Sivustolla 70 vierailijaa

08.05.2020

Miten kulkee?

Saxdorin ajettavuus ei jätä ainakaan kylmäksi, sillä ominaisuuksissa riittää luonnetta. Aloitetaan niistä paremmista.

Jyrkkäkulmainen ja teräväkeulainen runko on vasta- ja myötäaallokossa juuri niin hyvä kuin miltä se näyttää ja numeroiden valossa sopii odottaa. Vauhdikas eteneminen on nautinnollista vasta-aallokkoonkin, ja myötäisessä on helppo päästää leikkisyys valloilleen – ja antaa palaa. Vauhdikkaassa aallokkoajossa Saxdor kuuluu ehdottomasti alle kuusimetristen veneiden parhaimmistoon.

Sivuaallokossakin aallot ylittyvät pehmeästi ja suuntavakaus on hyvä, mutta aaltojen lomassa kallistelu tapahtuu melko terävin liikkein. Liikkeet eivät ole kovin laajoja ja rajoittuvat tehokkaasti palteisiin, joten lienee hivenen makuasia kuinka häiritseviksi ne kokee.

Trimmaustuntuma on nykyaikainen ja porraspohjaveneille tyypillinen. Käytännössä se tarkoittaa, ettei keula juurikaan kohoa lähtökiihdytyksessä, sillä perinteistä kulkuasentoon selvästi vaikuttavaa liukukynnystä ei oikeastaan ole. Liukunopeuksilla trimmauksen takapuolituntuma on ohuehko, minkä seurauksena kone tulee alkuun trimmattua vähän turhankin ylös. Käytännössä trimmaamisen tarve on hyvin vähäinen.

Kaarroksiin Saxdor taittuu halukkaasti, ja kääntösäde pysyy tiukkana vaikka vauhtia nostaa. Kallistuminen on luontevaa, mikä kompensoi hyvin rungon ja potkurin tiukkaa pitoa. Ajofiilis on taas huippuluokkaa.

Ääritilanteissa mukavat aallokkoominaisuudet takaavat rungon terävät muodot hieman kostautuvat, ja käytökseen tulee myös äkkinäisiä suunnanmuutoksia ja kallistuksia, jotka voivat pahimmillaan yllättää ja heittää satulasta. Ihan millaista vaan rattityöskentelyä Saxdorin kaarrosominaisuudet eivät siedä.

175-hevosvoimaisen moottorin mukana tuleva sähköhydraulinen ohjaus on miellyttävä ja yleisesti ottaen Saxdor menee tarkasti juuri sinne minne ratilla näyttää. 

Voimaa on Pro Sport -nimityksen mukaisesti, käytännössä vähän ylimääräistäkin. Huippunopeus hätyyttelee 45 solmun rajaa, mutta sitä pystyy ylläpitämään vain hetken, ennen kuin meno käy epävakaaksi veneen alkaessa tanssia palteelta palteelle. Pro Sport -vakiovarustukseen kuuluvat trimmilevyt voivat kulkua vahän vakauttaa, mutta niitä ei koeajoveneessä ollut. Yli 40 solmua ajaa kyllä tarvittaessa pidempäänkin, joten ei suorituskykyä kuitenkaan moittimaan pääse, ainakaan vertailukelpoisiin veneisiin verrattuna. 

Huippunopeuden sijaan kiihtyvyydestä voi nauttia maksimaalisesti, ja se saa taas hymyn herkästi huulille. Kaasuun reagointi on nopeaa ja potkurin pito erinomainen käytännössä koko nopeusalueella.

Mercuryn 175-hevosvoimaisen V6-koneen hyveisiin kuuluu samettinen käyntiääni, josta myös desibelimittari tykkää. Mitatut desibeliluvut eivät ole kauttaaltaan poikkeuksellisen pieniä, mutta 80 desibeliä 25 solmun nopeudella on mainio saavutus, etenkin Saxdorin esteettömän avoin perä huomioiden. Suuremmilla nopeuksilla ylätrimmillä ajettaessa etenkin pakoäänet kuuluvat jo tuntuvasti kovempaa ja desibelit nousevat 90:een ja ylikin.

Kulutuslukemat kertovat osaltaan selkeää kieltä sekä porraspohjan että uuden sukupolven Mercuryn etevyydestä. 20–25 solmun nopeusalueella kulutus on vain 0,7 litraa meripeninkulmalla eli yhtä vähän kuin alle viiden solmun uppoumanopeuksilla liikkuessa. Litran raja menee rikki vasta 40 solmun paikkeilla. Liukukynnys on voimakkaimmillaan reilun seitsemän solmun nopeudessa jolloin kulutus kipuaa 1,4 litraan. Huippunopeudella kuluu 1,3 litraa meripeninkulmalla. 

Hieman yllättäen kuskin paikka on matkustajien paikkoja epämukavampi. Istuinosa on lyhyt ja koholla oleva etureuna tuntuu jalkovälissä ajoittain turhankin tyköistuvalta. Myös jalkatilaa on rajallisesti, minkä seurauksena varsinkin pitkäkoipisella polvikulmasta muodostuu jyrkkä. Keskimittaisilla tilanne on varmasti parempi.

Mitään säätöjä ajoasennon hiomiseen ei ole, mutta jos ajoasennosta muodostuu kynnyskysymys, voi tehdas asentaa penkin erikoistilauksesta sopivammaksi katsotulle etäisyydelle. Muitakin vahtoehtoja ajoasennon säädettävyyden parantamiseksi on Saxdorilla mietinnässä. 

Muutoin ohjaamon ergonomia on kunnossa. Matkamoottoripyöristä tuttu säädettävä tuulilasi suojaa ajoviimalta yllättävänkin hyvin. Näkyvyys on täysin esteetön, ratti hyvin käsillä ja karttaplotteri(t) hyvin sekä luettavissa että sormeiltavissa. Hallintalaitteista kaasukahva on kauimpana, aivan leveän ohjauspulpetin laidassa.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,8 0,7 53 600
4,4 0,8 64 1 000
6,2 1,0 68 1 500
7,3 1,4 72 2 000
11,1 1,0 75 2 500
20,0 0,7 79 3 000
24,9 0,7 80 3 500
29,5 0,8 82 4 000
33,8 0,9 85 4 500
37,5 0,9 88 5 000
42,5 1,1 89 5 500
44,8 1,3 92 5 800 = wot