen Veneilijä ajoi päin punaisia ja tukki Lempäälän kanavan
- 28.09.2023 Näin se tehdään Lue vinkit turvalliseen nostoon ja kuljetukseen
- 27.09.2023 Uutinen Syvyysmittaukset Vuoksen vesistössä jatkuvat
- 27.09.2023 Uutinen Nimbus Group keskittää alumiiniveneiden tuotannon Suomeen
- 26.09.2023 Uutinen Candela laittoi sähköveneiden ajomatkaennätyksen uusiksi
- 25.09.2023 Ensiesittely Garmin GPSMAP 9000 (2024–)