Sivustolla 83 vierailijaa

13.05.2022

Mitä uutta?

Kymmenmetrinen, kahdella perämoottorilla varustettu ohjaushyttivene on Suomessa vielä toistaiseksi aika outo lintu, mutta muutosta on ilmassa. Kooltaan Saxdor 320 GTC tulee aika osuvasti Axoparin 28 C:n ja 37 XC:n väliin.

Suomessa ohjaushyttiveneet mielletään etenkin yhteysveneiksi. Jotkut pienemmät käyvät hyvin myös kalaveneiksi ja isommat matkaveneiksi. Saxdor 320 GTC:n agendalla päällimmäiseksi puskee retkiveneily. 

Sen ohjaushytin suojassa matka taittuu mukavasti vähän kaukaisempaankin määränpäähän, kelissä kuin kelissä. Pelkkä yhteysveneilykään ei siis ole poissuljettua, mutta 320 GTC:n avut veneessä oleskeluun ovat koppiveneiden luokassa poikkeukselliset. 

Ilmeisin niistä on vakiovarusteisiin kuuluvat sähkötoimiset laitaterassit, jotka laajentavat taka-avotilaa veden päälle. Vaikutelma on ankkurissa ollessa hulppea ja jos vierassatamassa tilaa laitojen avaamiselle riittää, on huomio taattu.

Ulko-oleskelutilat ovat muutoinkin ohjaushyttiveneiden luokassa poikkeukselliset, sillä takakannelle saa alas taittuvan selkänojan myötä aurinkotasoksi levittyvän sohvan ja pöydän, minkä lisäksi keulastakin löytyy makoisa loikoilutila. Kesäkelin voi päästää myös hyttiin: kattoluukkuna on ohjaushyttiveneiden luokassa vielä suhteellisen harvinainen, sähkötoiminen kangaskattoluukku, joka aukeaa kovia luukkuja laajemmin.

Saxdorin ohjaushytti on läpikuljettava eli kulkemiseen tarkoitetut sivukannet on uhrattu sisätilan maksimaalisen leveyden hyväksi. Ratkaisu on pienemmissä keskihyttiveneissä tavanomainen mutta 320 GTC:n kokoluokassa liki ainutlaatuinen. Targat, Sargot, Nord Starit ja Axoparit ovat ympärikuljettavia.

Läpikulku toimii 320 GTC:ssä hyvin, vaikka hytin halkaiseva käytävä ei olekaan suora. Etuovi on sijoitettu tavallisesta poiketen paapuurin laitaan, ja se ponnahtaa raolleen napista painamalla. Sisäänpäin aukeava ovi on paksu, mistä johtuen oviaukko jää melko kapeaksi.

Sentit on otettu uudella tavalla tehokäyttöön myös keulakajuutassa, jota on avarrettu erikoisella toiletin kahden sivun taitto-ovella. Auki ollessaan wc-tila on avoyhteydessä muuhun kajuuttaan, mikä tuo käytävällä liikkumiseen ja pukeutumiseen huomattavasti lisää tilaa. Wc-käynnin ajaksi suljettu taitto-ovi muodostaa wc-komeron pitkittäis- ja poikittaislaipiot ja tuo asiointiin intimiteettisuojaa.


Kuvat

Tekniset tiedot

Pituus 10,28 m
Leveys 3,10 m
Syväys 0,94 m
Korkeus 2,91 m
Paino ilman moottoria 4 000 kg
Paino koeajomoottoreilla 4 500 kg
Pohjakulma 19°
Polttoainesäiliö 450 l
Makeavesisäiliö 100 l
Septisäiliö 60 l
Harmaavesisäiliö 40 l
CE-luokitus C
Kantavuus 8 henk.
Makuupaikkoja 2 + 2 kpl
Tehoalue 300–600 hv
Moottorityyppi Perämoottori, rikipituus XL
Koeajomoottorit 2 x 225 hv Mercury F225 XL V6
Huippunopeus 43,4 kn @ 6 000 r/min
Kulutus @ 25 kn 2,3 l/mpk @ 3 700 r/min
Toimintamatka @ 25 kn 175 mpk @ 3 700 r/min
Melutaso @ 25 kn 74 dB(A) @ 3 700 r/min

 

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali Lujitemuovi
Valmistusmaa Puola
Valmistaja Saxdor Yachts Oy, Helsinki
  www.saxdoryachts.com
Päämyyjä VG Boats Oy, Raisio ja Vantaa
  www.vgboats.fi

 

Hintatiedot

Hinta ilman moottoria
300 hv Mercury V300 XL V8 148 980 €
2 x 225 hv Mercury F225 XL V6 178 830 €
2 x 300 hv Mercury V300 XL V8 189 480 €