Sealine C390 (2019–) – Kolme kajuuttaa ja kansisalonki
Vastinetta rahalle?
Epäsymmetrisen sivukansiratkaisun periaatteena on tehdä syvempi ja leveämpi pääkulkuväylä vain toiselle puolelle venettä. Lopputulos jää harvoin vajaaksi, eikä Sealine tee C390:n kohdalla poikkeusta. Styyrpuurin sivukansi on helppo ja turvallinen kulkuväylä.
Yhtä itsestään selvää ei ole, että myös vähemmälle huomiolle jätetty puoli toimii niinkin hyvin kuin C390:ssä, jossa myös paapuurin sivu on täysin kuljettavissa. Sinne myös pääsee avotilasta ilman soville kiipeilyä ja selkänojien yli loikkimista, kunhan takaseinän ovi ei ole auki.
Uimatasolle johtaa avotilasta portilla suljettava kulkuväylä. Uimatason saa kahden kokoisena. Isompi on puoli metriä pidempi, ja sen yhteyteen saa peräpeiliin liitettävän ulkopentterimoduulin, johon kuuluu vesipiste, sähkögrilli ja työtaso.
Se mitä uimatasolta puuttuu, on rantautumisissa uimatasolla liikkuvan gastin turvallisuuden kannalta oleellinen kiinnipitokaide. Jos kippari joutuu kaasuttamaan äkisti, reilummin tai pahimmillaan molempia yhtä aikaa, on gasti tasapainonsa varassa.
Pieni haaste muodostuu myös ulkosäilytystilojen riittävyydestä. Köydet ja muuta tavaraa mahtuu avotilan sohvan sisällä oleviin säilytystiloihin, mutta veneen koon mukaisille lepuuttimille ei ulkona ole mitään säilytyspaikkaa, vaan käytännössä ne joutuu kantamaan sisään, joko varastoon tai makuukajuutan eteiseen, jollei niitä halua jättää avotilaan.
Hinnaltaan Sealine on aina profiloitunut järkevälle tasolle. Se ei ole markkinoiden edullisin merkki, muttei myöskään yhtä arvokas kuin kuuluisammat brittimerkit Fairline, Princess tai Sunseeker.
Myös C390:n listahinta on sopiva. Vakio- ja lisävarustelistoihin tutustuminen paljastaa kuitenkin hintakuplan, joka perustuu liki olemattomaan vakiovarusteluun. Voisi esimerkiksi kuvitella, että konseptiin jokseenkin oleellisesti kuuluvat kattoluukut, ohjaamon sivuovi ja kansisalongin sohvasta muokattava apukuskin paikka kuuluisivat vakiovarusteisiin, mutta niin ei ole.
Ylenpalttisen sijaan ”vain” järkevästi lisävarustellun testiveneen hinta pomppaa 400 000 euron lähtötasosta yli 560 000 euroon. Lisävarustelistan ruksaus alkaa neljällä varustepaketilla, mutta niiden lisäksi tarvitaan paljon muutakin.
Sealinen puolustukseksi voi todeta, että vastaava liioitellun aggressiivinen hinnoittelutapa on vallalla myös pääkilpailijoihin lukeutuvilla Bavarialla ja Jeanneaulla. Kilpakumppaneista etenkin Grandezzasta löytyy sen sijaan jo vakiona useamman kymppitonnin edestä tavaraa, joka Sealineen ruksitaan lisävarustelistalta.
Laatuvaikutelmaltaan C390 on passeli. Kokonaisuutta voi pitää tyylikkäänä ja sisustuksen viimeistelyn taso on etenkin kalusteiden osalta siistiä. Esimerkiksi kaapit on viimeistelty myös sisältä samaan korkeaan tasoon kuin ulkopinnat.
Sisustukseen on tarjolla vakiomateriaalien lisäksi useita vaihtoehtoja, mikä tarkoittaa kalusteiden muutamaa pintaviiluvaihtoehtoa, matta- tai korkeakiiltolakkausta ja tekstiili tai nahkaverhoilua. Jälkimmäisiin saa valita mieleiset värit laajasta värikartasta.
