Sivustolla 152 vierailijaa

15.01.2021

Miten kulkee?

Jo edellinen Sargo 28 oli kokoluokassaan mukava vene, joten lähtökohtana on hyvän parantaminen. Mullistusta ei siis kannata edes odottaa, mutta kehitysaskelia kylläkin. 

Ja niitä myös saatiin. Kokkolan edustan paikoin yli puolimetrisessä aallokossa eteneminen on oikein mukavaa kaikilla nopeuksilla. Vasta-, myötä- tai sivuaallokkoon ajettaessa aallot eivät lyö palteisiin lainkaan, ja sivuvastaisessa tai kaarroksissakin vain satunnaisesti. 

Kulkuasento on hyvin hallittavissa, sillä 28 reagoi nöyrästi sekä moottoritrimmin että trimmilevyjen säätöihin. Keulaa saa painettua tuntuvasti alas jo pelkästään moottoritrimmillä, ja myös ylöstrimmausvaraa on riittoisasti, ilman että vene pyrkii lainkaan laukkaamaan. 

Jos intoa ei ole, niin trimmaamista ei tarvitse ajatella lainkaan, vaan sen voi jättää automatiikan hoidettavaksi. Sargon tapaan sekä Mente Marinen automaattitrimmit että Volvo Pentan moottoritrimmiavustin ovat 28:ssa vakiona.

Testiyksilön rungon ja laitojen lisävarustevaahdotuksen ansiosta runkoäänet ovat erittäin vaimeita. Melua ei ole muutenkaan häiriöksi asti, sillä äänenpaine saavuttaa 80 desibelin rajan vasta yli 36 solmuun nousevalla huippunopeudella.  25 solmun matkavauhdissa melumittari näyttää 77 desibelin lukemaa ja uppoumanopeudella 62 desibeliä. Näissä lukemissa erottuvat jo satunnaiset ja hyvin lievät häiriötekijät, kuten testiyksilön vähäiset ovien kolinat ja potkurin värinät. 

Käyttökelpoinen liukunopeusalue on laaja, sillä kulkuasento asettuu luontevaksi jo 16–­17 solmun nopeudessa. Yläpäässä vielä hieman yli 30 solmun matkanopeudet ovat mahdollisia, jos valinta osuu testiveneen tavoin 380-hevosvoimaiseen Volvo Penta D6-380:een. Konevaihtoehtoja on 300 ja 440 hevosvoiman välillä.

Kulutus on varsin maltillista, oikeastaan Sargo 28:n paino- ja kokoluokan kärkipäätä. Uppoumanopeuksilla dieseliä palaa litra ja matka-ajoon soveltuvilla liukunopeuksilla noin puolitoista litraa meripeninkulmalla. Liukukynnyksellä ja huippunopeudella kulutuslukema nousee vähän yli kahteen.

Volvo Pentan uusimman sukupolven DPI-vetolaitteen hydraulikytkin takaa pehmeät vaihteen kytkeytymiset suunnanmuutoksissa. Pakettiin kuuluu myös sähköinen ohjaus, joka on kevyt mutta silti tunnokas. Vene myös reagoi ohjausliikkeisiin napakasti, mikä mahdollistaa aktiivisen ajotavan aallokossakin.

Kaarroksiin Sargo taittuu halukkaasti. Alkukallistuminen tapahtuu kaikilla nopeuksilla rauhallisesti ja kaarroskäytös säilyy reippaammassakin kurvailussa sivistyneenä. Seesteisessä vaikutelmassa auttaa luonteva kallistumisen määrä suhteessa nopeuteen. Tavarat ja matkustajat pysyvät paikallaan, vaikka suunta muuttuu vauhdikkaasti.

Suoraankin Sargo menee sujuvasti, vaikkakin melko korkea vene noteeraa kyllä tuulen suunnan ja puuskat sekä aallokon. Toisinaan tuulilasille nousee tiraus roiskevettä, mutta harmiksi siitäkään ei ole.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja moottorin käyntinopeus

kn l/h l/mpk r/min
37,1 85 2,3 3 600 (maksimi)
34,8 73 2,1 3 400
32,2 61 1,9 3 200
29,6 53 1,8 3 000
26,8 46 1,7 2 800
23,5 40 1,7 2 600
19,7 35 1,8 2 400
15,8 32 2,0 2 200
11,6 28 2,4 2 000
8,5 14 1,7 1 500
3,4 2 0,6 650 (tyhjäkäynti)