Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–) – Pikkujätti
Miten kulkee?
Noin 800 kiloa ilman moottoria painava Cross 55 BR on kokoisekseen tuhti vene. Sen aistii myös ajossa.
Aallokkoajossa paino on vain etu. Kun nousulistaton runkokin halkoo aaltoja mallikkaasti ja alla on jousitettu istuin, on kulkumukavuus aallokossa mallikasta.
Osa mukavuudesta tosin syntyy 55 BR:n luontaisesta taipumuksesta kulkea melko pitkällä vesilinjalla. Se johtunee leveän ja kantavan perän vaikutuksesta sekä melko eteen sijoitettujen pulpettien painon jakautumisesta.
Paras taloudellisuus ja suorituskyky löytyvät vasta, kun moottori on trimmattu äärimmillrrn ylös. Ylätrimmillä ajettaessa moottorin melu kuitenkin kasvaa ja potkurin pito kaarroksissa katoaa herkästi. Aivan normaalitkin suunnanmuutokset ja kaarrokset vaativat konetrimmin laskemista.
Moottorivaihtoehtoja on periaatteessa kaksi, mutta käytännössä yksi. 115-hevosvoimainen maksimikone kun on hinnoiteltu kampanjahengessä sataheppaista vaihtoehtoa halvemmaksi. Valmiiksi tehty valinta on oikea.
115-hevosvoimaisella Yamahalla 55:n huippunopeus nousee yli 35 solmuun, mikä ei tunnu mitenkään liioittelulta vaan sopivalta reserviltä. Taloudellisin liukunopeusalue löytyy tavanomaiseen tapaan 20 solmun ympäriltä, jolloin kulutus jää 0,7 litraan meripeninkulmalla. Taloudellisempiakin 5,5-metrisiä on, paino vaikuttaa tässäkin.
Moottorimelu nousee ylätrimmillä huippunopeutta tavoitellessa jo häiritsevän puoleiseksi. Matkanopeuksilla tilanne on onneksi parempi, äänenpaineen asettuessa noin 80 desibelin lukemiin. Runkoäänet jäävät 55 BR:ssä miellyttävän vaimeiksi.
Kuvat
Mittaustulokset
r/min | kn | l/mpk | dB(A) |
600 (tyhjäk.) | 2,8 | 0,5 | 53 |
1 000 | 3,7 | 0,6 | 59 |
1 500 | 5,1 | 0,7 | 64 |
2 000 | 6,5 | 0,9 | 68 |
2 500 | 7,5 | 1,2 | 72 |
3 000 | 11,5 | 1,0 | 76 |
3 500 | 18,2 | 0,7 | 84 |
4 000 | 23,2 | 0,7 | 81 |
4 250 | 25,0 | 0,8 | 79 |
4 500 | 27,3 | 0,8 | 81 |
5 000 | 31,1 | 0,9 | 84 |
5 650 (wot) | 35,1 | 1,2 | 91 |
> Vene Yamarin Cross 55 BR
> Moottori Yamaha F115 LB
> Teräspotkuri Yamaha Talon 18" (3-lapainen)
> Moottorin asennuskorkeus #1
> Aallokko 20 cm, tuuli 2–4 m/s
> Kuorma 2 henk.
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)