Suomen Meripelastusseura palkitsee myöhemmin tänään pelastusvene ABSOn miehistön, johon kuuluivat Jani Seppälä (aluksen päällikkö), Ari Haanperä, Ilari Hatakka, Silja Hongisto, Tuukka Kivelä ja Sari Kivelä, Vuoden meripelastaja -nimityksellä, Meripelastajan malja -kiertopalkinnolla ja Seuran ansiomerkeillä.
Airiston merialueella Turun edustalla tapahtui 3. elokuuta 2019 onnettomuus, jossa noin 15-metrinen moottorivene ja 8-metrinen moottoripurjehtija törmäsivät toisiinsa. Onnettomuusveneissä oli yhteensä kahdeksan henkilöä. Moottoriveneessä oli kaksi aikuista ja moottoripurjehtijassa neljä aikuista sekä kaksi lasta.
Törmäyksessä moottoripurjehtijan kylki, kansirakenteet ja masto kärsivät merkittäviä vaurioita. Moottoriveneen pohjaan tuli lieviä vaurioita. Onnettomuuden seurauksena toinen moottoripurjehtijassa olleista miehistä menehtyi tapahtumapaikalla ja toinen myöhemmin sairaalassa. Kaksi naista ja kaksi lasta saivat lieviä vammoja. Kaikki loukkaantuneet olivat moottoripurjehtijassa.
Palkinnon saavat tänään Jani Seppälä (aluksen päällikkö), Ari Haanperä, Ilari Hatakka, Silja Hongisto, Tuukka Kivelä ja Sari Kivelä. Kuva: Miska Kivioja / Suomen Meripelastusseura
Hätäpuhelu tuli Turun hätäkeskukseen kello 13.44. Hätäkeskus ja meripelastuskeskus hälyttivät paikalle useita ensihoito- ja pelastusyksiköitä, muun muassa Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopterin ja Turun Meripelastusyhdistyksen pelastusvene ABSOn.
Meripelastushelikopteri saapui onnettomuuspaikalle ensimmäisenä kello 14.02, ja sieltä laskettiin onnettomuusveneeseen pintapelastaja ja ensihoitaja.
Ensimmäisenä veneenä kello 14.05 paikalla ollut ABSO kiinnittyi moottoriveneen kylkeen.
– Miehistöön kuuluvat ensihoitaja ja ensiauttajat siirtyivät välittömästi suorittamaan hoitotoimenpiteitä onnettomuusaluksiin yhdessä helikopterimiehistön kanssa. Yhden miehistön jäsenen vastuulla oli tarvittavien hoitovälineiden logistiikka pelastusalukselta onnettomuusaluksiin, kertoo ABSOn päällikkö Jani Seppälä.
Pahimmin loukkaantunut siirrettiin FINNHEMS 20:n lääkärin johdolla Rajavartiolaitokseen partioveneeseen ja edelleen Airiston Matkailukeskuksen rantaan perustettuun evakuointikeskukseen. Tapahtumapaikalla annetun ensiavun jälkeen ABSO toi maihin lievemmin loukkaantuneet ja muut haveriveneissä olleet.
– ABSOn vapaaehtoismiehistön toiminta oli vakavassa onnettomuustilanteessa ammattitaitoista, tehokasta ja hyvin organisoitua, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.
– Jokainen miehistönjäsen tiesi ja osasi tehtävänsä, vaikka joutui työskentelemään kovan paineen alla.
Pelastusalus ABSO toimii Suomen Meripelastusseuran Turun Meripelastusyhdistyksen ja Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piirin yhteisenä ensivasteyksikkönä Saaristomerellä vilkkaimman veneilykauden ajan juhannuksesta elokuun alkuun ympärivuorokautisessa valmiudessa.
Aluksen miehittää päällikön lisäksi 3–5 hengen miehistö, josta aina vähintään yksi on ammatiltaan ensihoitaja ja yksi koulutettu ensiauttaja. Kaudella 2019 ABSO oli 107 pelastus- ja avustustehtävällä Meripelastusseuran eniten tehtäviä suorittanut yksikkö. Caritas-päivystys, kuten kaikki vapaaehtoinen meripelastustoiminta tuotetaan kokonaan vapaaehtoisvoimin.
Onnettomuuden tutkinta on vielä kesken, mutta poliisin julkisuuteen antamien tietojen mukaan kummastakaan Airiston onnettomuusveneestä ei havaittu toista ennen kuin yhteentörmäyksen estäminen oli jo liian myöhäistä. Selvää syytä tähän ei ole voitu osoittaa.