Sivustolla 152 vierailijaa

14.05.2019

Vastinetta rahalle?

Epäsymmetrisen sivukansiratkaisun periaatteena on tehdä syvempi ja leveämpi pääkulkuväylä vain toiselle puolelle venettä. Lopputulos jää harvoin vajaaksi, eikä Sealine tee C390:n kohdalla poikkeusta. Styyrpuurin sivukansi on helppo ja turvallinen kulkuväylä.

Yhtä itsestään selvää ei ole, että myös vähemmälle huomiolle jätetty puoli toimii niinkin hyvin kuin C390:ssä, jossa myös paapuurin sivu on täysin kuljettavissa. Sinne myös pääsee avotilasta ilman soville kiipeilyä ja selkänojien yli loikkimista, kunhan takaseinän ovi ei ole auki.

Uimatasolle johtaa avotilasta portilla suljettava kulkuväylä. Uimatason saa kahden kokoisena. Isompi on puoli metriä pidempi, ja sen yhteyteen saa peräpeiliin liitettävän ulkopentterimoduulin, johon kuuluu vesipiste, sähkögrilli ja työtaso.

Se mitä uimatasolta puuttuu, on rantautumisissa uimatasolla liikkuvan gastin turvallisuuden kannalta oleellinen kiinnipitokaide. Jos kippari joutuu kaasuttamaan äkisti, reilummin tai pahimmillaan molempia yhtä aikaa, on gasti tasapainonsa varassa.

Pieni haaste muodostuu myös ulkosäilytystilojen riittävyydestä. Köydet ja muuta tavaraa mahtuu avotilan sohvan sisällä oleviin säilytystiloihin, mutta veneen koon mukaisille lepuuttimille ei ulkona ole mitään säilytyspaikkaa, vaan käytännössä ne joutuu kantamaan sisään, joko varastoon tai makuukajuutan eteiseen, jollei niitä halua jättää avotilaan.

Hinnaltaan Sealine on aina profiloitunut järkevälle tasolle. Se ei ole markkinoiden edullisin merkki, muttei myöskään yhtä arvokas kuin kuuluisammat brittimerkit Fairline, Princess tai Sunseeker.

Myös C390:n listahinta on sopiva. Vakio- ja lisävarustelistoihin tutustuminen paljastaa kuitenkin hintakuplan, joka perustuu liki olemattomaan vakiovarusteluun. Voisi esimerkiksi kuvitella, että konseptiin jokseenkin oleellisesti kuuluvat kattoluukut, ohjaamon sivuovi ja kansisalongin sohvasta muokattava apukuskin paikka kuuluisivat vakiovarusteisiin, mutta niin ei ole.

Ylenpalttisen sijaan ”vain” järkevästi lisävarustellun testiveneen hinta pomppaa 400 000 euron lähtötasosta yli 560 000 euroon. Lisävarustelistan ruksaus alkaa neljällä varustepaketilla, mutta niiden lisäksi tarvitaan paljon muutakin.

Sealinen puolustukseksi voi todeta, että vastaava liioitellun aggressiivinen hinnoittelutapa on vallalla myös pääkilpailijoihin lukeutuvilla Bavarialla ja Jeanneaulla. Kilpakumppaneista etenkin Grandezzasta löytyy sen sijaan jo vakiona useamman kymppitonnin edestä tavaraa, joka Sealineen ruksitaan lisävarustelistalta.

Laatuvaikutelmaltaan C390 on passeli. Kokonaisuutta voi pitää tyylikkäänä ja sisustuksen viimeistelyn taso on etenkin kalusteiden osalta siistiä. Esimerkiksi kaapit on viimeistelty myös sisältä samaan korkeaan tasoon kuin ulkopinnat.
Sisustukseen on tarjolla vakiomateriaalien lisäksi useita vaihtoehtoja, mikä tarkoittaa kalusteiden muutamaa pintaviiluvaihtoehtoa, matta- tai korkeakiiltolakkausta ja tekstiili tai nahkaverhoilua. Jälkimmäisiin saa valita mieleiset värit laajasta värikartasta.


