Sivustolla 64 vierailijaa

15.01.2021

Mitä uutta?

Uusi 28 näyttää ensivilkaisulta erehdyttävästi vanhalta, vaikka sekä runko että kansi ovat uudet. Rungon pituus on kasvanut 20 ja kokonaispituus 40 senttimetriä. Myös rungon muoto on erilainen kuin ennen. 

Runkopituuden lisäsentit on sijoitettu tasapuolisesti keulakajuuttaan, ohjaushyttiin ja konehuoneeseen. Keulakajuutassa noteeraa etenkin entistä väljemmän eteistilan ja leveämmän vuoteen, ohjaushytissä puolestaan pidemmän pentterin ja karttapöydän, mutta myös u-sohva on kasvanut hiukan. Konehuoneeseen tarvitaan lisätilaa tulevaisuuden hybriditekniikkaa ja alati kasvavaa varustelua varten.

Runkomuotoon on kajottu useampi tavoite mielessä. Niistä tärkeimpinä kulkumukavuutta, trimmattavuutta ja perän kantavuutta on haluttu entisestäänkin parantaa. Tavoitteiden täyttymiseksi nousulistat ovat keulasta entistä lyhyemmät ja palteet muotoiltu pyöreämmiksi. Lisäksi pohjan keskivaiheille on lisätty uretaanivaahtoa, mikä ehkäisee tehokkaasti runkoäänien syntyä aallokkoajossa.

Ohjaamon uudessa, leveämmässä kojelaudassa on tilaa jopa kahdelle 12-tuumaiselle kosketusnäytölle. Vakiovarusteisiin on lisätty kosketusnäytön kaukosäädinpaneeli, joka on sijoitettu kaasukahvan viereen kojelaudan kallistussäädöllä varustettuun osaan. 

Näin ollen kosketusnäyttöjä ei tarvitse istuessakaan kurotella, kun perustoiminnot hoituvat ratin ja kaasukahvan veroisesti käsillä olevalla kauko-ohjaimella. Ja onhan se vaan niin, että kelin yltyessä ja menon äityessä pomppuiseksi, on kaukokäyttimen perinteiset nappulat paljon kosketusnäyttöä helpompia käyttää.

Muita mainioita ja laajemmassakin mittakaavassa veneissä harvinaisia äläyksiä ovat portaattomalla lämpötilansäädöllä varustettu ajolämmitin eli defroster ja niinkin yksinkertainen asia kuin ulkolämpötilamittari.

Ensin mainittu auttaa pitämään tuulilasin huuruttomana myös kesäsateissa ilman että hyttiin pukkaa liikaa lämpöä, ja jälkimmäinen kertoo vain yksinkertaisesti varsin mielenkiintoista tietoa. Voitko kuvitella uutta autoa, jossa ei olisi ulkolämpötilamittaria? Entä tuleeko mieleen yhtään venettä, jossa olisi? Niinpä.

Ohjaushytin sivuliukuovet ovat aiempaa tuntuvasti leveämmät, joten sisään- ja uloskulku on sujuvaa. Ulkona uuden 28:n merkittävimmät muutokset ovat perässä, jota kattaa entistä pidempi kattolippa.

Takakannelta uimatasolle johtava kulkuportti on siirtynyt keskeltä styyrpuurin laitaan, ja sen seurauksena paapuurin puolelle jää enemmän tilaa oleskelulle. Vakiona olevia laitapenkkejä ja ohjaushytin takaseinustan penkkiä voi täydentää lisävarustelistalta löytyvillä peräpenkillä ja pöydällä, mikä jälkeen takakannella onkin jo varsin mittava seurustelutila.

Uimataso on venähtänyt mittaa 20 sentillä, joten tilaa liikkumiseen ja toimimiseen on turvallisesti. Uutta on myös "tiikitön tiikkivaihtoehto", jossa ulkotilojen turkki- ja askelpinnat verhotaan lisävarusteena massiivitiikin sijaan synteettisellä Flexiteekillä ja sisätiloissa aidon asian tekninen Alpi-puuviilu. Valinnalle on sekä ympäristöllisiä että ylläpidollisia perusteita.


Kuvat

Tekniset tiedot

Kokonaispituus 9,21 m
Runkopituus 8,25 m
Kokonaisleveys 3,10 m
Runkoleveys 2,99 m
Syväys 0,56–1,06 m
Korkeus 3,61 m (valomasto kaadettuna 2,66 m)
Paino 4 400 kg
Pohjakulma 17°
Polttoainesäiliö 500 l
Vesisäiliö 100 l
Septisäiliö 80 l
Harmaavesisäiliö
CE-luokitus B
Kantavuus 12 henk.
Makuupaikkoja 4 kpl
Tehoalue 270–400 hv
Moottorityyppi Sisäperämoottori
Voimansiirto Perävetolaite
Testimoottori 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI
Huippunopeus 37,1 kn @ 3 600 rpm
Kulutus @ 25 kn 1,7 l/mpk @ 2 700 r/min
Melutaso @ 25 kn 77 dB(A) @ 2 700 r/min

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali Lujitemuovi
Valmistusmaa Suomi
Valmistaja Sarins Båtar Oy Ab, Kokkola
  www.sargoboats.fi 
Päämyyjä Astrum Vene, Salo / Kasnäs / Helsinki
  www.astrum.fi 

Hinnat ja moottorivaihtoehdot

207 927 € 270 hv Volvo Penta D4-270 DPI
217 981 € 320 hv Volvo Penta D4-320 DPI
222 591 € 340 hv Volvo Penta D6-340 DPI
230 964 € 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI
240 751 € 400 hv Volvo Penta D6-400 DPI