Sivustolla 74 vierailijaa

15.01.2021

Vastinetta rahalle?

Uusi Sargo 28 ei ole vanhaan verrattuna mikään mullistus. Sitä sen ei tarvitse ollakaan, kun merkillä on vankka maine ja uskollinen asiakaskunta. Äkkiseltään muutokset saattavat tuntua silti jopa mitättömiltä.

Pienillä hienosäädöillä on silti vaikutuksensa. 28-jalkainen vene, jossa on yhdessä tasossa ympärikuljettavat kulkukannet, ei voi olla sisätiloiltaan mikään tilaa ja materiaa imevä musta aukko, mutta yllättävän paljon ja yllättävän sujuvasti kaikki tarpeelliseksi katsottu on saatu pakattua mukaan. 

Vaikka sisätilojen senteistä puuttuu isompien mallien väljyyttä, on 28 kotoisan toimiva. Kompakteihin ja helposti käsiteltäviin ulkomittoihin on saatu sovitettua poikkeuksellisen turvalliset ulkotilat ja käytännölliset sisätilat.

Sargo on laatutuote, siitä ei ole epäilystäkään. Sen tekijät ja suunnittelijat osaavat hommansa. Ratkaisut ovat järkeviä ja taitavasti toteutettuja. Esimerkiksi teknisen asennuksen työnjälki konehuoneessa on jopa erittäin korkealuokkaista. Sisustuksen viimeistelyssä Sargo on viime vuosina löytänyt oman, tyylikkään seesteisen yleisilmeensä.

28:n varustus on asemoitu vakiotasolla yhteysvenekäytön ehdoilla. Arvokkaammasta päästä esimerkiksi keulapotkuri ja 12-tuumainen plotteri ovat vakiovarusteita, samoin jo mainitut ajoavustimet. Varustevalinnoilla luodaan selvästi myös positiivista laatuvaikutelmaa: mukaan ei ole valittu tavarantoimittajien halvimpia vaihtoehtoja, vaan esimerkiksi karttaplotteri on Garminin malliston monipuolisinta 84-sarjaa.

Lisävarustelista on pitkä ja monipuolinen ja rukseja alkaa kertymään herkästi. Varsinkin jos venettä mielii varustella yhtään retki- tai matkavenekäyttöä ajatellen. Mukana on myös harvinaisempia eri käyttötarkoituksiin räätälöityjä varusteita, kuten konehuoneen lämmityselementti ja pienempiä nippeleitä, kuten toinen maasähköpistoke keulaan tai kattoluukun kattoikkunat.

Hinnat alkavat 200 000 eurosta, mutta jos valinta kohdistuu tehokkaamman pään moottoriin ja vene varustellaan maukkaasti, ollaan jo lähellä 300 000 euroa. Ihan tarkalleen samoissa luvuissa liikkuvat Sargon ilmeiset pääkilpakumppanit, Targa 27.2 ja Nord Star 28+ Patrol. Kolmikko on sen verran kova, ettei ihan samalla konseptilla haastajia ole jonoksi asti. 

Kyseisen kolmikon jäsentenvälistä ei tässä edes yritetä ratkoa, mutta todettakoon Sargoon ja Nord Stariin puristetun vähän Targaa asuttavammat sisätilat, kun Targassa on taas enemmän ulko- ja kansitilaa. Ainakin periaatteellinen ero on nähtävissä myös perämoottorivaihtoehtoihin suhtautumisessa. Sargo ei ole perämoottoreille vielä lämmennyt, mutta Targa ja Nord Star niiden kanssa jo flirttailee.

Jos on valmis tinkimään ainakin yhden makuukajuutan verran asuttavuudesta muttei ohjaushytin tasapuolisesta ympärikuljettavuudesta ja sivuliukuovista, on suunnilleen samassa koko- ja hintaluokassa vaihtoehtona myös Nimbus C9. Nimbuksen fokus on perämoottoriversiossa, vaikka C9:n saa myös sisäperäversiona ja dieselkoneella. Nimbuksen kanssa suunnilleen samalla statustasolla, mutta vain perämootorin tai parin voimin, liikkuu norjalaisen Nordkappin Gran Coupe 905. 

Jos taas miettii käyttötarkoitusta sekä ulko- ja sisätilojen suhdetta, voi Sargo 28:n verrokiksi nostaa Suomen markkinoilla myös Jeanneau Merry Fisher 895 Marlinin ja Quicksilver Captur 905 Pilothousen. Sekä "J-20" että "Q-19" on kehitetty retkeiltäviksi ja matkailtaviksi kalaveneiksi, mutta kalastuspainotus vaihtuu Suomessa varsin luontevasti yhteysvenekäyttöön. 

Jeanneaussa ja Quicksilverissä on Sargoon nähden vertailukelpoiset sisä- ja ulkotilat, vaikkakin Nordkappin tavoin paapuurin sivukannesta ja sivuliukuovesta joutuu tinkimään. Vaatimuksissa pitää olla joustoa myös laatuvaikutelman tasossa, mutta se näkyy kyllä jokseenkin täysimääräisesti hankintahinnassa. Dieselvaihtoa manner-europpalaiset vaihtoehdot eivät tarjoa, mutta perämoottoreita on ensisijaisesti kaksin kappalein.

Tällä katselmuksella lienee kuitenkin melko turvallista ennustaa, että ominaisuuksiltaan hioutunut Sargo 28 viehättää ostajia vähintään entiseen malliin, vaikka perämoottorivenevaihtoehdot hiipivät hiljalleen Sargon segmenttiinkin – tai ainakin lähelle. Sargon kohdalla kyse on pitkälti siitä, että Sargoon päätyvä tietää mitä haluaa ja saa sitä mitä tilaa.


Kuvat

  • Teksti: Jan Sjölund
  • Kuvat: Sargo ja Jan Sjölund

Hinnat ja varusteet

Pakettihinta 270 hv 207 927 € (Volvo Penta D4.270 DPI)
Pakettihinta 320 hv 217 981 € (Volvo Penta D4-320 DPI)
Pakettihinta 340 hv 222 591 € (Volvo Penra D6-340 DPI)
Pakettihinta 380 hv 230 964 € (Volvo Penta D6-380 DPI)
Pakettihinta 400 hv 240 751 € (Volvo Penta D6-400 DPI)
Explorer-malliversio 9 795 €
Ajotietokone vakio (Volvo Penta TC)
Sähköinen ohjaus vakio (Volvo Penta SBW)
Sähköinen kaukohallintalaite vakio (Volvo Penta EC)
Keulapotkuri vakio
Ankkurivinssi, keula / perä 5 264 € / 7 126 € (sis. kauko-ohjain)
Automaattiset trimmitasot vakio (Mente Marine)
Moottoritrimmiavustin vakio (Volvo Penta PTA)
Tuulilasinpyyhin / -pesin vakio / 1 002 €
Karttaplotteri, 12" vakio (Garmin 8412xsv)
Karttaplotteri, 16" 2 809 € (Garmin 8416xsv)
Karttaplotterin kauko-ohjain vakio (Garmin GRID)
Kaikuluotain 590 € / 1 375 € (numeronäyttö / DownVü + SideVü)
Tutka 2 644 € (Garmin Fantom 18")
Vhf 1 153 € (Garmin VHF 315i)
Ais vastaanotin / lähetin 707 € / 2 161 €
Autopilotti 5 964 € (Garmin GHC 20)
Peruutustutka 937 € (Garmin GC12)
Audiolaite 1 250 € (Fusion MS-RA70N ja 4 kaiutinta)
Hakuvalo vakio (kauko-ohjattava)
Ajo- ja rantautumisvalot 1 307 € (ledivaloramppi)
Kansivalaistus 1 128 € (6 lattia- ja 2 kattovalaisinta)
Vedenalainen valaistus
Säädettävä veneistuin vakio, 2 kpl (etäisyyssäätö ja ylösnostettava etureuna)
Jousitetut erikoisistuimet 3 567 € (Grammer)
Säädettävä ohjauspyörä vakio (kojelaudan kallistuskulman säätö)
Defrosteri vakio
Lämmityslaite 4 276 € (4 kW)
Ilmastointilaite
Generaattori
Maasähkö 2 502 €
Aurinkopaneeli 2 220 € (200 W)
Kaksiakkujärjestelmä vakio
Virtapistoke, usb / 12 V vakio / vakio
Painevesijärjestelmä vakio
Lämminvesijärjestelmä 1 893 € (20 l)
Pesuallas ja hana vakio, 2 kpl (pentterissä ja toiletissa)
Suihku, sisä / ulko 1 306 € / 879 €
Vesi-wc ja septitankki vakio
Sähköinen wc:n huuhtelu 557 €
Jääkaappi 1 466 €
Lisäjääkaappi 682 €
Liesi, 1- / 2-liekkinen vakio (valopetroli) / 799 € (diesel)
Astiasto vakio (6 henk.)
Kattoluukku vakio
Kattoteline
Varustekaari vakio (masto)
Kansiluukku vakio
Avattava ohjaushytin ikkuna vakio (takaikkuna)
Sisätilojen lattiapinnoite vakio, tiikkilaminaatti
Ohjaushytin matot ja verhot 1 503 €
Makuukajuuttojen verhot 1 079 €
Pöytä, sisä / ulko vakio / 2 230 € (sis. peräpenkin)
Perä- / laitaportti vakio / –
Peräkannen penkit vakio (3 kpl)
Istuinpehmusteet 1 489 €
Peräkannen kate / kuomu 3 765 € / 2 171 €
Ankannokka / keulaporras – / 432 €
Harmaa turkki 1 105 €
Tiikkiturkki 8 345 €
Tiikkipinnoitus 3 245 € (penkit ja ankkurilaatikon luukku)
  2 380 € (uimataso)
Erikoisrunkoväri 1 698 €
Eliönestomaalaus 2 084 €
Kiinnittymisvarusteet 1 380 € (sis. lepuutintelineen)
Lipputanko 100 €
Ohjaushytin lisävalaistus 1 162 € (luku- ja tunnelmavalaistus)
Mustat kaiteet 2 652 €
Rungon lisätörmäyslista 1 736 €
Rungon uretaanivaahdotus 3 167 €
Testivene 285 773 €