Kuvat

  • Teksti ja kuvat: Jan Sjölund

Hinnat ja varusteet

Pekettihinta 2 x 300 hv 384 340 €
Pakettihinta 2 x 370 hv 409 020 €
Rahti Suomeen 12 500 €
Dock & Drive -paketti 22 200 €
Navigation -paketti 14 760 €
Cruising -paketti 14 760 €
Comfort -paketti 14 760 €
Joystick-hallintalaite Dock & Drive
Ajotietokone vakio (Volvo Penta EVC)
Sähk. kaukohallintalaite vakio (Volvo Penta EC)
Keulapotkuri 6 080 €
Ankkurivinssi, keula/perä Cruising/–
Trimmitasot, man/aut vakio/Cruising (Mente Marine)
Moottoritrimmiavustin Dock & Drive (Volvo Penta PTA)
Vakainjärjestelmä 49 480 € (Seakeeper Gyro)
Karttaplotteri ja kaiku Navigation (Raymarine Axiom 12")
Suurempi karttaplotteri 2 980 € (Raymarine Axiom 16")
Tutka 3 710 € (Raymarine Quantum)
Vhf/Ais Navigation
Autopilotti Navigation
Peruutuskamera 1 200 €
Tuulilasinpyyhimet ja pesin vakio
Hakuvalo 980 €
Säädettävä ohjaamon istuin
Säädettävä ohjauspyörä Cruising (kallistuskulma)
Ajolämmitin (defroster) vakio
Lämmityslaite 7 380 €
Ilmastointilaite 17 970 € 
Generaattori 18 480 € (Fischer Panda 8 kW)
Maasähkö vakio (50 A)
Kaksiakkujärjestelmä vakio
Invertteri ja lisäakku 7 360 € (260 Ah)
Audiojärjestelmä 2 860 € (kansisalonki ja avotila)
Tv/dvd, salonki/keulakaj. 2 350 €/3 290 € (sis. keulakajuutan audiojörjestelmän)
Jääkaappi vakio
Lisäjääkaappi 2 470 €
Liesi, kaasu/sähkö vakio/1 302 €
Uuni, kaasu/sähkö vakio/979 €
Sähkögrilli 6 080 € (uimatasolle)
Pesuallas ja hana vakio (3 kpl)
Lämminvesijärjestelmä vakio (40 l)
Suihku, sisä/ulko vakio (2 kpl)/vakio (1 kpl)
Vesi-wc ja septitankki vakio (2 kpl)
Wc:n sähköhuuhtelu Comfort (2 kpl)
Kolme makuukajuuttaa 3 350 €
Kiiltolakattu sisustus 12 280 € 
Salongin L-sohva vakio
Salongin U-sohva 3 970 € (sis. lisäjääkaapin)
Salongin vuodesohva
Salongin pöytä vakio
Esiintaittuva apukuskin paikka 2 780 €
Nahkaverhoilu 5 450 € (kansisalonki ja ohjaamo)
Sisätilojen puulattiat vakio (laminaatti)
Salongin matot 2 420 €
Salongin verhot 6 070 € (pliseeverhot)
Kajuuttojen matot/verhot 2 670 €/Comfort
Ohjaamon sivuliukuovi 4 840 €
Salongin avattava sivuikkuna 6 080 € (sähkötoiminen)
Salongin avattava takaseinä vakio
Salongin kattoluukku Comfort (sähkötoiminen)
Avotilan kattoluukku vakio (sähkötoiminen 7 320 €)
Avotilan kuomu Cruising
Avotilan sohva vakio
Sohvan taittuva selkänoja 3 660 € (sähkötoiminen)
Avotilan pöytä, kiinteä 2 790 €
Avotilan pöytä, sähkötoiminen 4 830 € (sis. aurinkopatjan)
Avotilan tiikkiturkki Comfort
Kulkukansien tiikkiturkki 5 570 €
Uimatason tiikkiturkki Comfort
Pidennetty uimataso 7 320 € 
Hydraulinen uimataso 24 680 €
Hydraulinen lankonki 14 760 €
Keulakannen penkki vakio
Keulakannen aurinkotaso Comfort
Aurinkotason suojapeite 1 230 €
Ankannokka ja keulaportaat
Kansiluukku vakio
Avattavat runkoikkunat vakio
Varustekaari 490 €
Sähköt. konehuoneen kansi 1 230 €
Erikoisrunkoväri 17 980 € (maalaus, metallivärit 24 180 €)
Kiinnittymisvarusteet Cruising
Vedenalainen valaistus 2 470 €
Eliönestomaalaus
Testivene 564 500 €