Saxdor 320 GTC (2022–) – Kuuma koppivene
Mitä uutta?
Kymmenmetrinen, kahdella perämoottorilla varustettu ohjaushyttivene on Suomessa vielä toistaiseksi aika outo lintu, mutta muutosta on ilmassa. Kooltaan Saxdor 320 GTC tulee aika osuvasti Axoparin 28 C:n ja 37 XC:n väliin.
Suomessa ohjaushyttiveneet mielletään etenkin yhteysveneiksi. Jotkut pienemmät käyvät hyvin myös kalaveneiksi ja isommat matkaveneiksi. Saxdor 320 GTC:n agendalla päällimmäiseksi puskee retkiveneily.
Sen ohjaushytin suojassa matka taittuu mukavasti vähän kaukaisempaankin määränpäähän, kelissä kuin kelissä. Pelkkä yhteysveneilykään ei siis ole poissuljettua, mutta 320 GTC:n avut veneessä oleskeluun ovat koppiveneiden luokassa poikkeukselliset.
Ilmeisin niistä on vakiovarusteisiin kuuluvat sähkötoimiset laitaterassit, jotka laajentavat taka-avotilaa veden päälle. Vaikutelma on ankkurissa ollessa hulppea ja jos vierassatamassa tilaa laitojen avaamiselle riittää, on huomio taattu.
Ulko-oleskelutilat ovat muutoinkin ohjaushyttiveneiden luokassa poikkeukselliset, sillä takakannelle saa alas taittuvan selkänojan myötä aurinkotasoksi levittyvän sohvan ja pöydän, minkä lisäksi keulastakin löytyy makoisa loikoilutila. Kesäkelin voi päästää myös hyttiin: kattoluukkuna on ohjaushyttiveneiden luokassa vielä suhteellisen harvinainen, sähkötoiminen kangaskattoluukku, joka aukeaa kovia luukkuja laajemmin.
Saxdorin ohjaushytti on läpikuljettava eli kulkemiseen tarkoitetut sivukannet on uhrattu sisätilan maksimaalisen leveyden hyväksi. Ratkaisu on pienemmissä keskihyttiveneissä tavanomainen mutta 320 GTC:n kokoluokassa liki ainutlaatuinen. Targat, Sargot, Nord Starit ja Axoparit ovat ympärikuljettavia.
Läpikulku toimii 320 GTC:ssä hyvin, vaikka hytin halkaiseva käytävä ei olekaan suora. Etuovi on sijoitettu tavallisesta poiketen paapuurin laitaan, ja se ponnahtaa raolleen napista painamalla. Sisäänpäin aukeava ovi on paksu, mistä johtuen oviaukko jää melko kapeaksi.
Sentit on otettu uudella tavalla tehokäyttöön myös keulakajuutassa, jota on avarrettu erikoisella toiletin kahden sivun taitto-ovella. Auki ollessaan wc-tila on avoyhteydessä muuhun kajuuttaan, mikä tuo käytävällä liikkumiseen ja pukeutumiseen huomattavasti lisää tilaa. Wc-käynnin ajaksi suljettu taitto-ovi muodostaa wc-komeron pitkittäis- ja poikittaislaipiot ja tuo asiointiin intimiteettisuojaa.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 10,28 m |
Leveys | 3,10 m |
Syväys | 0,94 m |
Korkeus | 2,91 m |
Paino ilman moottoria | 4 000 kg |
Paino koeajomoottoreilla | 4 500 kg |
Pohjakulma | 19° |
Polttoainesäiliö | 450 l |
Makeavesisäiliö | 100 l |
Septisäiliö | 60 l |
Harmaavesisäiliö | 40 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Makuupaikkoja | 2 + 2 kpl |
Tehoalue | 300–600 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, rikipituus XL |
Koeajomoottorit | 2 x 225 hv Mercury F225 XL V6 |
Huippunopeus | 43,4 kn @ 6 000 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 2,3 l/mpk @ 3 700 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 175 mpk @ 3 700 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 74 dB(A) @ 3 700 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola |
Valmistaja | Saxdor Yachts Oy, Helsinki |
www.saxdoryachts.com | |
Päämyyjä | VG Boats Oy, Raisio ja Vantaa |
www.vgboats.fi |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | – |
300 hv Mercury V300 XL V8 | 148 980 € |
2 x 225 hv Mercury F225 XL V6 | 178 830 € |
2 x 300 hv Mercury V300 XL V8 | 189 480 € |
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)