Sealine C390 (2019–) – Kolme kajuuttaa ja kansisalonki
Mitä uutta?
Sealine on ollut vahvasti mukana sekä sportcruiserien että cabincruiserien kehityksessä. Sealinen kohdalla cabincruiserien eli C-sarjan uusi tuleminen kulminoituu C330-mallin esittelyyn vuonna 2015.
Se oli moderni, jopa aikaansa edellä oleva näkemys perinteisestä kansisalonkityyppisestä veneestä, johon Sealine oli onnistunut pakkaamaan monta nykyisin jo itsestään selvää toimintoa ja ominaisuutta, kuten epäsymmetriset sivukannen, ohjaamon sivuliukuoven, vastakkaisiin suuntiin avautuvat kansisalongin ja avotilan liukukattoluukut, kokonaan avattavan takaseinän, suuret ikkunat sekä keulakannen oleskelutilan.
C390 omaa selvän sukunäön Sealinen muihin C-sarjalaisiin, mutta tiloiltaan se asettuu selvästi lähemmäs suurempaa C430:stä kuin pienempää C330:stä.
C390:n erikoisuus on valittavissa oleva kolmen makuukajuutan tilaratkaisu, jollaisen keski- tai eteläeurooppalaiset venevalmistajat vain harvoin toteuttavat alle 40-jalkaisiin veneisiin. Pohjoismaisten venevalmistajien keskuudessa alle 40-jalkaiset kolmen makuutilan perheveneet ovat vuosien saatossa olleet yleisempiä.
Ulkonäöllisesti selkeimmin tunnistettava yksityiskohta paljastuu, kun avotilan keulaa kohti avautuva kattoluukku avataan. Sen mukana avautuu nimittäin myös katon peräpääty, joten katon sivureunat jäävät sojottamaan kuin taakse suunnatut sarvet. Ulkonäöstä on jokaisella varmasti oma mielipiteensä.
Sähköisesti napin painalluksella avautuvat ja sulkeutuvat kattoluukut ja konehuoneen luukut alkavat olla jo tavallisia, joten Sealine on laittanut pykälän paremmaksi. C390:een saa sähköisesti avattavat kansisalongin sivuikkunan sekä avotilaan sähkösäätöisen pöydän ja sohvan selkänojat. Sohvan levittäminen aurinkotasoksi käy siten helposti.
Runkoikkunat ovat viime vuosina kasvaneet kokoa oikeastaan kaikenlaisissa moottoriveneissä, mutta cabincruisereissa ikkuna-alaa on kasvatettu myös kattoikkunoissa ja kansisalongin sivuikkunoissa, niin myös C390:ssä. Sen katossa on kattoluukkujen välissä rivi kattoikkunoita ja sivuikkunat on venytetty alareunastaan niin korkeiksi kuin mahdollista.
Keulakannen oleskeluratkaisut ovat viime vuosina kehittyneen vilkkaasti, esimerkiksi aurinkopatjojen ylös nostettavilla selkänojilla. C390:ssä patja on kiinteä, mutta keulaan on muotoiltu kahden istuttava sohva, jossa sopivissa olosuhteissa kelpaa kyllä istuskella ja ihailla auringonlaskua.
Kuvat
Tekniset tiedot
| Pituus | 11,99 m |
| Leveys | 3,85 m |
| Syväys | 1,19 m |
| Korkeus | 3,80 m |
| Paino | 10 520 kg |
| Pohjakulma | Ei ilmoiteta |
| Polttoainesäiliö | 900 l |
| Vesisäiliö | 400 l |
| Septisäiliö | 170 l |
| Kulutusakku | 260 Ah |
| CE-luokitus | C/B |
| Kantavuus | 14/10 henk. |
| Makuupaikkoja | 4 + 2 tai 6 + 2 kpl |
| Tehoalue | 2 x 300–370 hv |
| Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
| Testimoottori | 2 x 370 hv Volvo Penta D6-370 DPH |
| Huippunopeus | 34,0 kn @ 3 650 r/min |
| Kuutus @ 25 kn | 3,6 l/mpk @ 3 000 r/min |
| Melutaso @ 25 kn | 75 dB(A) @ 3 000 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
| Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
| Valmistusmaa | Saksa |
| Valmistaja | Sealine, Hanse Group, Saksa | www.sealine.com |
| Maahantuoja | HanSail Oy, Helsinki | www.hansail.fi |
Hinnat ja moottorivaihtoehdot
| 384 340 € | 2 x 300 hv Volvo Penta D4-300 DPH |
| 409 020 € | 2 x 370 hv Volvo Penta D6-370 DPH |
| 425 950 € | 2 x 370 hv Volvo Penta D6-370 DPH Joystick |
| Hinnat tehtaalla Saksassa | |
- 03.11.2025 Uutinen Boat Store Finland pääsi yrityssaneeraukseen
- 29.10.2025 Uutinen BP-Palvelut sulki ovensa Pähkinäisillä
- 03.11.2025 Uutinen Yamaha Motor Finland ja Yamaha Motor Scandinavia yhdistyvät
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 15.10.2025 Ensiesittely Hallberg-Rassy 370 (2025-)
- 15.10.2025 Uutinen Marine Alutech rakentaa aluksia Alankomaiden merijalkaväelle
- 27.10.2025 Uutinen Louhi EM 2026
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 15.10.2025 Ensiesittely Hallberg-Rassy 370 (2025-)
- 27.10.2025 Uutinen Louhi EM 2026
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
- 31.10.2025 Video Buster Mcc (2025–)
- 22.10.2025 Video eSuvi 520 Cruise 6.0 & eSuvi 475 Travel XP (2026–)
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 Sail (2026–)
Uusimmat
- 06.11.2025 Uutinen Vääksyn uusi silta jakaa mielipiteitä
- 05.11.2025 Uutinen Museovirasto jakoi liikenteen kulttuuriperintöavustukset 2025
- 05.11.2025 Uutinen Lahden Bikemarine lopettaa
- 04.11.2025 Uutinen The Barö sai arvostetun tunnustuksen
- 03.11.2025 Uutinen Yamaha Motor Finland ja Yamaha Motor Scandinavia yhdistyvät
- 03.11.2025 Uutinen Boat Store Finland pääsi yrityssaneeraukseen
- 03.11.2025 Ensiesittely Elan SixtyFive (2025-)






Katso kaikki kuvat ja videot