Targa 27.2 (2018–) – Tuttu juttu, mutta silti täysin uusi
Vastinetta rahalle?
Targa ei petä, vaan myös uusi T27.2 on juuri sitä mitä Targalta odotetaan. Se on ominaisuuksiltaan jykevä merivene, jossa on syvän keula-avotilan ansiosta poikkeuksellisen turvallista liikkua ja olla. Runsaista kansitiloista huolimatta sisätilat riittävät neljän hengen perheen lomaveneilyyn.
Rakenteista ja viimeistelystä huokuu laadukkuus. Esimerkiksi konehuoneen asennusjälki on esimerkillistä. Sisustuksen korkealuokkainen viimeistelyn taso jää ehkä jossain määrin jo vanhanaikaisuuden alle, mutta Targan tinkimättömyyttä pitää kiinni konseptistaan voi myös ymmärtää ja arvostaa.
Hinnaltaan T27.2 ei ole markkinoiden edullisemmasta päästä, mutta listahinnat ovat ihan linjassa arvostetuimpiin kilpailijoihin nähden. Asian voi nähdä myös niin, että Targa on määrittänyt oman hintatasonsa, jota samantyyppiset, kotimaiset pääkilpailijat peesaavat.
Jos on valmis tinkimään vähän kansitiloista sisätilojen eduksi, voi samantyyppisten Nord Starin ja Sargon ohella T27.2:n kilpailijoihin lukea suhteellisen luontevasti myös katettuja cabincruiser-tyyppisiä matkaveneitä. Silloin hintahaitari repeää.
T27.2:n ulkomitoissa ovat esimerkiksi Quicksilver Activ 905 Weekend ja Galeon 310 HTC. Quicksilver on tässä ryhmässä ehta "halpisvene", jonka hinnat alkavat 260-hevosvoimaisella dieselsisäperämoottorilla varustettuna noin 125 000 eurosta. 40–70-jalkaisten luokkaan viime vuosina keskittyneen Galeonin pienintä kokoluokkaa edustavan 310:n hinnat alkavat noin 180 000 eurosta.
Edeltäjään verrattuna T27.2:n parannukset jäävät melko pieniksi, mutta asuttavuuden parantuminen tuo sen entistä vahvemmaksi vaihtoehdoksi perhevenettä valitsevalle. Juuri siinä kilpailijat ovat kuitenkin edellä tai kirjaimellisestikin lähellä: pykälää suurempi T30.1 tarjoaa ison harppauksen eteenpäin nimen omaan asuttavuudessa.
Yksi Targan vahvuuksista lieneekin se, että vaikka Targalle on ainakin periaatteessa vaihtoehtoja, ei mikään niistä ole Targa. Targan pahin kilpailija taitaa olla toinen Targa.
Hinta- ja varustetiedot
Pakettihinta 330 hv | 205 000 € (330 hv Volvo Penta D6-330 DPH) |
Pakettihinta 370 hv | 211 600 € (370 hv Volvo Penta D6-370 DPH) |
Pakettihinta 400 hv | 219 900 € (400 hv Volvo Penta D6-400 DPH) |
Ajotietokone | vakio (Volvo Penta EVC) |
Sähk. kaukohallintalaite | vakio (Volvo Penta EC) |
Keulapotkuri | 5 880 € |
Ankkurivinssi, keula/perä | 4 990 €/6 175 € |
Trimmitasot, man/aut | vakio/vakio (Volvo Penta BTS) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Volvo Penta PTA) |
Karttaplotteri | 1 670 € (Raymarine Axiom 9") |
3 350 € (Raymarine Axiom 12") | |
4 450 € (Raymarine Axiom Pro 12") | |
Plotterin uppoasennustaso | 535 € |
Kaikuluotain | alk. 395 € |
Tutka | 2 420 € (Raymarine Quantum 18" wifi) |
Vhf ja ais | 1 285 € (Raymarine Ray70) |
Autopilotti | 3 730 € (Raymarine EV100) |
Audiolaite | 795 € |
Tv/Dvd | – |
Tuulilasinpyyhin/pesin | vakio/370 € (2 kpl) |
Hakuvalo | vakio |
Keulavalonheitin | 1 095 € |
Työvalaisin, 2 kpl | 495 € |
Kattoluukku | 1 480 € |
Säädettävä veneistuin | vakio, 1 kpl (etäisyyssäätö) |
Jousitettu veneistuin | 1 325 € (vakioistimen tilalle) |
Säädettävä kojelauta | vakio (kallistuskulma) |
Ajolämmitin | vakio (defroster) |
Lämmityslaite | 4 470 € (Eberspächer 4 kW) |
Ilmastointilaite | – |
Generaattori | – |
Maasähkö | 1 260 € |
Kaksiakkujärjestelmä | vakio |
Lisäkäyttöakku | 610 € (142 Ah AGM) |
Jääkaappi | vakio (49 l) |
Lisäjääkaappi | – |
Liesi | vakio (2-liekkinen kaasuliesi) |
Uuni | – |
Pesuallas ja hana | vakio (2 kpl) |
Lämminvesijärjestelmä | 1 540 € (24 l) |
Suihku, sisä/ulko | vakio/640 € |
Vesi-wc ja septitankki | vakio |
Wc:n sähköhuuhtelu | – |
Kannenpesulaite | 1 030 € |
Keula-avotilan penkit | vakio (3 kpl) |
Taka-avotilan sivupenkit | vakio (2 kpl) |
Taka-avotilan klaffipenkit | 870 € (2 kpl) |
Avotilan pöytä | 1 155 € (kiinnityspaikka keula- ja peräkannella) |
Avotilan penkkien pinnoite | 2 165 € (massiivitiikki) |
Turkkipinnoite | 870 € (harmaa maalaus) |
9 760 € (massiivitiikki) | |
Uimatason pinnoite | 3 040 € (massiivitiikki) |
Avattavat tiikkikaiteet | 2 180 € |
Ohjaushytin tiikkilattia | vakio |
Ohjaushytin matot/verhot | 265 €/560 € (verhokiskot ilman verhoja) |
Keulaporras | 415 € |
Kiinnittymisvarusteet | vakio (köydet ja lepuuttimet) |
Ankkuripaketti | 975 € (ankkuri ja 40 m köysi, teline keulan ankkuriboksissa) |
Kölirauta | vakio |
Eliönestomaalaus | vakio |
Yläohjaamo | vakio |
Ilman yläohjaamoa | –4 500 € |
Toimitus- ja luovutuskulut | 2 200 € |
Testivene | 254 225 € |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)