XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
Mahtuuko mukaan?
XO 260 Cabin kuuluu läpikuljettavien ohjaushyttiveneiden heimoon. Sivukannet ovat siinä määrin kapeat, ettei niitä ole oikein edes tarkoitettu kuljettaviksi.
Hyttiä lähestytään sekä perässä että keulassa avotilan kautta. Etuavotila on pitkä ja kapea, taka-avotila lyhyt ja mutta leveä. Kumpaakaan ei oikein osaa mieltää oleskelu- tai matkustustilaksi, joten kyse on lähinnä kulku- ja kuljetustiloista.
Keulasta kulkemista turvaa korkeat kaiteet, mutta niiden väli on terävästä keulan muodota johtuen kapea ja askelmat keulatasolta penkille ja turkille ovat melko korkeat. Toisaalta syvä avotila on suojaisa ja korkeat laidat muodostavat avotilan penkeille mukavan korkeat selkänojat. Penkkien ja keulatason alla on reilusti kuivaa säilytystilaa.
Tavanomaiseen tapaan saranoitu etuovi on syvällä hytin muodoissa. Oviaukko on melko kapea ja matala, minkä oppii parin kuhmun jälkeen. Loppumatkan hytin läpikuljettavuus toimii jouheammin, vaikka keskikäytävällä ei liikoja senttejä leveyttä olekaan. Seisomakorkeus on kuitenkin useimmille riittävä ja takaovesta pujahtaa ulos etuovea luontevammin.
Testivene oli varustettu kuskin penkin kaltaisella jousitetulla apukuskin erillisistuimella. Sen saa käännettyä kohti kulmasohvaa ja lisävarustepöytää, mutta istumapaikka jää sohvaa korkeammalle. Jos oleskeluryhmälle on paljon käyttöä, voi käännettävällä selkänojalla varustettu vakiopenkki olla sopivampi vaihtoehto.
Styyrpuurin puolella on pitkittäin ohjaamon jatkeena kahden istuttava sohva, jonka tilalle saa lisävarusteena pesualtaan, lieden ja kaappitilaa sisältävän pentterimoduulin. Jääkaapille on asennuspaikka ohjauspulpetissa, joten sen voi ruksata lisävarustelistalta mukaan myös sohvalliseen vakioversioon.
Yöpymistä ajatellen hytin takaosaan saa pedattua poikittaisen parivuoteen, muttei kovin helposti. Se vaatii äheltämistä pöydän, irrotettavien selkänojien ja kulmasohvan syövereistä esiin kaivettavien täytepalojen kanssa.
Taka-avotila on vakioasussaan yhteysajoa ajatellen tarkoituksenmukaisen pelkistetty. Varsinainen avotila on takareunasta avoin mutta sen verran syvä, että se sopii ainakin jossain määrin tavaran kuljettamiseen. Liikkuminen on muutoin sujuvaa, mutta harppaus avotilan turkilta varalaidan päällä olevalle askelmalle on sen verran korkea, että väliaskel uimatasolle voi tulla tarpeeseen. Uimatasot ovat kookkaat ja tasaiset, mutta sivuilta kulkua hankaloittaa uimatasojen takareunaan saakka jatkuvat laidat.
Lisävarustelistalta löytyy liikkumista turvaava peräkaide, erilaisia istuinpehmustekokoonpanoja sekä testiveneeseen valitut laitojen klaffipenkit.
Kuvat
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)