Sivustolla 65 vierailijaa

08.05.2020

Vastinetta rahalle?

Vakiovarustelultaan Saxdor on pääosin varsin tavanomainen avovene ilman erityisiä hienouksia, ellei sellaiseksi laske vakiona olevaa kansipinnoitemattoa. Se tuntuu jalan alla mukavan pehmeältä ja turvallisen pitävältä.

Karttaplotterin sisältävä monitoiminäyttö alkaa olla vakiona jo suomalaisten valtamerkkien pienemmän pään malleissakin, mutta Saxdoriin plotterin valitaan vasta lisävarustelistalta. Toisaalta niitä saa leveään kojelautaan kaksikin, mikä kuuden metrin kokoluokassa on vielä harvinaista. 

Saxdorin Suomi-hinnat alkavat kilpailukykyisesti alle 30 000 eurosta. Sillä saa perusvarusteisen 200 Sportin varustettuna 100-hevosvoimaisella Mercurylla. Tehokkaamman ja paremmin varustellun 200 Pro Sportin hinnat alkavat kymppitonnin ylempää, mutta kuten vertaa-osio osoittaa, ei nekään ole pielessä, vaan pikemminkin päinvastoin.

Vesijettien suosio on viime vuosina ollut kovassa kasvussa, ja Saxdor ratsastaa satulapenkkeineen jettihuuman harjalla. Vertailun jetteihin se kuitenkin häviää armotta suorituskyvyssä ja hinnassa, mutta niin häviää kaikki muutkin veneet. 

Veneiden valtti on pohjimmiltaan tila, jota riittää sekä tavaroille että henkilöille. Tavaroiden osalta Saxdor peittoaa jetit, mutta häviää henkilömäärässä kokoisilleen veneille. 

Kuuden metrin kokoluokassa on varmasti käytännöllisempiä ja monikäyttöisempiä kalaveneitä, perheveneitä ja retkiveneitä kuin Saxdor 200. Mutta jos haluaa kauniina kesäpäivänä viihdyttää itseään ja toisinaan yhtä tai kahta muuta yksinkertaisesti ajelemalla tai käyntikohteissa piipahtamalla, on Saxdor jo paljon vahvemmalla.

Saxdorissa on tyyliä ja luonnetta vaikka muille jakaa, eikä innovaatioista ja ainutlaatuisuuksistakaan ole pulaa. Toisaalta siitä on myös suhteellisen helppo löytää kipupisteitä, joista homma voi jäädä kiikastamaankin.

Joukosta poikkeavuus voi olla Saxdorin voimavara. Se saattaa puhutella sellaista ostajaa, joka ei veneistä ole vielä muuten innostunut. Yhtä hyvin se voi houkutella valtavirtaan "turtuneita"  veneilijöitä, tai olla houkuttelematta.

Uuden ja valtavirrasta poikkeavan luominen on Mattilan erikoisosaamista, ennakkoluulottoman visionäärin tavaramerkki. Ja sitä on taas Saxdorin muodossa saatu. Sen, kehkeytyykö Saxdorista Aquadorin tai Axoparin kaltainen menestysbrändi, näyttää lopulta vasta aika ja markkinat. Pienveneitä Saxdorin mallistoon ei ainakaan näillä näkymin ole tulossa lisää, vaan merkki keskittyy seuraavaksi 32 ja 40 jalan kokoluokkiin.


Kuvat

  • Teksti ja kuvat: Jan Sjölund
  • Video: Eeva Hjorth-Hois

Hinnat ja varusteet

Hinta ilman moottoria ei ilmoiteta
Pakettihinta 150 hv 38 330 € (Mercury F150 XL)
Pakettihinta 150+ hv 39 820 € (Mercury F150 XL ProXS)
Pakettihinta 175 hv 45 400 € (Mercury F175 XL V6)
Ajotietokone vakio (Mercury VesselView Mobile)
  1 180 € (Mercury VesselView 403)
Hydrauliohjaus vakio
Sähköinen ohjaustehostin vakio (sähköhydraulinen, Mercury F175)
Trimmitasot vakio
Automaattiset trimmitasot
Moottoritrimmiavustin
Ajonestolaite 550 € (Mercury TDS)
Tuulilasinpyyhin
Pilssipumppu vakio, 2 kpl
Kaksiakkujärjestelmä
Virtapistoke vakio, 1 kpl
Karttaplotteri 1 800 € (9" Simrad GO9)
Kaksi karttaplotteria 2 960 € (2 x 9" Simrad GO9)
Kaikuluotain 410 €
Audiolaite 720 €
Säädettävä tuulilasi vakio
Säädettävä ohjauspyörä
Säädettävä veneistuin
Satulaistuin vakio (3 henk.)
Etu- ja takaistuin 2 560 € ( 2 + 2 henk., satulaistuimen tilalle)
Istuinpehmusteet vakio
Aurinkotaso 550 € (keulapatjat)
Pöytä
Jääkaappi
Kylmälaukku 230 €
Makeavesijärjestelmä
Pesuallas ja hana
Suihku
Turkkivalaistus 450 €
Turkkipinnoitus vakio (liimattu kansipinnoitematto)
Vetokaari 930 € (paalu)
Varustekaari 1 680 €
Ajokatos 2 050 € / 2 300 € (soft-top / t-top)
Ajokuomu 970 € (bimini-top)
Satamapeite 410 € (satulapenkki ja pulpetti)
Telttakajuutta 1 220 €
Lukolliset säilytystilat
Kiinnittymisvarusteet 310 €
Runkoväri 1 680 € (puna-musta tai turkoosi-musta teippaus)
Kölirauta
Eliönestomaalaus
Testivene 51 950 €