Mapfren purjekisko rikkoutui Etelämerellä, ja lopulta myös isopurje repesi. Vene pysähtyi 13 tunniksi huoltotauolle Kap Hornin tuntumassa.
Erityisen rankan Eteläisen Jäämeren ylityksen jälkeen Atlantin puoli oli toista maata. Tosin kaksi ensimmäistä venettä, Brunel ja Dongfeng, pääsivät livahtamaan Argentiinan eteen poikittain levittäytyneen korkeapaineen editse karkuun hyvässä tuulessa. Muut venekunnat kärsivät heikoista tuulista sitä enemmän, mitä kauempana kärjestä ne tulivat.
Brunel johti Falklandin saarten pohjoispuolelta maaliin asti, mutta ero Dongfengiin pysyi alle 10 merimailissa koko loppumatkan.
Viimeisten 20 meripeninkulman matkalla tuuli loppui lähes kokonaan, mutta takana purjehtinut Dongfeng ei löytänyt yhtään parempaa tuulirakoa. Se tuli maaliin 15 minuuttia Brunelin jälkeen.
AkzoNobel jäi näistä puolitoista vuorokautta, ja kisan parhaaseen, neljänteen sijoitukseensa yltänyt Turn The Tide pari vuorokautta lisää. Mapfre tuli maaliin vuorokausi Turn The Tiden jälkeen.
Kokonaiskisaa johtanut Mapfre menetti kärkipaikan Dongfengille yhden pisteen erolla, jolla niitä on kasassa 46. Brunel pomppasi kertaheitolla peliin mukaan, sillä tältä legiltä sai tuplapisteet, ja lisäpisteen sai vene, joka oli ensimmäisenä Kap Hornilla ja ensimmäisenä maalissa. Brunel vei koko potin. Se on nyt kolmantena kymmenen pistettä kärjestä.
Tuplapisteiden vuoksi erot laivueen kärki- ja häntäpään välillä kertautuivat pistetaulukossa. Tämän vuoksi Mapfre menetti johtopaikkansa.
Äärirajoilla ja ylikin
Eteläinen Jäämeri oli tänä vuonna ankara. Merta kutsutaan purjehtijoiden Mount Everestiksi. Myrskytuulet, jättiaallot, kylmyys, märkyys ja väsymys haastoivat jokaisen miehistön äärimmilleen, eikä kaikki ollut ihan joka hetki kontrollissa.
Suurimman menetyksen koki Scallywag, jonka kokenut englantilaispurjehtija John "Fish" Fisher putosi vahinkojiipissä mereen, eikä häntä koskaan löydetty. Järkyttynyt Scallywagin miehistö keskeytti kisan ja purjehti lähimpään satamaan Chileen.
Keskellä kriisiä Scallywagin miehistön sanottiin puntaroivan, jatkaako se kisaa lainkaan, mutta kriisiavun jälkeen ainakin venettä ollaan jo siirtämässä Itajaihin maitse.
Vestaksen masto katkesi Falkland-saarten kaakkoispuolella. Masto tuli alas täysin yllättäen tiukassa vastaisessa ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Vene joutui ajamaan koneella Falklandeille.
Myös Vestas kuljetetaan Itajaihin seuraavaa legiä varten.
Myös liki kaikilla muilla tiimeillä oli pienempiä ongelmia kalustonsa kanssa.
Itajain satamakisa käydään 20.4. ja seuraava 5 700 meripeninkulman legi Yhdysvaltain Rhode Islandille Newportiin alkaa 22.4.