Saksalainen Hanse Group hankki aikoinaan norjalaisen Fjordin jäämistön, ja uudisti merkin tuolloin aika uniikeilla isoilla päiväristeilijöillä. Alkuperäinen koko oli 40, jota seurasi myöhemmin pienempi 36 ja isompi 48. Uusin Fjord on pari vuotta sitten esitelty 42. Koko mallisto rakentuu varsin yhtenäisesti saman konseptin ympärille.
Italialainen Cantiere del Pardo taas tunnetaan etenkin Grand Soleil -purjeveneistään. Reilu vuosi sitten veistämö kuitenkin julkisti aikovansa rahakkaille isojen ja välimerellisten avomoottoriveneiden markkinoille.
Ensimmäisenä mallina julkistettiin viime syksynä vesille laskettu Pardo 43. Samalla mallistoon julkistettiin tuleviksi samaa tyyliä edustavat 36 ja 50. Pienenä sivujuonteena European Power Boat of the Year -raati tykästyi Pardo 43:een ja nimesi sen finalistiksi alle 45-jalkaisten veneiden luokkaan.
Fjordin isäntä Hanse Group ei Pardoa ihan samallalailla arvostanut, vaan ryhtyi oikeustoimiin. Se syytti Cantiere del Pardoa Fjord 42:n kopioinnista, ja sai Pardon tuomiolle Italialaisessa tuomioistuimessa. Tuomio on välipäätös, johon on valitusoikeus.
Hanse Group julkaisi Düsseldorfin avajaisviikonloppuna lehdistötiedotteen, jossa se ilmoitti kohdetta nimeämättä italialaistuomioistuimen tuominneen Fjord 42:n "latinoversion" kopioinnista. Oikeuden päätökseen sisältyi tuomitun veneen valmistus-, myynti- ja markkinointikielto.
Seuraavana päivä oli Pardon tiedotteen vuoro. Siinä se myönsi olevansa osallisena oikeudenkäyntimenettelyssä, ja valittaneensa välipäätöksestä ylempään oikeusasteeseen.
Pardon mielestä heidän veneensä ei luonnollisestikaan ole Fjordin kopio, vaan sen samaa venetyyppiä edustava kilpailija – ja hyvin menestyvä sellainen. Pardo kertoo myyneensä jo 30 Pardo 43:sta, ilman että ostajat ovat sitä Fjordiin sekoittaneet.
Vaikka kulisseissa kiehuu, ovat molemmat veneet esillä Düsseldorfin venemessujen superjahtihallissa 6, toki eri nurkissa.