Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–) – Pikkujätti
Miten kulkee?
Noin 800 kiloa ilman moottoria painava Cross 55 BR on kokoisekseen tuhti vene. Sen aistii myös ajossa.
Aallokkoajossa paino on vain etu. Kun nousulistaton runkokin halkoo aaltoja mallikkaasti ja alla on jousitettu istuin, on kulkumukavuus aallokossa mallikasta.
Osa mukavuudesta tosin syntyy 55 BR:n luontaisesta taipumuksesta kulkea melko pitkällä vesilinjalla. Se johtunee leveän ja kantavan perän vaikutuksesta sekä melko eteen sijoitettujen pulpettien painon jakautumisesta.
Paras taloudellisuus ja suorituskyky löytyvät vasta, kun moottori on trimmattu äärimmillrrn ylös. Ylätrimmillä ajettaessa moottorin melu kuitenkin kasvaa ja potkurin pito kaarroksissa katoaa herkästi. Aivan normaalitkin suunnanmuutokset ja kaarrokset vaativat konetrimmin laskemista.
Moottorivaihtoehtoja on periaatteessa kaksi, mutta käytännössä yksi. 115-hevosvoimainen maksimikone kun on hinnoiteltu kampanjahengessä sataheppaista vaihtoehtoa halvemmaksi. Valmiiksi tehty valinta on oikea.
115-hevosvoimaisella Yamahalla 55:n huippunopeus nousee yli 35 solmuun, mikä ei tunnu mitenkään liioittelulta vaan sopivalta reserviltä. Taloudellisin liukunopeusalue löytyy tavanomaiseen tapaan 20 solmun ympäriltä, jolloin kulutus jää 0,7 litraan meripeninkulmalla. Taloudellisempiakin 5,5-metrisiä on, paino vaikuttaa tässäkin.
Moottorimelu nousee ylätrimmillä huippunopeutta tavoitellessa jo häiritsevän puoleiseksi. Matkanopeuksilla tilanne on onneksi parempi, äänenpaineen asettuessa noin 80 desibelin lukemiin. Runkoäänet jäävät 55 BR:ssä miellyttävän vaimeiksi.
Kuvat
Mittaustulokset
r/min | kn | l/mpk | dB(A) |
600 (tyhjäk.) | 2,8 | 0,5 | 53 |
1 000 | 3,7 | 0,6 | 59 |
1 500 | 5,1 | 0,7 | 64 |
2 000 | 6,5 | 0,9 | 68 |
2 500 | 7,5 | 1,2 | 72 |
3 000 | 11,5 | 1,0 | 76 |
3 500 | 18,2 | 0,7 | 84 |
4 000 | 23,2 | 0,7 | 81 |
4 250 | 25,0 | 0,8 | 79 |
4 500 | 27,3 | 0,8 | 81 |
5 000 | 31,1 | 0,9 | 84 |
5 650 (wot) | 35,1 | 1,2 | 91 |
> Vene Yamarin Cross 55 BR
> Moottori Yamaha F115 LB
> Teräspotkuri Yamaha Talon 18" (3-lapainen)
> Moottorin asennuskorkeus #1
> Aallokko 20 cm, tuuli 2–4 m/s
> Kuorma 2 henk.
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla