– Huolimaton kuljettaja voi helposti kaksinkertaistaa veneen polttoaineenkulutuksen samalla ajomatkalla. Ajotavan jälkeen yksi tärkeimmistä kulutukseen vaikuttavista tekijöistä on veneen pohjan puhtaus, alumiiniveneitä valmistavan Busterin markkinointipäällikkö Johan Finnberg sanoo.

Veneiden kulutusta vertaillaan yleensä kertomalla kulutus meripeninkulmaa kohti (litraa / mpk). Liukuvalle veneelle on tyypillistä, että liukukynnyksen lähestyessä polttoaineenkulutus kasvaa melko jyrkästi laskeakseen jälleen, kun päästään runko-moottori -yhdistelmän taloudellisimmalle nopeusalueelle.

Trimmaa kulku kevyeksi

Taloudellisen nopeuden valinnan lisäksi tärkeää on perämoottoriveneen trimmaaminen. Trimmaamalla eli moottorin ja perälaudan kulmaa muuttamalla saadaan liukuvan veneen keulaa ylemmäs ja vesilinjaa lyhyemmäksi. 

– Vene liikkuu taloudellisesti silloin, kun se ei kynnä eli vesilinja on sopivan lyhyt ja märkäpinta-ala pieni, neuvoo Busterin tuotekehitysjohtaja Kalle Kanerva. 

Venesuunnittelija Aleksi Juusti kannustaa testaamaan rohkeasti moottoritrimmin eri asentoja.

– Ero on huima ajettaessa vaikka puolikaasulla eri trimmeillä. Paras trimmiasetus löytyy helposti kokeilemalla. Trimmiä kannattaa myös säätää matkan aikana esimerkiksi kuorman tai sääolosuhteiden, kuten aallokon muuttuessa, Juusti neuvoo.  

Veneen noustua liukuun moottoritrimmiä aletaan vähitellen nostaa, kunnes moottorin ääni alkaa muuttua ja nopeus kasvaa. Kaasua voi samalla vähentää. Trimmin ylärajan ylittyessä moottorin ääni kovenee ja vauhti hidastuu, vaikka moottorin kierrosluku nousee. Tällöin moottori on noussut liian ylös vedestä ja potkuri lyö tyhjää. 

– Kokeilemalla oppii nopeasti ymmärtämään, milloin veneen kulku on mahdollisimman kevyttä ja taloudellista. Tässä auttaa myös veneen kulutusmittarin seuraaminen, Kanerva täydentää.  

Valitse taloudellinen matkanopeus

Polttoainetalouden kannalta paras nopeusalue on erilainen jokaisen rungon, moottorin ja potkurin yhdistelmällä. Esimerkiksi Suomen suosituimpiin perämoottoriveneisiin kuuluvalla moottoriveneellä, Buster Lx:llä ja Yamaha F60 -perämoottorilla se on kahden hengen kuormalla noin 15–23 solmua, jolloin kulutus pysyy suunnilleen 0,5 litrassa / meripeninkulma. 

– Taloudellisimmat nopeudet ovat sellaisia, että vauhdin hurmasta ja ajamisen ilosta ei tarvitse tinkiä, vaikka ajattelisi myös polttoainetaloutta, Finnberg sanoo.

Huolellisesti trimmattuna ja puhtaalla pohjalla Buster Lx kulkee kahden hengen kuormalla Yamahan tekemien testien mukaan parhaimmillaan 0,4 litran kulutuksella. Huippunopeudella 30 solmun vauhdissa kulutus nousee 0,7 litraan / meripeninkulma, eli taloudellisimpaan noin 20 solmun nopeuteen verrattuna kulutus liki kaksinkertaistuu.  

Tavallisen mökkiveneilijän vuotuiset ajotunnit jäävät vähäisiksi, tyypillisesti 30–40 tuntiin. Taloudellisimmalla matkanopeudella Buster Lx:n tuntikulutus on noin 8 litraa. Tällöin polttoaineen kulutuksen voi arvioida jäävän koko kesän aikana 200 litran tasolle, kun huomioidaan että ajotunneista kohtalaisen suuri osa on satamaan tuloja ja lähtöjä, kalastusta tai kapeikoissa liikkumista hitaalla vauhdilla ja litran-parin tuntikulutuksella. 

Malliston suurillakin veneillä, esimerkiksi Buster XXL:llä ja Magnumilla, voi ajaa Yamahan tekemien testien mukaan 20–30 solmun matkanopeutta reilun litran kulutuksella merimailille. Myös suurissa veneissä kulutus nousee puolitoista-kaksinkertaiseksi, kun lähestytään huippunopeutta. 

Ammatikseen Buster XXL:llä Saaristomerellä liikkuva kalastusopas Jani Ollikainen sanoo, että hän pääsee säännöllisesti vielä pienempään kulutukseen. Heittokalastusvarusteilla täydennetty Buster XXL kulkee Yamaha F150 -perämoottorilla 0,5–0,6 litra kulutuksella per merimaili.

– Jos matkanopeuden pitää 21–26 solmussa, niin XXL:n polttoaineenkulutus on äärimmäisen pieni. Tarkalla kaasukädellä voi säästää 20–25 litraa jokaisen kalareissun aikana, ja se on kalastusoppaan kesässä todella merkittävä määrä, Ollikainen kertoo.  

Pienemmät ja kevyemmät mallit ovat vähemmän herkkiä vauhdille. Esimerkiksi Buster S ja Buster M -veneillä voi ajaa hyvin laajalla nopeusalueella noin 0,4–0,5 litran kulutuksella meripeninkulmaa kohti. Näilläkään veneillä ei tosin kannata tehdä matkaa keula ylhäällä liukukynnyksen tuntumassa, sillä esimerkiksi Yamaha F30 -moottorilla varustetun Buster S:n kulutus nousee kahden hengen kuormalla kuuden solmun vauhdissa 0,8 litraan. Kun vauhtia kiihdytetään 17–23 solmuun, kulutus laskee siitä puoleen. 

Busterin ohjeet taloudelliseen ajoon

  1. Aja oman veneen taloudellisimmalla nopeusalueella. Kulutusta matkaa kohti voit seurata veneen mittaristosta tai Buster Q -älynäytöstä. Buster Q:n asetuksista voit vaihtaa kulutusnäytön yksiköiksi litraa tunnissa, litraa kilometrillä tai litraa meripeninkulmalla. 
  2. Älä aja keula ylhäällä liukukynnyksen tuntumassa ”räkäplaanissa”. Polttoaineenkulutus pienenee kun nostat veneen taloudelliseen liukunopeuteen.  
  3. Trimmaa vene niin, että se kulkee kevyesti. 
  4. Pidä veneen pohja puhtaana. Likaisella pohjalla on selvä vaikutus polttoaineenkulutukseen.

Liukuvan perämoottoriveneen trimmaaminen

  • Kun alat nostaa venettä liukuun, pidä trimmi ja keula mahdollisimman alhaalla.
  • Kun vene nousee liukuun ala nostamaan moottoritrimmiä, kunnes moottorin ääni alkaa muuttua ja nopeus kasvaa. Samalla voit vähentää kaasua. 
  • Trimmin ylärajan ylittyessä moottorin ääni kovenee ja vauhti hidastuu, vaikka moottorin kierrosluku nousee. Tällöin moottori on noussut liian ylös vedestä ja potkuri lyö tyhjää. Joissain tilanteissa liiallinen moottoritrimmi voi saada veneen ns. laukkaamaan, jolloin veneen keula alkaa itsestään nousta ja laskea ajon aikana.
  • Vasta-aallokossa laske keulaa alaspäin, jolloin kulku pehmenee. 
  • Myötäaallokossa ja erittäin korkeassa vasta-aallokossa nosta keulaa hieman ylöspäin, jottei se sukeltaisi.