Pysähdyksen aikana veneen huollosta vastaava The Boatyard huolsi kaikki veneet ja varusteet maston huipusta kölin kärkeen.

Hong Kongin edustalla kalastusaluksen kanssa kolaroinut Vestas 11 saapui Aucklandiin rahtialuksella jo kauan ennen muita ja sai uuden keulan. Se on nyt mukana 7. legillä.

Jäätä näkyvissää!

Lyhin reitti Uudesta Seelannista Brasiliaan ei kulje ihan Etelämantereen läheltä, mutta kisan historiassa nopein reitti on sukeltanut suoraan etelään Etelämerelle, jossa matalapaineet kiertävät Etelämannerta lännestä itään. Mutta ei aina, pohjoisempaakin reittiä on voitettu.

Ennen veneet olivat hitaampia, ja matala toisensa jälkeen tuli takaa ja ohitti veneet, mutta nykyveneillä pystyy roikkumaan hyvän matalapaineen kyydissä. Varsinkin juuri sen etupuolella tuulen suunta on sopiva, eikä voimakkaassa tuulessa tarvitse jiippailla. Jos matala etenee venettä nopeammin, sen takana on vastaavat olosuhteet.

Haasteina Etelämerellä ovat myrskyt, kylmyys ja kosteus, puhumattakaan jäälauttojen ja -vuorten mahdollisuudesta.

Legin pituus on 7 600 merimailia. Alkupuolisko purjehditaan kovassa merenkäynnissä ja kylmässä säässä. Kap Hornin jälkeen seuraa heikkotuulisempi Atlantti Argentiinan ja Brasilian itäpuolella.

Legiltä jaetaan tuplapisteet, ja ensimmäisenä Kap Hornin kiertänyt saa lisäpisteen.

Sijoittakaa pelimerkkinne!

Nyt valinta reitin suhteen on helppo, sillä Uuden Seelannin kaakkoispuolelle on parkkeerannut esteeksi korkeapaine, joka pitää kiertää. Järkevintä on ohjata sen länsipuolelta suoraan etelään myötätuulessa, ja kaikki ovat sen reitin valinneet. Korkeapaineen pohjoispuolella tuuli puhaltaa kasvoille.

Mutta pienempiä taktisia päätöksiä on tehtävä joka päivä. Kuka kiertää korkeapaineen lyhintä reittiä lähimpää heikomman tuulen rajaa, kuka ajaa etelämmäs pitempää reittiä mutta ehkä kovemmassa tuulessa? Ja kuka havaitsee sopivan matalan ennen muita

Tuulta on luvassa kosolti. Sääkartta on punaisenaan matalapaineita kiertäviä myrskyjä. Veneensä parhaiten matalan tuntumaan asemoinut on vahvoilla, kunhan miehistön pää ja kroppa kestävät. Ja kalusto.

Tasainen rintama

Legin startti oli Mapfren näytöstä. Se oli vetäissyt puolen meripeninkulman kaulan, kun veneet purjehtivat ulos Aucklandin edustan saarten välistä, mutta Uuden Seelannin itäpuolella niukassa johdossa oli Vestas 11 tiistaina aamulla. Sen reitti näyttää suuntaavan lähimmäs korkeapainetta.

Pisteitä ei ole syytä vielä jaella, sillä legi on vasta alussa. Ennakkosuosikkia ei vielä ole, sillä kokonaiskisaa johtavan Mapfren ja toisena olevan Dongfengin lisäksi moni muukin tiimi on löytänyt oikeat taktiset kuviot ja päässyt kilistelemään kuohujuomaa maalissa.

www.volvooceanrace.com