XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
Vastinetta rahalle?
260-sarja edustaa suomalaisomisteiselle ja -johtoiselle XO Boatsille uutta alkua myös suunnittelun suhteen, sillä yhteistyökumppani on vaihtunut suomalaisesta Naviasta slovenialaiseen J&J Designiin. Molemmat ovat maailmanmainetta nauttivia suunnittelutoimistoja. XO:n sopimusvalmistajana jatkaa puolalainen Slepsk, joka tekee XO:n lisäksi muun muassa Axopareja, Bustereita, Yamarineja, Quicksilvereitä, Sea Rayta ja Baylinereita.
Muotoilultaan 260 Cabin on selvää sukua aiemmille XO-malleille. Ulkonäkö on yhä valtavirrasta poikkeava ja enemmän designtuotetyylinen kuin monessa muussa ohjaushyttiveneessä. Silmämääräisesti ja näppituntumalla arvioitavissa oleva laatuvaikutelma on 260 Cabinissa tavanomaisella tavalla kohdallaan: muovi-, metalli- ja verhoilutyön on siistiä ja sisustuksen rakenteet tuntuvat tukevilta.
Sen sijaan ihan käytännön detaljeissa ja suunnittelussa on havaittavissa siellä täällä hapuilua. Esimerkiksi etuoven kehyksessä olevat huullos ja hytin etuseinän ja etuavotilan penkin välissä oleva ura paljastaa selvästi, että etuoveksi on alunperin suunniteltu muotoihin sopivaa liukuovea, mutta siitä on jossain vaiheessa luovuttu.
Se, että etupenkin säilytystilan luukkua ei saa kuin raotettua mikäli laitapenkin luukku on avattu, lienee puhdas kömmähdys. Köysilaatikoiden luukuista puuttuvat köysien juoksu-urat sekä helposti jäätyvät ja patjojen alle hankalasti käytettäväksi jäävät luukkujen vaakapintaan asennetut salvat ovat lähinnä pieniä ajattelemattomuuksia tai välinpitämättömyyksiä, jotka saattavat käytössä harmittaa.
Moni muu pikkuvaiva on helposti muutettavissa ja veistämö on niihin myös puuttumassa. Ja on 260 Cabinissa monta sujuvaakin detaljia, kuten helppokäyttöisesti ohjaamoon tuodut päävirtakytkimet, kajuutan seinällä hyvin esillä mutta pois tieltä oleva sulaketaulu sekä molemmilla laidoilla sijaitsevat polttoaineen täyttöhelat.
Hieman yli 100 000 euron lähtöhinnallaan 260 Cabin on vain vähän edeltävää 240 Cabinia kalliimpi, mutta kooltaan ihan eri kaliiberia. Vakiovarustukseltaan 260 Cabin on tosin sen verran karsittu, ettei tehtaalta valmistu varmasti koskaan yhtään perusmallia. Vasta puolilleen lisävarusteilla ladatun testiveneen hinta pomppaa jo 150 000 euron luokkaan.
Arvokkaammista tai harvinaisemmista varusteista vakiona on oikeastaan vain kuljettajan jousitettu istuin. Ensimmäinen kymppitonni palaa jo keulapotkuriin, karttaplotteriin ja lämmityslaitteeseen, ja jatkoa seuraa herkästi lisää.
Testiveneen kahden kilowatin keulapotkuri osoittautui toivottoman alitehoiseksi, ja se vaihtuukin jatkossa tehokkaampaan. Neljän kilowatin lämmityslaite on sen sijaan mitoitettu reilusti ja karttaplotterin voi valita kolmesta vaihtoehdosta mieleiseksi maksukyvyn mukaan.
Muutaman lisävarusteen kohdalla XO:n logiikka tuntuu taas pettävän. Jos ruksien kanssa ei ole tarkkana, voi saada veneen jossa on vesi-wc muttei käsienpesumahdollisuutta tai maasähköjärjestelmällä varustetun veneen ilman maasähköjohdon pistorasiaa. Osa lisävarusteista on myös keskimääräistä kalliimpia. Esimerkiksi käyttövalmiin maasähköjärjestelmän 5 000 euron hinta saa kyllä tosissaan miettimään sen tarpeellisuutta.
