XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
Vastinetta rahalle?
260-sarja edustaa suomalaisomisteiselle ja -johtoiselle XO Boatsille uutta alkua myös suunnittelun suhteen, sillä yhteistyökumppani on vaihtunut suomalaisesta Naviasta slovenialaiseen J&J Designiin. Molemmat ovat maailmanmainetta nauttivia suunnittelutoimistoja. XO:n sopimusvalmistajana jatkaa puolalainen Slepsk, joka tekee XO:n lisäksi muun muassa Axopareja, Bustereita, Yamarineja, Quicksilvereitä, Sea Rayta ja Baylinereita.
Muotoilultaan 260 Cabin on selvää sukua aiemmille XO-malleille. Ulkonäkö on yhä valtavirrasta poikkeava ja enemmän designtuotetyylinen kuin monessa muussa ohjaushyttiveneessä. Silmämääräisesti ja näppituntumalla arvioitavissa oleva laatuvaikutelma on 260 Cabinissa tavanomaisella tavalla kohdallaan: muovi-, metalli- ja verhoilutyön on siistiä ja sisustuksen rakenteet tuntuvat tukevilta.
Sen sijaan ihan käytännön detaljeissa ja suunnittelussa on havaittavissa siellä täällä hapuilua. Esimerkiksi etuoven kehyksessä olevat huullos ja hytin etuseinän ja etuavotilan penkin välissä oleva ura paljastaa selvästi, että etuoveksi on alunperin suunniteltu muotoihin sopivaa liukuovea, mutta siitä on jossain vaiheessa luovuttu.
Se, että etupenkin säilytystilan luukkua ei saa kuin raotettua mikäli laitapenkin luukku on avattu, lienee puhdas kömmähdys. Köysilaatikoiden luukuista puuttuvat köysien juoksu-urat sekä helposti jäätyvät ja patjojen alle hankalasti käytettäväksi jäävät luukkujen vaakapintaan asennetut salvat ovat lähinnä pieniä ajattelemattomuuksia tai välinpitämättömyyksiä, jotka saattavat käytössä harmittaa.
Moni muu pikkuvaiva on helposti muutettavissa ja veistämö on niihin myös puuttumassa. Ja on 260 Cabinissa monta sujuvaakin detaljia, kuten helppokäyttöisesti ohjaamoon tuodut päävirtakytkimet, kajuutan seinällä hyvin esillä mutta pois tieltä oleva sulaketaulu sekä molemmilla laidoilla sijaitsevat polttoaineen täyttöhelat.
Hieman yli 100 000 euron lähtöhinnallaan 260 Cabin on vain vähän edeltävää 240 Cabinia kalliimpi, mutta kooltaan ihan eri kaliiberia. Vakiovarustukseltaan 260 Cabin on tosin sen verran karsittu, ettei tehtaalta valmistu varmasti koskaan yhtään perusmallia. Vasta puolilleen lisävarusteilla ladatun testiveneen hinta pomppaa jo 150 000 euron luokkaan.
Arvokkaammista tai harvinaisemmista varusteista vakiona on oikeastaan vain kuljettajan jousitettu istuin. Ensimmäinen kymppitonni palaa jo keulapotkuriin, karttaplotteriin ja lämmityslaitteeseen, ja jatkoa seuraa herkästi lisää.
Testiveneen kahden kilowatin keulapotkuri osoittautui toivottoman alitehoiseksi, ja se vaihtuukin jatkossa tehokkaampaan. Neljän kilowatin lämmityslaite on sen sijaan mitoitettu reilusti ja karttaplotterin voi valita kolmesta vaihtoehdosta mieleiseksi maksukyvyn mukaan.
Muutaman lisävarusteen kohdalla XO:n logiikka tuntuu taas pettävän. Jos ruksien kanssa ei ole tarkkana, voi saada veneen jossa on vesi-wc muttei käsienpesumahdollisuutta tai maasähköjärjestelmällä varustetun veneen ilman maasähköjohdon pistorasiaa. Osa lisävarusteista on myös keskimääräistä kalliimpia. Esimerkiksi käyttövalmiin maasähköjärjestelmän 5 000 euron hinta saa kyllä tosissaan miettimään sen tarpeellisuutta.
