Arcona Yachtsin entinen toimitusjohtaja ja Arconan liiketoiminnan synnyttänyt Torgny Jansson kertoi, että veistämöt olivat lakanneet tulemasta messuille, koska veneitä ei enää myyty. Nyt Jansson oli sitä mieltä, että päätös ei ollut loppuun asti mietitty.

– Ei venekauppa ainakaan sillä lisäänny, että emme ole messuilla, hän pohti.

Niinpä Arconalla ja Najadin yhteisellä osastolla oli kolme venettä yhteensä kuudesta asuttavasta purresta. Arcona 435 ja Najad N395 AC olivat uusia malleja, Arcona 380 vähän vanhempi. Najad osti Arconan maaliskuussa 2018.

Messuhallin ovista oli mahtunut myös suuri ja mahtava Hallberg-Rassy 57. Jeanneau esitteli uuden Sun Odyssey 440:n, ja lisäksi oli kolme vuotta sitten julkistettu Linjett 43.

Najad N395 AC – entisessä loistossaan

Najadin veneet on tarkoitettu isoille vesille. Turvallisuutta tuovat korkea vapaalaita, tukeva runko ja suojainen avotila tuulilasin takana.

Messuilla oli Najadin pienin malli N395 AC, josta on saatavana myös CC (Center Cockpit) -versio. Ja AC:ssä siis on taakse sijoitettu avotila, jonka alla on vähän matalammat tilat. Omistajan sviitti on sijoitettu keulaan.

Sisätiloissa on harvinaisen paljon muunneltavuutta. Veneen saa kahdella tai kolmella kajuutalla. Messuveneessä omistajan kajuutan taakse wc:n tilalle oli sijoitettu vaatehuone ja styyran takakajuutan tilalle varasto. Tässä ratkaisussa varaston eteen sijoitetulle wc:lle jää reilusti tilaa, ja sen etupuolelle mahtuu myös navigointipöytä.

Kolmekajuuttaisessa versiossa wc on vähän kapeampi vie myös karttapöydän tilan.

Nätisti toteutettuun klassiseen tyyliin kuuluu paljon puuta, jonka työstämisessä on käytetty paljon muitakin työkaluja kuin sirkkeliä. Najadin voi sanoa olevan entisessä loistossaan, jossa on hyvä annos luksusta.

N395:ttä on myyty neljä kappaletta, joista kolme on AC-versioita.

Najadit rakennetaan Uddevallassa samalla tehtaalla, jossa valmistetaan myös Arconan kaksi suurinta mallia.

Arcona 435 – vuoden vene

Arconassa yhdistyvät suorituskyky ja matkaveneen mukavuus. Vene soveltuu nopeutensa puolesta kilpapurreksi ja sisätiloiltaan perheveneeksi.

Veneen kannella huomio kiinnittyy avotilaan, joka on suunniteltu veneen ja purjeiden käsittely edellä. Venettä on helppo ohjata myös ratti jalkojen välissä, jolloin avotilan levyisen levangin säätöpiste tulee suoraan syliin ja ison vinssi ihan käden ulottuville. Näin venettä voi hallita vajaalla miehistöllä.

Penkkien väliin nousee avotilan klaffipöytä lattian alta, kirjaimellisesti. Sen jalkoina on tukevat kaasujouset, jotka toimivat pöydän hissinä. Nopeaa ja kätevää, eikä pöytä ole piilotettuna tiellä.

Sisällä on kolme kajuuttaa ja kaksi wc:tä. Puuta on käytetty runsaasti kuten ruotsalaisveneissä tyypillisesti, ja mukavuustaso korkea, kuten retkiveneissä pitää.

Arcona 435 voitti European Yacht of the Year 2019 -tittelin Düsseldorfissa sporttisten matkaveneiden luokassa.

Hallberg-Rassy 57 – nappipurjehtien isoille vesille

Valtamerille tarkoitettu iso HR 57 on nykymalliston toiseksi suurin 64:n jälkeen. Messuille rakennetulta laiturilta ylsi hädin tuskin näkemään sen peräpeilin yli takakannelle, mutta keskelle sijoitettu avotila jäi vielä piiloon takasviitin korotetun ruffin etupuolelle.

