XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
Mitä uutta?
Vanhaa 240 Cabinia leimasi etenkin kapeus (2,2 m) ja pituuteen nähden suhteellisen lyhyt ohjaushytti. Uusi 260 Cabin on selvästi suurempi ja massiivisempi, sekä rungoltaan että hytiltään.
Liki metrin pituuskasvun lisäksi myös leveys on kasvanut 30 sentillä eli vähintään yhtä merkittävästi. Silti 260 Cabin on yhä solakka. Jotkut kahdeksan metriset ohjaushyttiveneet ovat hyvinkin vielä toiset 30 senttiä leveämpiä.
Runko ja kansirakenne ovat myös entistä korkeammat, minkä huomaa sekä keulassa että perässä. Etuavotila on syvällä laitojen suojassa ja perän uimatasot korkealla vedestä. Axoparin aloittamaan ja Nimbuksen jatkamaan matalalaitaisuuteen nähden XO on tyystin eri linjoilla.
Kasvaneet mitat on hyödynnetty etenkin sisätiloissa. Hytti on kaikkiin suuntiin entistä suurempi, joten mukaan on saatu mahtumaan entistä enemmän istumapaikkoja ja mukavuuksia. Siinä missä 240 Cabin oli parhaimmillaankin käytännössä neljän hengen vene, on 260 Cabinin hytissä tilaa seitsemälle tai jopa kaikille kantavuuden sallimille kahdeksalle matkustajalle.
Rungon volyymista kertoo jotain se, että apukuljettajan pulpetin uumeniin on saatu sijoitettua toimivan kokoinen wc-tila, ilman että pömpeli on muuhun sisustukseen nähden korostuneen suuri. Retkeilyvalmiuksia parantavat myös pentterioptio, pöytä ja mahdollisuus pedata hyttiin parivuode. Ne kaikki puuttuivat edeltäjästä.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 8,44 m |
Leveys | 2,55 m |
Syväys | 0,90 m |
Korkeus | 2,55 m |
Paino | 2 200 kg |
Pohjakulma | 22° |
Polttoainesäiliö | 315 l |
Vesisäiliö | 45 l (lisävaruste) |
Septisäiliö | 45 l (lisävaruste) |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Makuupaikkoja | 2 kpl |
Tehoalue | 225–450 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 300 hv Mercury V300 XL V8 |
Huippunopeus | 37,8 kn @ 6 000 r/min |
Kuutus @ 25 kn | 1,7 l/mpk @ 4 200 r/min |
Toimintamatka | 165 mpk |
Melutaso @ 25 kn | 74 dB(A) @ 4 200 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Alumiini (runko) ja lujitemuovi (kansi) |
Valmistusmaa | Puola (J.W. Slepsk) |
Valmistaja | XO Boats Oy, Suomi |
www.xoboats.com |
Hintatiedot
82 450 € | Ilman moottoria |
102 410 € | 250 hv Mercury V250 XL V8 |
105 060 € | 300 hv Mercury V300 XL V8 |
108 410 € | 350 hv Mercury V350 XL L6SC |
113 540 € | 400 hv Mercury V400 XL L6SC |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla