Purjehdus- ja veneilykauden alkaessa ja ennen kesälomareissun alkamista on korkea aika tarkistaa veneen turva- ja muut varusteet ja täydentää tai korjata niitä tarvittaessa. Monen turvavarusteen kohdalla niille on asetettu viimeinen käyttöpäivä. Muutenkin varusteiden kunto on syytä käydä läpi ja uusia tarvittaessa – mieluiten tietysti jo ennen kevään ja alkukesän ryntäystä venetarvikeliikkeisiin. 

Jos omiin kokemuksiin on uskominen, syksyllä tehdyt havainnot ja kehotukset itselle tarkistaa, huoltaa tai vaihtaa heloja, komponentteja tai tekstiilejä on yleensä unohdettu jo kauan ennen helmikuun venenäyttelyä. Siksi kannattaakin ottaa asiakseen käydä läpi veneen turvavarusteet viimeistään nyt. Ohessa muistilistaa avuksi.

Pelastus- ja paukkuliivit 

Paukkuliivit kannattaa tarkistaa joka kevät, sillä ne ovat kuluvia ja vanhentuvia varusteita. Paukkuliiveissä on yleensä leima, jossa mainitaan liivien viimeinen käyttöpäivä/vuosi. Jos liivit ovat tältä osin vanhentuneet, tarkoittaa se kauppareissua. Vanhentuneet liivit eivät kelpaa katsastuksessa.

Aloita tarkistamalla liivien lukot, remmit, nostolenkki ja muut kiinnikkeet. Sitten avaa liivit ja tarkista kellukkeiden eheys silmämääräisesti. Hankautuneet tai muuten kuluneet kellukkeen taitokset ja kulmat ovat potentiaalisia vuotopaikkoja ja jos merkittäviä kulumia löytyy, kannattaa harkita uusien liivien ostamista. 

Kuluvat osat, kuten kaasupatruuna ja laukaisin, ovat vaihdettavia, eikä tämä ole kovin vaikeaa. Ohjeita löytyy netistä runsaasti. Sekä kaasusylinteri että laukaisumekanismi ovat hapantuvaa tavaraa. Näissä on yleensä päiväys, joka kannattaa tarkistaa. Kaasupatruunan kunnon voi tarkistaa myös punnitsemalla ja vertaamalla sen painoa kaasupanokseen merkittyyn painoon. Jos päiväys on mennyt yli, mutta liivit ovat muuten kelvot, osta uusi kaasupatruuna ja/tai laukaisin ja vaihda. Tarkista myös kaasupatruunan kireys. Löysällä oleva patruuna ei täytä liivejä. 

Paukkuliiveissä on mahdollisuus puhaltaa ne täyteen mieluiten käsipumpulla. Suulla puhaltamalla liivin sisään menee kosteutta ja pöpöjä, jotka voivat homehduttaa liivin sisältäpäin. Täytä liivit ilmalla ja anna olla yön yli. Jos ne ovat aamulla pehmenneet, on niissä vuoto ja ne kaipaavat ammattimaista huoltoa tai korvaamista uusilla.

Jos liiveissä on lisävarusteita kuten valoja, tarkista näiden toiminta. 

Turvavaljaat, -hihnat ja lifelinet

Turvavaljaita ja lifelineja ei voi varsinaisesti huoltaa, mutta ne ovat tärkeitä turvavarusteita, jotka joutuvat koville varsinkin tositoimissa. Nykyaikaisissa paukkuliiveissä on yleensä turvavaljaat integroituina, jolloin erillisille valjaille ei tällaisten liivien käyttäjillä ole tarvetta. Perinteisissä pelastusliiveissä tällaisia hienouksia ei ole, kuten ei myöskään monissa markettipaukkuluiiveissä. 

Tarkista valjaista mahdolliset kulumat, hankaukset, venymät ja haalistumiset. Liinojen päiden tikkaukset ovat myös herkkä kohta uv-säteilylle. Tarkista päätyhelat vääntymän, ruosteen ja toiminnan osalta.

Turvahihnoihin pätee sama kuin valjaisiin. Tekstiilit kuluvat ja hapertuvat iän, ympäristön ja käytön vaikutuksesta. Nykyaikaisissa turvahihnoissa on ylikuormituksen ilmaisin. Jos se on lauennut, menee hihna vaihtoon. 

Kannella juokseva kansiköysi – ulkomaankielellä jackstay tai jackline – on erityisen altis olosuhteille. Tarkista sen helat ja tikkaukset. Uusi tarvittaessa. Suomen oloissa lifeline kestää reilut viisi vuotta, aurinkoisemmissa maisemissa huomattavasti lyhyemmän aikaa. 

