Vestas 11th Hour kolaroi kalastusaluksen kanssa menomatkalla Hong Kongiin ja sai runkoonsa vaurioita, joita ei ennätetty korjata Hong Kongin ja Guangzhoun pysähdysten aikana, joten siltä jäi tämä legi 6 väliin. Pyrkimys on saada vene kuntoon seiskalle.
Muut kuusi venettä ovat edenneet doldrumeille, pohjoisen ja etelän tuulialueiden väliselle korkeapainevyöhykkeelle.
AkzoNobel ja Sun Hung Kai / Scallywag kääntyivät heti Taiwanin jälkeen koilliseen, kun muut jatkoivat pitemmälle itään ennen kurssimuutosta koilliseen. Ja sen jälkeen kaksikko puolestaan kääntyi muita ennen kaakkoon.
Aluksi näytti, että kaksikon vasen koukku epäonnistui, mutta kun niiden kurssit ristesivät muiden kanssa, tilanne oli melko tasaväkinen. AkzoNobel lähestyi loppuryhmää, mutta Scallywag valitsi selvästi eteläisemmän reitin kaakkoon. Hetken näyttikin, että salama saattaisi iskeä Scallywagiin toisen kerran, kun se purjehti muista erillään ja hyvässä tuulessa. Scallywag nimittäin ajoi menomatkalla muista erillään ja selkeään voittoon.
Mutta nyt kun kaikki alkavat olla doldrumien alueella, tiimit ovat asettaneet pelimerkkinsä ja näillä mennään. Scallywag on suuntaamassa lyhintä reittiä doldrumien läpi, muut tulevat pitemmän matkan ehkä vähän tuulisemmalla alueella. AkzoNobel on tähän mennessä tullut hyvin siinä keskellä.
Yksi kärkiveneistä on - yllätys, yllätys - Team Brunel. Bouwe Bekking, kisan kokenein kippari, on valitellut pitkin matkaa, ettei hän ole tähän mennessä saanut veneestä irti sen koko potentiaalia, ei varsinkaan kovassa tuulessa. Nyt näyttää paremmalta.
Viikon sisällä nähdään, kenen arvaus on osunut oikeaan eli mikä tiimi pääsee ensimmäisenä ulos korkeapaineesta.