Yacht Definedin älynäyttö sisältää oikeastaan koko veneen kojelaudan ja mittariston, sillä siihen on integroitu navigointijärjestelmien lisäksi veneen sähköisten laitteiden hallintajärjestelmä. Se valvoo moottorin ja veneen erilaisia parametrejä ja toimii digitaalisena kytkinjärjestelmänä.
Yacht Definedin yhtymäkohta Lowrancen, Simradin ja B&G:n laitteita valmistavaan Navicoon on selkeä, sillä molemmat toimivat osittain samalla alalla. Kaupan myötä Navico hankkii aimo annoksen veneen navigointijärjestelmän ja muiden laitteiden integraation sekä kojelautateknologian osaamista.
Samalla Navico ilmoitti tehneensä investoinnin moottoriveneitä valmistavaan, vuonna 2014 perustettuun, niin ikään ruotsalaiseen HOC Yachtiin. HOC hyödyntää 33-jalkaisissa moottorivenemalleissaan Yacht Definedin hallintajärjestelmää sekä Petestep-porraspohjaa, joka ohjaa liukuvan veneen sivuroiskeet pohjan alle, mikä nostaa venettä ja vähentää kulkuvastetta.
Yacht Definedin, HOC Yachtsin ja Petestepin taustalla on samoja perustajia, omistajia ja sijoittajia.
Navicon tiedote ei kerro tarkemmin, mitä Navicon investointi HOC Yachtiin käytännössä tarkoittaa eikä paljasta yrityskauppoja koskevia rahasummia.
"Me toivotamme Yacht Definedin ja HOC Yachtsin tervetulleeksi Navico-perheeseen. Molemmat yritykset ovat johtavia järjestelmäintegraation ja uudenlaiseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien sovellusten kehittäjiä. Yrityskaupan ja investoinnin myötä Navico pääsee osallisiksi molempien yritysten innovaatioista ja tietotaidosta ja aikoo soveltaa niitä omien tuotemerkkiensä kehittämisessä", iloitsee Navicon pääjohtaja Leif Ottosson.
HOC on muutaman vuoden ikäinen venemerkki, jonka 33-jalkaiselle Petestep-rungolle rakentuu kolme eri versiota (Tender, kuvan Cruiser ja Explorer). Kaikissa on lähtökuvan kaltainen Yacht Definedin digitaalinen kojelauta.