Yamarin 88 DC (2019–) Ylimittainen
Mahtuuko mukaan?
Yamarinin kantavuus on peräti 12 henkilöä, ja avotila sen mukainen. Sopivasti sovitellen kantavuuden mukainen pääluku mahtuu myös istumaan 88 DC:n avotilaan, mutta silloin on kyllä jo tupaten täyttä.
Mukavasti laajaan avotilaan asettuu 8–10 henkilöä: kolme ohjaamon erillisistuimille ja loput avotilan sohville. Mukavimmat sohvapaikat ovat paapuurin laidalta perään poikittain taittuvalla kulmasohvalla.
Avotilan pöytä ei ole valtavan suuri, mutta sen ääreen mahtuu kuitenkin 4–5 istuskelemaan. Pöytä on vakiovaruste, sohvan petausmahdollisuus aurinkotasoksi tulee mukaan Deluxe-varustepaketin myötä. Siihen sisältyy myös avotilan kattava korkea kaksiosainen ajokuomu, satamapeite on vakiovaruste.
Keulakajuutta on tilavuudeltaan ja tilaratkaisultaan hyvinkin onnistunut. Avotilasta kajuuttaan johtava liukuovi, on kohtuullisen kookas ja kulkeminen sujuvaa. Oven takana on sopivasti väljyyttä, mikä onkin hyvä, sillä kajuutta on kuitenkin sen verran matala, että liikkuminen tapahtuu kumarassa. Juuri seisomakorkeus – tai sen puute – on yksi tekijä, mikä erottaa liki yhdeksän metrisen daycruiserin keulakajuutan saman pituisen sportcruiserin kajuutasta.
Yamarinissa ovensuussa on kuitenkin kohtuullisen helppo liikkua tarvittaviin suuntiin: oven takana olevaan erilliseen toilettiin, keulavuoteelle tai paapuurin olevalle sohvalle. Sohva on tärkeä, sillä esimerkiksi pukeutuminen ja tavaroiden hakeminen vuoteen alla olevasta säilytystilasta käy huomattavasti helpommin sohvalla istuen kuin matalassa tilassa syvässä kumarassa seisten.
Runkoikkunoiden lisäksi koeajetuista protoveneistä puuttui myös tuotantoveneisiin vakioksi tuleva avattava kansiluukku. Kun ne ovat paikallaan, tulee kajuuttaan luonnonvaloa varmasti ihan eri tavalla kuin kahden kattoikkunan varassa olleiden protoveneiden kajuuttaan. Ilmanvaihto tapahtuu mekaanisten tuulettimen sekä runkoikkunoissa olevien tuuletusventtiilien, kansiluukun ja oven raottamisen avulla.
Eniten spekuloitavaa aiheuttaa keskiveneen makuutilan toteutus. Liki yhdeksänmetriseksi veneeksi tila on poikkeuksellisen matala ja hankalasti saavutettavissa.
Helpoimmalla vuoteelle pääsee avotilaan avautuvasta luukusta, mutta sieltäkin suoraan vuoteelle pudottautuen ja pujottautuen. Myös keulakajuutasta on yhteys keskivuoteelle, mutta se on aikuiselle yksinkertaisesti liian ahdas ryömiä. Vuode on sinänsä riittävän kokoinen kahdelle, mutta tila vuoteen päällä on niin matala, ettei arkkuvaikutelmalta ja ahtauden tunteelta voi välttyä.
Kuvat
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)