Kuvat
Hinnat ja varusteet
Pekettihinta 2 x 300 hv | 384 340 € |
Pakettihinta 2 x 370 hv | 409 020 € |
Rahti Suomeen | 12 500 € |
Dock & Drive -paketti | 22 200 € |
Navigation -paketti | 14 760 € |
Cruising -paketti | 14 760 € |
Comfort -paketti | 14 760 € |
Joystick-hallintalaite | Dock & Drive |
Ajotietokone | vakio (Volvo Penta EVC) |
Sähk. kaukohallintalaite | vakio (Volvo Penta EC) |
Keulapotkuri | 6 080 € |
Ankkurivinssi, keula/perä | Cruising/– |
Trimmitasot, man/aut | vakio/Cruising (Mente Marine) |
Moottoritrimmiavustin | Dock & Drive (Volvo Penta PTA) |
Vakainjärjestelmä | 49 480 € (Seakeeper Gyro) |
Karttaplotteri ja kaiku | Navigation (Raymarine Axiom 12") |
Suurempi karttaplotteri | 2 980 € (Raymarine Axiom 16") |
Tutka | 3 710 € (Raymarine Quantum) |
Vhf/Ais | Navigation |
Autopilotti | Navigation |
Peruutuskamera | 1 200 € |
Tuulilasinpyyhimet ja pesin | vakio |
Hakuvalo | 980 € |
Säädettävä ohjaamon istuin | – |
Säädettävä ohjauspyörä | Cruising (kallistuskulma) |
Ajolämmitin (defroster) | vakio |
Lämmityslaite | 7 380 € |
Ilmastointilaite | 17 970 € |
Generaattori | 18 480 € (Fischer Panda 8 kW) |
Maasähkö | vakio (50 A) |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Invertteri ja lisäakku | 7 360 € (260 Ah) |
Audiojärjestelmä | 2 860 € (kansisalonki ja avotila) |
Tv/dvd, salonki/keulakaj. | 2 350 €/3 290 € (sis. keulakajuutan audiojörjestelmän) |
Jääkaappi | vakio |
Lisäjääkaappi | 2 470 € |
Liesi, kaasu/sähkö | vakio/1 302 € |
Uuni, kaasu/sähkö | vakio/979 € |
Sähkögrilli | 6 080 € (uimatasolle) |
Pesuallas ja hana | vakio (3 kpl) |
Lämminvesijärjestelmä | vakio (40 l) |
Suihku, sisä/ulko | vakio (2 kpl)/vakio (1 kpl) |
Vesi-wc ja septitankki | vakio (2 kpl) |
Wc:n sähköhuuhtelu | Comfort (2 kpl) |
Kolme makuukajuuttaa | 3 350 € |
Kiiltolakattu sisustus | 12 280 € |
Salongin L-sohva | vakio |
Salongin U-sohva | 3 970 € (sis. lisäjääkaapin) |
Salongin vuodesohva | – |
Salongin pöytä | vakio |
Esiintaittuva apukuskin paikka | 2 780 € |
Nahkaverhoilu | 5 450 € (kansisalonki ja ohjaamo) |
Sisätilojen puulattiat | vakio (laminaatti) |
Salongin matot | 2 420 € |
Salongin verhot | 6 070 € (pliseeverhot) |
Kajuuttojen matot/verhot | 2 670 €/Comfort |
Ohjaamon sivuliukuovi | 4 840 € |
Salongin avattava sivuikkuna | 6 080 € (sähkötoiminen) |
Salongin avattava takaseinä | vakio |
Salongin kattoluukku | Comfort (sähkötoiminen) |
Avotilan kattoluukku | vakio (sähkötoiminen 7 320 €) |
Avotilan kuomu | Cruising |
Avotilan sohva | vakio |
Sohvan taittuva selkänoja | 3 660 € (sähkötoiminen) |
Avotilan pöytä, kiinteä | 2 790 € |
Avotilan pöytä, sähkötoiminen | 4 830 € (sis. aurinkopatjan) |
Avotilan tiikkiturkki | Comfort |
Kulkukansien tiikkiturkki | 5 570 € |
Uimatason tiikkiturkki | Comfort |
Pidennetty uimataso | 7 320 € |
Hydraulinen uimataso | 24 680 € |
Hydraulinen lankonki | 14 760 € |
Keulakannen penkki | vakio |
Keulakannen aurinkotaso | Comfort |
Aurinkotason suojapeite | 1 230 € |
Ankannokka ja keulaportaat | – |
Kansiluukku | vakio |
Avattavat runkoikkunat | vakio |
Varustekaari | 490 € |
Sähköt. konehuoneen kansi | 1 230 € |
Erikoisrunkoväri | 17 980 € (maalaus, metallivärit 24 180 €) |
Kiinnittymisvarusteet | Cruising |
Vedenalainen valaistus | 2 470 € |
Eliönestomaalaus | – |
Testivene | 564 500 € |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla