Sivustolla 136 vierailijaa

27.01.2021

Vastinetta rahalle?

260-sarja edustaa suomalaisomisteiselle ja -johtoiselle XO Boatsille uutta alkua myös suunnittelun suhteen, sillä yhteistyökumppani on vaihtunut suomalaisesta Naviasta slovenialaiseen J&J Designiin. Molemmat ovat maailmanmainetta nauttivia suunnittelutoimistoja. XO:n sopimusvalmistajana jatkaa puolalainen Slepsk, joka tekee XO:n lisäksi muun muassa Axopareja, Bustereita, Yamarineja, Quicksilvereitä, Sea Rayta ja Baylinereita.

Muotoilultaan 260 Cabin on selvää sukua aiemmille XO-malleille. Ulkonäkö on yhä valtavirrasta poikkeava ja enemmän designtuotetyylinen kuin monessa muussa ohjaushyttiveneessä. Silmämääräisesti ja näppituntumalla arvioitavissa oleva laatuvaikutelma on 260 Cabinissa tavanomaisella tavalla kohdallaan: muovi-, metalli- ja verhoilutyön on siistiä ja sisustuksen rakenteet tuntuvat tukevilta.

Sen sijaan ihan käytännön detaljeissa ja suunnittelussa on havaittavissa siellä täällä hapuilua. Esimerkiksi etuoven kehyksessä olevat huullos ja hytin etuseinän ja etuavotilan penkin välissä oleva ura paljastaa selvästi, että etuoveksi on alunperin suunniteltu muotoihin sopivaa liukuovea, mutta siitä on jossain vaiheessa luovuttu.

Se, että etupenkin säilytystilan luukkua ei saa kuin raotettua mikäli laitapenkin luukku on avattu, lienee puhdas kömmähdys. Köysilaatikoiden luukuista puuttuvat köysien juoksu-urat sekä helposti jäätyvät ja patjojen alle hankalasti käytettäväksi jäävät luukkujen vaakapintaan asennetut salvat ovat lähinnä pieniä ajattelemattomuuksia tai välinpitämättömyyksiä, jotka saattavat käytössä harmittaa.

Moni muu pikkuvaiva on helposti muutettavissa ja veistämö on niihin myös puuttumassa. Ja on 260 Cabinissa monta sujuvaakin detaljia, kuten helppokäyttöisesti ohjaamoon tuodut päävirtakytkimet, kajuutan seinällä hyvin esillä mutta pois tieltä oleva sulaketaulu sekä molemmilla laidoilla sijaitsevat polttoaineen täyttöhelat.

Hieman yli 100 000 euron lähtöhinnallaan 260 Cabin on vain vähän edeltävää 240 Cabinia kalliimpi, mutta kooltaan ihan eri kaliiberia. Vakiovarustukseltaan 260 Cabin on tosin sen verran karsittu, ettei tehtaalta valmistu varmasti koskaan yhtään perusmallia. Vasta puolilleen lisävarusteilla ladatun testiveneen hinta pomppaa jo 150 000 euron luokkaan.

Arvokkaammista tai harvinaisemmista varusteista vakiona on oikeastaan vain kuljettajan jousitettu istuin. Ensimmäinen kymppitonni palaa jo keulapotkuriin, karttaplotteriin ja lämmityslaitteeseen, ja jatkoa seuraa herkästi lisää.

Testiveneen kahden kilowatin keulapotkuri osoittautui toivottoman alitehoiseksi, ja se vaihtuukin jatkossa tehokkaampaan. Neljän kilowatin lämmityslaite on sen sijaan mitoitettu reilusti ja karttaplotterin voi valita kolmesta vaihtoehdosta mieleiseksi maksukyvyn mukaan.

Muutaman lisävarusteen kohdalla XO:n logiikka tuntuu taas pettävän. Jos ruksien kanssa ei ole tarkkana, voi saada veneen jossa on vesi-wc muttei käsienpesumahdollisuutta tai maasähköjärjestelmällä varustetun veneen ilman maasähköjohdon pistorasiaa. Osa lisävarusteista on myös keskimääräistä kalliimpia. Esimerkiksi käyttövalmiin maasähköjärjestelmän 5 000 euron hinta saa kyllä tosissaan miettimään sen tarpeellisuutta.

XO ei ole, eikä edes yritä olla se ilmeisin vaihtoehto, vaan yksilöllinen ja omaleimainen erikoisvene, joka erottuu myös tyylillään. Siinä on tiettyä tinkimättömyyttä esimerkiksi kovan kelin ominaisuuksien tavoittelussa, mutta myös lieviä ristiriitaisuuksia arjen käytettävyydessä. Tilaa ja mahdollisuuksia 260 Cabinissa on kuitenkin selvästi edeltäjäänsä enemmän.


Kuvat

  • Teksti ja kuvat: Jan Sjölund
  • Video: Eeva Hjorth-Hois

Varusteet ja hinnat

Hinta ilman moottoria 82 450 €
Pakettihinta 250 hv 102 410 € (Mercury V250 XL V8)
Pakettihinta 300 hv 105 060 € (Mercury V300 XL V8)
Pakettihinta 350 hv 108 410 € (Mercury V350 XL L6SC)
Pakettihinta 400 hv 113 540 € (Mercury V400 XL L6SC)
Valkoinen moottori 1 000 € / 1 900 € (V8 / L6SC)
Ajotietokone vakio (Mercury SmartCraft)
Hydrauliohjaus vakio
Sähköinen ohjaustehostin vakio (sähköhydraulinen)
Sähköinen kaukohallintalaite vakio (Mercury DTS)
Ulko-ohjauspiste
Keulapotkuri 3 670 € (2 kW)
Ankkurivinssi, keula / perä 4 640 € / –
Trimmitasot vakio
Automaattiset trimmitasot 980 € (Mente Marine)
Moottoritrimmiavustin vakio (Mercury Active Trim)
Kompassi 130 €
Karttaplotteri 3 540 € (12" Simrad GO12)
  4 950 € (12" Simrad NSS12)
  7 440 € (16" Simrad NSS16)
Kaikuluotain 170 € / 570€ (Simrad HDI / AI 3-in-1)
Kosketusnäytön kauko-ohjain 540 € (Simrad OP50)
Tutka 2 970 € (Simrad Halo20+)
Vhf / Ais 1 690 € (Simrad RS90)
Autopilotti
Hakuvalo 830 €
Keulavalo 750 €
Tuulilasinpyyhin, sp / pp vakio / 450 €
Tuulilasinpesin
Audiolaite 1 440 € (Fusion + 4 kaiutinta) 
Säädettävä kuljettajan istuin vakio (jousitus, kääntyy, etäisyyssäätö, ylösnostettava etureuna, kyynärnojat)
Säädettävä apukuljettajan ist. 2 660 € (kuten kuljettajalla)
Säädettävä ohjauspyörä vakio
Lämmityslaite 4 160 € (Webasto 4 kW)
Ilmastointilaite
Kaksiakkujärjestelmä 1 670 €
Maasähköjärjestelmä 5 060 € (20 Ah)
Virtapistoke, 12 V / USB vakio / vakio
Kattoluukku vakio
Sähkötoiminen liukukattol. 6 200 €
Avattavat ikkunat
Varustekaari vakio
Kansivalot 610 €
Taka-avotilan valo 750 €
Ulkotilojen turkkipinnoite 3 710 € (Esthec)
Istuinpehmusteet, keula / perä 700 € / 300 €
Peräsohva / aurinkotaso 1 400 € / 670 €
Taka-avotilan laitapenkit 480 €
Takakaide 1 110 €
Pöytä, ulko / sisä 570 € / 670 €
Sisätilan turkkipinnoite 3 340 € (Esthec)
Verhot / matot – / 480 €
Jääkaappi 1 430 € (42 l)
Pentterimoduli 3 030 € (sis. liesi ja pesuallas)
Makeavesijärjestelmä 1 400 € (painevesi ja 45 l tankki)
Lämminvesijärjestelmä 1 730 € (230 V, 15 l)
Käsisuihku 360 € (uimatasolla)
Vesi-wc ja septitankki 2 840 € (sähköhuuhtelu)
Wc:n pesuallas ja käsisuihku 610 €
Kiinnittymisvarusteet 540 € (köydet ja lepuuttajat)
Ankkuroitumisvarusteet 930 € (ankkuri, kettinki, köysi ja sakkelit)
Eliönestomaalaus 2 720 €
Runkoväri vakio (musta teippaus)
Erikoisrunkoväri 2 840 € (musta tai valkoinen teippaus)
Testivene 148 570 €