XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
Mahtuuko mukaan?
XO 260 Cabin kuuluu läpikuljettavien ohjaushyttiveneiden heimoon. Sivukannet ovat siinä määrin kapeat, ettei niitä ole oikein edes tarkoitettu kuljettaviksi.
Hyttiä lähestytään sekä perässä että keulassa avotilan kautta. Etuavotila on pitkä ja kapea, taka-avotila lyhyt ja mutta leveä. Kumpaakaan ei oikein osaa mieltää oleskelu- tai matkustustilaksi, joten kyse on lähinnä kulku- ja kuljetustiloista.
Keulasta kulkemista turvaa korkeat kaiteet, mutta niiden väli on terävästä keulan muodota johtuen kapea ja askelmat keulatasolta penkille ja turkille ovat melko korkeat. Toisaalta syvä avotila on suojaisa ja korkeat laidat muodostavat avotilan penkeille mukavan korkeat selkänojat. Penkkien ja keulatason alla on reilusti kuivaa säilytystilaa.
Tavanomaiseen tapaan saranoitu etuovi on syvällä hytin muodoissa. Oviaukko on melko kapea ja matala, minkä oppii parin kuhmun jälkeen. Loppumatkan hytin läpikuljettavuus toimii jouheammin, vaikka keskikäytävällä ei liikoja senttejä leveyttä olekaan. Seisomakorkeus on kuitenkin useimmille riittävä ja takaovesta pujahtaa ulos etuovea luontevammin.
Testivene oli varustettu kuskin penkin kaltaisella jousitetulla apukuskin erillisistuimella. Sen saa käännettyä kohti kulmasohvaa ja lisävarustepöytää, mutta istumapaikka jää sohvaa korkeammalle. Jos oleskeluryhmälle on paljon käyttöä, voi käännettävällä selkänojalla varustettu vakiopenkki olla sopivampi vaihtoehto.
Styyrpuurin puolella on pitkittäin ohjaamon jatkeena kahden istuttava sohva, jonka tilalle saa lisävarusteena pesualtaan, lieden ja kaappitilaa sisältävän pentterimoduulin. Jääkaapille on asennuspaikka ohjauspulpetissa, joten sen voi ruksata lisävarustelistalta mukaan myös sohvalliseen vakioversioon.
Yöpymistä ajatellen hytin takaosaan saa pedattua poikittaisen parivuoteen, muttei kovin helposti. Se vaatii äheltämistä pöydän, irrotettavien selkänojien ja kulmasohvan syövereistä esiin kaivettavien täytepalojen kanssa.
Taka-avotila on vakioasussaan yhteysajoa ajatellen tarkoituksenmukaisen pelkistetty. Varsinainen avotila on takareunasta avoin mutta sen verran syvä, että se sopii ainakin jossain määrin tavaran kuljettamiseen. Liikkuminen on muutoin sujuvaa, mutta harppaus avotilan turkilta varalaidan päällä olevalle askelmalle on sen verran korkea, että väliaskel uimatasolle voi tulla tarpeeseen. Uimatasot ovat kookkaat ja tasaiset, mutta sivuilta kulkua hankaloittaa uimatasojen takareunaan saakka jatkuvat laidat.
Lisävarustelistalta löytyy liikkumista turvaava peräkaide, erilaisia istuinpehmustekokoonpanoja sekä testiveneeseen valitut laitojen klaffipenkit.
Kuvat
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla