Puinen purjevene oli tarkoitus siirtää Kokkolasta Ouluun kahden hengen miehistöllä, mutta matkalla se alkoi vuotaa. Yksi miehistön jäsenistä meni tarkistamaan pilssipumppujen toimintaa, kun toinen jäi ohjaamaan venettä. Kokematon purjehtija menetti kuitenkin veneen hallinnan kovassa tuulessa ja aallokossa, mikä johti veneen ajautumiseen kivikkoon ja sen yli.

Useat pohjakosketukset lisäsivät vuotoa ja vene oli vaarassa upota. Lisäksi veneen perämoottorin potkurin sokkatappi katkesi karilleajossa, estäen potkurin pyörimisen vaihteen ollessa päällä.

Epäselvä sijainti

Meripelastuskeskus Turku hälytti Raahen Meripelastajien pelastusvene Jyryn tehtävään. Vaikka purjeveneen tarkka sijainti oli epäselvä sähköjärjestelmäongelman vuoksi, Jyryn miehistö löysi kohteen nopeasti reittietsinnällä laivaväylän varrelta.

Veneen purjeet ja köysistö vaikeuttivat pelastusveneen lähestymistä, mutta Jyry onnistui saamaan purjeveneen kyljelleen ja pitämään sen pinnalla moottoriruiskun pumpun avulla. Purjevene hinattiin Jyryn asemapaikalle kylkihinauksena, ja koko hinauksen ajan Jyryn miehistö valvoi tilannetta varmistaakseen, että mahdollisessa uppoamistilanteessa purjeveneen miehistö saataisiin siirrettyä pelastusveneeseen turvallisesti.

Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg korostaa, että tehtävässä tarvittiin monipuolista meripelastusosaamista, ja miehistön toimintaa vaikeuttivat huonot sääolosuhteet ja ympäristössä kelluva romu.

Pelastusvene Jyryn palkittavaan miehistöön kuuluvat Tomi Niemi (päällikkö), Marko Luimula, Antti Kolari ja Sanna Vartiainen. Miehistö tekee palkatonta vapaaehtoistyötä, kuten kaikki muutkin Meripelastusseuran 58 jäsenyhdistyksessä.

www.meripelastus.fi