Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–) – Pikkujätti
Mitä uutta?
Yamarin on ladannut Cross 55 BR:ään kerralla monia uusia ratkaisuja ja ominaisuuksia. Aloitetaan sieltä mikä on yleensä veden alla piilossa eli rungosta.
Uusi 55 BR on ensimmäinen Cross-malli, jonka rungosta on jätetty nousulistat pois. Ihan tuntemattomilla vesillä ei kuitenkaan olla, sillä Crosseja valmistavalla Inhan Tehtailla on aiempaa kokemusta muutamista nousulistattomista Buster-malleista.
Nousulistattomuus tekee 55 BR:n rungosta pehmeäkulkuisen ja hiljaisen, mutta kokoisekseen melko painava vene tarvitsee myös reilusti tehoa ja runsasta moottoritrimmin käyttöä saavuttaakseen parhaat suoritusarvot.
Muotoilullisesti 55 BR:n erottaa vanhemmista Cross-malleista etenkin kookkaasta tuulilasista sekä tylpästä ja pystystä keulasta. Myös rungon laidat ovat aiempaa korkeammat, lujitemuovisen kansimuotin ollessa puolestaan laidoiltaan entisiä matalampi. Yhtälö näkyy, varsinkin kyljiltään paljaan alumiinisessa vakiomallissa.
Paljaille laidoille on nyt vaihtoehto, sillä 55 on ensimmäinen Cross-malli, johon saa lisävarusteena runkoteippauksen. Runko on hitsattu sen verran hienosti, että valkoiseksi teipattua 55:sta ei teippauksen jälkeen enää alumiinirunkoiseksi veneeksi uskoisi.
Vakiovarustukseen kuuluva tuulilasinkehyksen, kaiteiden ja knaapien musta pulverimaalaus luo kokonaisuuteen tyylikkään kontrastin. Makukysymyksistä viis, mutta ainakin Crossin valkoinen erikoisväri on tervetullutta vaihtelua muiden alumiiniveneiden pääosin tumman harmaata tai mustaa uhkuvalle äijäilylle.
Tilaratkaisussa on kaksi isompaa ja pari pienempää uutta ajatusta. Aloitetaan epäsymmetrisestä pulpettiparista. Jako on tehty siten, että apukuskin pulpetti on kapeampi ja ohjauspulpetti leveämpi, mikä on siirtänyt myös tuulilasin läpikulun keskilinjalta inauksen paapuuriin. Nopealla vilkaisulla lievää epäsymmetrisyyttä on kuitenkin vaikea huomata.
Käytännössä ratkaisu toimii loistavasti. Apukuskin paikalla ei tunnu hetkeäkään, että jotain puuttuisi tai olisi vähän, ja pulpettien väli on riittävän leveä kulkea. Kuskin paikalla edut ovat kuitenkin ilmeiset.
Leveän pulpetin ansiosta kojelaudan monitoiminäyttö on voitu sijoittaa ratin oikealle puolelle, missä se on poissa ratin takaa ja siten esteettömästi luettavissa ja sormeiltavissa. Samalla kojelauta on voitu pitää suhteellisen matalana, mikä parantaa näkyvyyttä etenkin mukavasti ja tarkoituksenmukaisesti istuen ajettaessa.
Ohjaamon erillisistuimiin on ilmaantunut 55 BR:n kokoluokassa harvinaisempi optio, jousitus. Kunnollisella iskunvaimentimella toteutetun 4S:n jalustan saa kohtuullisen 1 250 euron parihintaan. Suosittelen.
Tilaratkaisun toinen keskeinen uudelleenideointikohde on perä, jossa on huomattavan kookkaiden uimatasojen etupuolelle vielä kookkaampi peräkansi. Hiukan uimatasoja ylempänä oleva peräkansi on käytännössä yksi kookas luukku, jonka alta paljastuu sekä tavaratilaa että kuomutalli.
Peräkannen takareuna jää vapaaksi kulku- tai touhutilaksi, etuosa toimii istuinpehmuste ja selkänoja paikoillaan ollessa takapenkkinä. Selkänojaa voi hyödyntää myös perän suuntaan istuskeluun tai sen voi irrottaa, jolloin peräkannella on hyvin tilaa vaikkapa heittokalastukseen, auringonottoon tai vesiurheiluun. Patjoille ja melko kookkaalle ja painavalle selkänojalle ei tosin ole irrotettuna mitään luontevaa säilytyspaikkaa veneessä.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 5,54 m |
Leveys | 2,24 m |
Syväys | 0,40 m |
Paino ilman moottoria | 795 kg |
Paino koeajomoottorilla | 970 kg |
Pohjakulma | 18° |
Polttoainesäiliö | 107 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 6 henk. |
Tehoalue | 80–115 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, L-riki |
Koeajomoottori | 115 hv Yamaha F115 LB |
Huippunopeus | 35,1 kn @ 5 600 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 0,8 l/mpk @ 4 250 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 125 mpk @ 4 250 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 79 dB(A) @ 4 250 r/min |
Lisätiedot
Valmistusmateriaali | alumiinirunko, lujitemuovikansi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Inhan Tehtaat, Raisio |
www.cross-boats |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | ei saatavilla |
Pakettihinta 100 hv | 45 200 € (Yamaha F100) |
Pakettihinta 115 hv | 46 100 € (Yamaha F115) |
Kampanjahinta 115 hv | 43 400 € (Yamaha F115) |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla