Yamarin 80 Day Cruiser (2024–) – Kolmas kerta toden sanoo
Mitä uutta?
Suositun 76/79 DC:n seuraajaa on suunniteltu laajalla joukolla. Yamarinin oman tiimin lisäksi mukana ovat olleet etenkin rungon suunnitteluun ja toimivuuteen keskittynyt helsinkiläinen R2 Marine, muotoilija Miika Heikkisen Northern Works sekä kansainvälisestikin arvostetun Too Design -studion perustanut italialainen Marco Casali.
Yamarin 80 DC:n kenties merkittävin pyrkimys ja oivallus on yhdistellä skandinaavisen, läpikuljettavalla tuulilasilla varustetun daycruiserin ja välimerellisemmän ympärikuljettavan walkaround/sundeck-venetyypin parhaita puolia yhteen.
80 DC:ssä on yhä pohjoismaiden markkinoilla vaadittava, korkea (135 cm) ja hyvin suojaava, kokoveneen levyinen tuulilasi. Sen läpikulku on kuitenkin siirretty keskeltä aivan paapuurin laitaan.
Aukeavan tuulilasin ruudun jatkeeksi keulakannen paapuurin puoleiselle laidalle on muotoiltu kulkusyvennys, minkä ansiosta kulkuväylän korkeuserot ovat pieniä. Lopputulos onkin erittäin onnistunut ja kulku keulan ja avotilan välillä on selvästi vaivattomampaa kuin perinteisissä tuulilasin läpi kuljettavissa daycruisereissa, joissa keulakannelle kavutaan kojelaudan viereen tai kajuutan oveen muotoiltuja, usein jyrkkiä ja pienikokoisia porrasaskelmia pitkin.
Tilojen osalta 80 DC:n suurin edistysaskel suosittuun edeltäjään nähden on keulakajuutan erillinen toiletti. Vaikka seisomakorkeutta kajuutassa ei tässä luokassa tyypilliseen tapaan olekaan, on 80 DC:n wc-komero riittävän korkea ja tilava pitkäksi kasvaneenkin aikuisen asioitavaksi, mikä ei ole kahdeksanmetristen päivä- ja viikonloppuristeilijöiden luokassa mitenkään itsestään selvää.
Itse wc-istuin on kokoa kompakti, mutta jo vakiona huuhtelultaan sähkötoiminen, mikä helpottaa käyttöä. Jaloille on pytyllä istuessa hyvin tilaa ja oven saa sujuvasti kiinni. Allaskalusteet ovat kokoluokka huomioiden kookkaat. Niiden mitoista vähän tinkimällä mukaan olisi kenties mahtunut hieman kookkaampi wc-istuin.
Persoonallisena lisänä kajuutassa on myös toilettia vastapäätä paapuurin laidalle asemoitu divaani, jossa on oikeasti aika kiva lötkötellä, jalat sängylle nostettuna ja sopivasti katselukorkeudella olevista kookkaista runkoikkunoista ulos silmäillen. Divaani käyttää kajuutassa keulakannen kulkusyvennyksen alle jäävän tilan luontevasti. Divaanin selkänojan taakse on piilotettu säilytystila.
Pentterissä on uutena oivalluksena syvä ja eristetty kannellinen allas, jonka voi täyttää vaikkapa jääpaloilla ja virvokepulloilla tai -tölkeillä. Toki siinä onnistuu tarvittaessa myös perunoiden pesu tai vaikka nyrkkipyykki. Pienempi, hanallinen pesuallas on pentterissä erikseen.
Ihan niin kuin autoissa myös veneissä käydään kisaa siitä, kenen kojelaudassa on suurimmat näytöt. Kahdeksan metrin kokoluokassa 80 DC ottaa kärkipaikan. Jo sen vakiovarustukseen kuuluu poikkeuksellisen kookas eli 16-tuumainen Yamarin Q -monitoiminäyttö, mutta lisävarusteena saa vielä toisen. Vastaavan tuplakokoon ei yllä kilpailijoista kukaan.
Toinen liki uniikki lisäys kojelautaan on Yamahan joystick-hallintalaite HelmMaster EX. Yamaha on perämoottorivalmistajista ainoa, joka tarjoaa joystickin myös yksimoottoriasennusten yhteyteen. Satamapyörittelyssä siitä ei ole ihan vastaavaa iloa kuin pari- tai monimoottoriasennusten yhteydessä, mutta toisaalta järjestelmä tuo tullessaan myös perämoottoriveneissä harvinaisen autopilotin.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 8,28 m |
Leveys | 2,62 m |
Syväys | 0,50 m |
Paino ilman moottoria | 2 200 kg |
Paino koeajomoottorilla | 2 490 kg |
Pohjakulma | 18° |
Polttoainesäiliö | 300 l |
Makeavesisäiliö | 71 l |
Septisäiliö | 30 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 10 henk. |
Tehoalue | 225–300 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 300 hv Yamaha F300 XSB |
Potkuri | 18" RST Saltwater Series II |
Huippunopeus | 41,0 kn @ 5 750 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 1,5 l/mpk @ 3 750 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 180 mpk @ 3 750 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 79 dB(A) @ 3 750 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola (J.W. Slepsk) |
Valmistaja | Inhan Tehtaat, Raisio |
www.yamarin.com |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | Ei ilmoiteta |
Pakettihinta 300 hv | 139 400 € (Yamaha F300 XCB) |
146 400 € (Yamaha F300 XSB) |
- 26.02.2025 Uutinen Airiston paviljongissa avataan uusi kesäravintola
- 28.02.2025 Uutinen Vesiliikenteen rajoituksia laajennetaan Barösundissa
- 07.03.2025 Reportaasi Käytettyjen veneiden muuttaminen uhkaa muuttua paljon kalliimmaksi ja hankalammaksi
- 24.02.2025 Uutinen Bothnia Regatta Perämerelle
- 06.03.2025 Uutinen Kirjalansalmen sillan kunnossapito vaatii jatkuvaa seurantaa
- 19.03.2025 Näin se tehdään Purjeveneen moottorinvaihto
- 14.03.2025 Reportaasi Ensirekisteröinnit 2024
- 03.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Marex 440 Scandinavia
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Galeon 480 Fly
- 27.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Sunseeker Ocean 156
- 28.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Viknes V10
- 12.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: venematkailu
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Roto Hydra 530
- 05.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Highfield ADV 7
Uusimmat
- 25.03.2025 Ensiesittely Pershing GTX 70 (2025–)
- 24.03.2025 Ensiesittely Avikus Neuboat Dock II (2025–)
- 23.03.2025 Ensiesittely Sirena 60 (2025–)
- 22.03.2025 Ensiesittely Cantiere Mimì Libeccio 8.5 Classic Wheel ja 7.5 WA (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Yamaha HelmMaster EX Wireless Control System (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Sialia 45 Sport (2025–)
- 20.03.2025 Ensiesittely Windelo 51 S ja Windelo 55 S (2025-)