Hallberg-Rassya on pidetty klassisena veneenä, joka ottaa uudet ominaisuudet tuotantoon vasta kun ne ovat varmistuneet toimiviksi. Silti messuilla nähdyn 57:n perässä on kaksi peräsinlapaa, ja keulastaagiin saa itseskuuttaavan fokan. Erikoistilauksesta tosin. Veneessä on myös kumiveneluukun takana sijaitseva avattava uimataso ja L-bulbiköli.

HR:n lanseeraama termi knapp segling, nappipurjehdus, on viety jo hyvin pitkälle. Se tarkoittaa sähköisiä toimintoja, kuten rullapurjeiden hallintaa, vinssejä, ankkuripeliä, keulapotkuria ja niin edelleen. Ratin edessä mittaripaneelissa on vihreällä ja punaisella valolla merkittyjä nappeja vaikuttavassa muodostelmassa.

Veneen saa kolmihyttisenä. Sekä perä- että keulahytti kelpaavat omistajan sviitiksi, mutta molemmat saa myös erillisillä vuoteilla. Keulahytin ja salongin välissä sijaitsee vielä yksi kajuutta.

Hienolta näyttää matka-alus eurooppalaisine tammisisustuksineen ja epäsuorine valaistuksineen.

Linjett 43 – linjakas saaristolainen

Linjett on saanut vaikutteita kapeista saaristoristelijöistä, vaikka sen kokonaisleveys on 3,95 senttiä. Silti vesilinjasta se on enää 3,19.

Liukkaasti liikkuvat Linjettit on suunniteltu Itämeren olosuhteisiin, ja niitä myydään eniten Tukholman saariston alueelle. Ruotsin karummalla länsirannalla niille ei ole kysyntää.

Veneen yksi kiinnostava yksityiskohta löytyy rungon alta. Lisävarusteena on saatavana hydraulisesti nostettava köli, joka joustaa pohjakosketuksessa. Youtubeen kuvatulla videolla vene ajaa kiville jopa 8 solmun nopeudella, ja ainoat vauriot löytyivät kölistä kiven osumakohdasta.

Linjettin kolmekajuuttainen ratkaisu tuntuu sangen perinteiseltä ruotsalaiselta tyyliltä, mutta sitä on modernisoitu erilaisilla yksityiskohdilla, muun muassa epäsuoralla ledivalaistuksella.

Jeanneau Sun Odyssey 440 – muodinmuutos

Jeanneau on palannut 0-loppuiseen mallinumerointiin, kun 9-sarja tuli valmiiksi. Ulkoisesti sen erottaa paljon suuremmista kylki-ikkunoista. Parraslinja ei myöskään enää juuri kapene veneen peräpäässä.

Sun Odyssey 440:n saa kahdella, kolmella tai neljällä kajuutalla. Näistä löytyy sopiva versio pienelle ja isolle perheelle tai charterkäyttöön.

Varsinainen uudistus on tehty veneen keskiosassa, joka poikkeaa tavanomaisesta. U:n muotoon taivutettu pentteri on tuotu edemmäs salongin pöydän kohdalle. Istuimet ovat vain veneen styyran laidalla.

Navigointipiste puolestaan on siirretty pentterin takapuolelle. Karttapöytä ja pentterin työpöytä ovat kiinni toisissaan, tosin eri korkeuksilla.

Salonkia hallitsevat vaaleat pinnat ja vaalealla viilulla päällystetyt rakenteet. Pyöreät kulmat ovat olleet Jeanneaun tavaramerkki, mutta nyt niitä on monessa kohtaa korostettu ja jatkettu korkeussuunnassa rakenteiden alareunoihin asti.

Avotila on toteutettu Jeanneaun kehittämällä tavalla. Sivukannet laskevat perää kohti siten, että ruorien takaa sivukansille on toteutettu portaaton kulkuyhteys. Avotilan istuimet voi muuntaa aurinkotasoiksi.

Moderni ilmestys, joka varmasti kerää ostajia.