Ensiapupakkaus

Valmiita ensiapupakkauksia on saatavilla hyvin. Ensiapupakkausten sisältö on kuitenkin yleensä vakiokokoonpanossaan melko suppea ja kannattaakin käydä ensiapupakkauksen sisältö läpi sillä mielellä, millaisia kokemuksia itsellä on ensiapupakkauksen sisältämien tarvikkeiden puutteista. 

Esimerkiksi lääkkeet eivät yleensä kuulu ensiapupakkauksen sisältöön, mutta on hyvä varautua normaaleilla tulehduskipulääkkeillä ja esimerkiksi kyypakkauksella. Yleensä ensiapupakkausten sidetarpeet ovat varsin rajalliset ja kannattaakin miettiä, tarvitaanko mukaan lisää sidetarpeita. 

Varsinkin pienten lasten kanssa matkaavat tietävät, että laastareita ei voi koskaan olla liikaa. Aikuisillekin laastarit kelpaavat. Hyviä lisiä ensiapupakkaukseen ovat myös punkkipihdit, pinsetit, kylmähaude, joustoside ja erilaiset sideharsotaitokset.

Ensiapupakkauksessa voi olla mukana myös tikkausvälineet, vaikka ei itse olisikaan terveydenhuollon ammattilainen. Usein satamasta löytyy tarvittavat taidot omaava henkilö, ja jos potilaalla on vielä omat tarvikkeet mukana, auttaa tämä paljon. Tiedän tämän kokemuksesta. 

Palovaroitin

Palovaroitin on katsastusvaruste. Palovaroitin toimii luotettavasti, jos paristo on uusittu ja sitä varten on olemassa varaparisto. 

Diesellämmittimellä varustettuihin veneisiin voi olla mielenrauhan kannalta hyvä hankkia myös häkävaroitin. Nestekaasua käyttävät liedet ovat yleensä luotettavia ja turvallisia oikein käytettynä ja huollettuna. Lisää mielenrauhaa voi ostaa hankkimalla kaasuvaroittimet.

Elektroniset turvavarusteet

Elektroniset turvavarusteet kuten hätälähettimet sekä sähköiset merkinantovälineet pitää tarkistaa keväisin. Ne ovat pakollisia katsastusvarusteita ja sellaisia, että niiden toiminta tositilanteessa on elintärkeää. 

Jos sinulla on led-soihtu, kannattaa sen toiminta tarkistaa ja tarvittaessa uusia paristot. Joissain malleissa on havaittu, että laitteiden paristot kuluvat vaikka niitä ei käytettäisi. Se, että laite toimi viime syksynä, ei vielä todista mitään.

Osan perinteisistä raketeista ja soihduista voi korvat asianmukaisella elektroniikalla. Moni kuitenkin luottaa pyrotekniikkaan. Tarkista näiden päiväykset ja hanki tarvittaessa uudet. Katsastuksessa katsotaan yleensä rakettien ja soihtujen päiväyksen vuotta, ei niinkään kuukautta. Vanhentuneiden välineiden toimivuudesta ei ole takeita ja katsastuksessa näistä voi tulla huomautus.

Jos sinulla on EPIRB-hätälähetin tai henkilökohtaisia hätälähettimiä (PLB), tarkista niiden toiminta ja erityisesti niiden automaattilaukaisimen päiväykset. Tarkista myös laitteiden akut laitteessa olevalla testipainikkeella tai mulla valmistajan suosittelemalla keinolla. Tarkista laitteet myös ulkoisten vaurioiden ja korroosion varalta. Tarkista, että hätälähettimet on oikein rekisteröity ja että rekisteröinti on voimassa. 

Plotteri on jo lähes joka veneessä. Huolehdi siitä, että sinulla on kaikkien niiden alueiden kartat, joilla aiot veneellä liikkua. On ikävä huomata kartan loppuvan kesken. Yleensä elektronisiin karttoihin liittyy tilaus tai muu päivitysmahdollisuus. Päivitä elektroniset karttasi ennen kuin lähdet ensimmäistä kertaa vesille.

Elektroniikka

Veneen elektroniikka eli mittarit, radiopuhelimet ja paikannusvälineet ovat tärkeä osa turvallista ja miellyttävää veneilyä. Näistä kaksi tärkeintä ovat vhf-radiopuhelin ja plotteri. 

Vhf-puhelin on edelleen vesillä se ensisijainen hätäviestin, vaikka asianmukaisesti suojattu kännykkäkin hyväksytään joissain katsastusluokissa. Vhf-puhelimesta on hyvä tarkistaa sen toimivuus, eli että se lähettää ja vastaanottaa viestejä. Monissa nyky-vhf:ssä on dsc-hätäkutsutoiminto, jonka toimivuus on syytä varmistaa. Ohjeet tähän ovat laitekohtaisia.

Vhf ja sen dsc-toiminto vaativat luvan ja rekisteröitymisen. Varmista, että lupasi on kunnossa ja mukana veneessä ja se, että dsc-hätäkutsu on rekisteröity oikeaan veneeseen ja yhteystietoihin. Rekisteriasioita hoitaa Trafi.

Sammuttimet

Sammuttimet ovat katsastusvaruste, ja niiden pitää olla vuosittain tarkastettu ja leimattu. Eri katsastusluokissa vaaditut yksi tai kaksi sammutinta tuovat turvaa, mutta ei ole synti pitää mukana useampaa sammutinta. Vanhat sammuttimet, tai sellaiset, jotka on unohtanut leimata, voi ottaa myös mukaan ikään kuin varalle. Aina parempi, jos myös nämä on katsastettu, tai tarkistettu ja leimattu.

Yhä useammissa veneessä alkaa nykyään olemaan myös litium-akkuja. Jos tällainen akku jostain syystä syttyy palamaan, mikä on hyvin epätodennäköistä, ei palo sammu tavallisella jauhesammuttimella. Litium-akun palossa ainoa toimivaksi todettu keino on pyrkiä sammuttamaan se runsaalla vedellä.

Työkalut ja varaosat

Tarkista veneen työkalupakki. Onko siellä kaikki tarpeellinen ja ovatko kaikki työkalut tallella ja kunnossa? Tarvittavat työkalut riippuvat veneestä ja sen varustuksesta. 

Veneessä pitäisi olla varaosia yleisimpiin kohteisiin, esimerkkeinä varaimpelleri, polttoaine- ja öljynsuodatin, varahihna ja muita kuluvia osia. 

Vesillä on aina parempi olla enemmän työkaluja ja varaosia kuin mikä tuntuu tarpeelliselta. Hädän yllättäessä matka kauppaan tai kotiverstaalle on tekemätön paikka. 

Pelastuslautta

Isommille vesille tarkoitetut veneet katsastetaan yleensä ykkösluokkaan, jossa pelastuslautta on pakollinen turvavaruste. Pelastuslautat ovat yleensä melko hinnakkaita, eikä sellaisia hankita joka vuosi uudestaan. 

Pelastuslautat ovat usein varsinkin käytetyissä veneissä varsin iäkkäitä ja onkin syytä tarkistaa, onko oman veneen pelastuslautta vielä käyttökunnossa. Tämä selviää pelastuslautassa olevasta leimasta, josta ilmenee, milloin se on viimeksi huollettu ja milloin on seuraavan huollon aika. 

Pelastuslautan vaativat huollon noin kolmen vuoden välein. Pelastuslautan huoltavat asiantuntijaliikkeet ja yleensä maahantuoja. Pelastuslautan huollossa on kuitenkin keväisin aina ruuhkaa ja voikin olla erittäin hyvä idea viedä lautta huoltoon jo heti syksyllä, kun vene on nostettu kuiville. 

Pelastuslautan huoltoliike voi myös sijaita toisessa maassa, tämä on hyvä tarkistaa etukäteen ja huomioon myös, että tilanne on voinut muuttua sitten viime huollon.

Katsastusvarusteet 

Monet edellä mainitut kuuluvat veneen katsastusvarusteisiin, hieman katsastusluokasta riippuen. 

Veneseuraan kuuluva vene pitää katsastaa vuosittain. Jokaisella kerholla on omat katsastusmiehet. Katsastustoiminta on vapaaehtoista ja yleensä jäsenille maksutonta. Vakuutusyhtiöt myöntävät katsastetuille veneille alennuksia venevakuutusmaksuista. 

Venekatsastus ei siis ole viranomaistoimintaa, vaan katsastuskoulutuksen käyneiden, yleensä kokeneempien veneilijöiden neuvontaa seuratovereille. Perehdy hyvissä ajoin katsastusvaatimuksiin sivulla https://spv.fi/matkaveneily/katsastus/. Varmista, että veneesi ja sen varusteet täyttävät katsastusvaatimukset ennen kuin kutsut katsastajan tarkistamaan veneesi.