XO ei ole, eikä edes yritä olla se ilmeisin vaihtoehto, vaan yksilöllinen ja omaleimainen erikoisvene, joka erottuu myös tyylillään. Siinä on tiettyä tinkimättömyyttä esimerkiksi kovan kelin ominaisuuksien tavoittelussa, mutta myös lieviä ristiriitaisuuksia arjen käytettävyydessä. Tilaa ja mahdollisuuksia 260 Cabinissa on kuitenkin selvästi edeltäjäänsä enemmän.
Kuvat
Varusteet ja hinnat
Hinta ilman moottoria | 82 450 € |
Pakettihinta 250 hv | 102 410 € (Mercury V250 XL V8) |
Pakettihinta 300 hv | 105 060 € (Mercury V300 XL V8) |
Pakettihinta 350 hv | 108 410 € (Mercury V350 XL L6SC) |
Pakettihinta 400 hv | 113 540 € (Mercury V400 XL L6SC) |
Valkoinen moottori | 1 000 € / 1 900 € (V8 / L6SC) |
Ajotietokone | vakio (Mercury SmartCraft) |
Hydrauliohjaus | vakio |
Sähköinen ohjaustehostin | vakio (sähköhydraulinen) |
Sähköinen kaukohallintalaite | vakio (Mercury DTS) |
Ulko-ohjauspiste | – |
Keulapotkuri | 3 670 € (2 kW) |
Ankkurivinssi, keula / perä | 4 640 € / – |
Trimmitasot | vakio |
Automaattiset trimmitasot | 980 € (Mente Marine) |
Moottoritrimmiavustin | vakio (Mercury Active Trim) |
Kompassi | 130 € |
Karttaplotteri | 3 540 € (12" Simrad GO12) |
4 950 € (12" Simrad NSS12) | |
7 440 € (16" Simrad NSS16) | |
Kaikuluotain | 170 € / 570€ (Simrad HDI / AI 3-in-1) |
Kosketusnäytön kauko-ohjain | 540 € (Simrad OP50) |
Tutka | 2 970 € (Simrad Halo20+) |
Vhf / Ais | 1 690 € (Simrad RS90) |
Autopilotti | – |
Hakuvalo | 830 € |
Keulavalo | 750 € |
Tuulilasinpyyhin, sp / pp | vakio / 450 € |
Tuulilasinpesin | – |
Audiolaite | 1 440 € (Fusion + 4 kaiutinta) |
Säädettävä kuljettajan istuin | vakio (jousitus, kääntyy, etäisyyssäätö, ylösnostettava etureuna, kyynärnojat) |
Säädettävä apukuljettajan ist. | 2 660 € (kuten kuljettajalla) |
Säädettävä ohjauspyörä | vakio |
Lämmityslaite | 4 160 € (Webasto 4 kW) |
Ilmastointilaite | – |
Kaksiakkujärjestelmä | 1 670 € |
Maasähköjärjestelmä | 5 060 € (20 Ah) |
Virtapistoke, 12 V / USB | vakio / vakio |
Kattoluukku | vakio |
Sähkötoiminen liukukattol. | 6 200 € |
Avattavat ikkunat | – |
Varustekaari | vakio |
Kansivalot | 610 € |
Taka-avotilan valo | 750 € |
Ulkotilojen turkkipinnoite | 3 710 € (Esthec) |
Istuinpehmusteet, keula / perä | 700 € / 300 € |
Peräsohva / aurinkotaso | 1 400 € / 670 € |
Taka-avotilan laitapenkit | 480 € |
Takakaide | 1 110 € |
Pöytä, ulko / sisä | 570 € / 670 € |
Sisätilan turkkipinnoite | 3 340 € (Esthec) |
Verhot / matot | – / 480 € |
Jääkaappi | 1 430 € (42 l) |
Pentterimoduli | 3 030 € (sis. liesi ja pesuallas) |
Makeavesijärjestelmä | 1 400 € (painevesi ja 45 l tankki) |
Lämminvesijärjestelmä | 1 730 € (230 V, 15 l) |
Käsisuihku | 360 € (uimatasolla) |
Vesi-wc ja septitankki | 2 840 € (sähköhuuhtelu) |
Wc:n pesuallas ja käsisuihku | 610 € |
Kiinnittymisvarusteet | 540 € (köydet ja lepuuttajat) |
Ankkuroitumisvarusteet | 930 € (ankkuri, kettinki, köysi ja sakkelit) |
Eliönestomaalaus | 2 720 € |
Runkoväri | vakio (musta teippaus) |
Erikoisrunkoväri | 2 840 € (musta tai valkoinen teippaus) |
Testivene | 148 570 € |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)