XO ei ole, eikä edes yritä olla se ilmeisin vaihtoehto, vaan yksilöllinen ja omaleimainen erikoisvene, joka erottuu myös tyylillään. Siinä on tiettyä tinkimättömyyttä esimerkiksi kovan kelin ominaisuuksien tavoittelussa, mutta myös lieviä ristiriitaisuuksia arjen käytettävyydessä. Tilaa ja mahdollisuuksia 260 Cabinissa on kuitenkin selvästi edeltäjäänsä enemmän.
Kuvat
Varusteet ja hinnat
Hinta ilman moottoria | 82 450 € |
Pakettihinta 250 hv | 102 410 € (Mercury V250 XL V8) |
Pakettihinta 300 hv | 105 060 € (Mercury V300 XL V8) |
Pakettihinta 350 hv | 108 410 € (Mercury V350 XL L6SC) |
Pakettihinta 400 hv | 113 540 € (Mercury V400 XL L6SC) |
Valkoinen moottori | 1 000 € / 1 900 € (V8 / L6SC) |
Ajotietokone | vakio (Mercury SmartCraft) |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (sähköhydraulinen) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio (Mercury DTS) |
Ulko-ohjauspiste | – |
Keulapotkuri | 3 670 € (2 kW) |
Ankkurivinssi, keula / perä | 4 640 € / – |
Trimmitasot | vakio |
Automaattiset trimmitasot | 980 € (Mente Marine) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury Active Trim) |
Kompassi | 130 € |
Karttaplotteri | 3 540 € (12" Simrad GO12) |
4 950 € (12" Simrad NSS12) | |
7 440 € (16" Simrad NSS16) | |
Kaikuluotain | 170 € / 570€ (Simrad HDI / AI 3-in-1) |
Kosketusnäytön kauko-ohjain | 540 € (Simrad OP50) |
Tutka | 2 970 € (Simrad Halo20+) |
Vhf / Ais | 1 690 € (Simrad RS90) |
Autopilotti | – |
Hakuvalo | 830 € |
Keulavalo | 750 € |
Tuulilasinpyyhin, sp / pp | vakio / 450 € |
Tuulilasinpesin | – |
Audiolaite | 1 440 € (Fusion + 4 kaiutinta) |
Säädettävä kuljettajan istuin | vakio (jousitus, kääntyy, etäisyyssäätö, ylösnostettava etureuna, kyynärnojat) |
Säädettävä apukuljettajan ist. | 2 660 € (kuten kuljettajalla) |
Säädettävä ohjauspyörä | vakio |
Lämmityslaite | 4 160 € (Webasto 4 kW) |
Ilmastointilaite | – |
Kaksiakkujärjestelmä | 1 670 € |
Maasähköjärjestelmä | 5 060 € (20 Ah) |
Virtapistoke, 12 V / USB | vakio / vakio |
Kattoluukku | vakio |
Sähkötoiminen liukukattol. | 6 200 € |
Avattavat ikkunat | – |
Varustekaari | vakio |
Kansivalot | 610 € |
Taka-avotilan valo | 750 € |
Ulkotilojen turkkipinnoite | 3 710 € (Esthec) |
Istuinpehmusteet, keula / perä | 700 € / 300 € |
Peräsohva / aurinkotaso | 1 400 € / 670 € |
Taka-avotilan laitapenkit | 480 € |
Takakaide | 1 110 € |
Pöytä, ulko / sisä | 570 € / 670 € |
Sisätilan turkkipinnoite | 3 340 € (Esthec) |
Verhot / matot | – / 480 € |
Jääkaappi | 1 430 € (42 l) |
Pentterimoduli | 3 030 € (sis. liesi ja pesuallas) |
Makeavesijärjestelmä | 1 400 € (painevesi ja 45 l tankki) |
Lämminvesijärjestelmä | 1 730 € (230 V, 15 l) |
Käsisuihku | 360 € (uimatasolla) |
Vesi-wc ja septitankki | 2 840 € (sähköhuuhtelu) |
Wc:n pesuallas ja käsisuihku | 610 € |
Kiinnittymisvarusteet | 540 € (köydet ja lepuuttajat) |
Ankkuroitumisvarusteet | 930 € (ankkuri, kettinki, köysi ja sakkelit) |
Eliönestomaalaus | 2 720 € |
Runkoväri | vakio (musta teippaus) |
Erikoisrunkoväri | 2 840 € (musta tai valkoinen teippaus) |
Testivene | 148 570 € |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla