Italialaisen Azimutin Atlantis 43 -sportcruiser on myynyt maailmalla hyvin, ja se on Suomessakin viimevuosien myydyimpiä yli 40-jalkaisia matkamoottoriveneitä. Uudella 51:llä menestys halutaan monistaa 50-jalkaisten kokoluokkaan.
Atlantis 51:n runko on piirretty muiden viimeisimpien Azimut-uutuuksien tavoin aiempaa särmikkäämmäksi, etenkin keulasta. Myös isot ja ulkonäöltään yhtenäiseltä näyttävät runkoikkunat ovat nyt muodissa.
Kansitiloiltaan Atlantis 51 pitää kiinni sportcruiserien tunnuspiirteistä. Perässä on hydraulinen uimataso sekä jollatalli, jonka päällä on kiinteä aurinkotaso. Takaseinää ei ole (mutta sen saa lisävarusteena), joten aurinkotaso, ulkopentteri ja kansisalonki nivoutuvat sujuvasti yhdeksi suureksi tilaksi.
Kattoluukku näyttäisi kuvan perusteella olevan haitarimallin sijaan kova. Ohjaamon kohdalla on sivuikkunat, mutta vieläkään ei nähdä sivuovella varustettua sportcruiseria. Miksiköhän ei?
Toinen jossain määrin taantumuksellinen toteutus on keulakansi, jossa on pitäydytty tavanomaisessa maattavassa aurinkopatjassa, tuloaan tekevien sohva- tai loungetyylisten ratkaisujen sijaan.
Kannen alla tilaratkaisua on pyritty ratkomaan tuoreella tavalla. Omistajan sviitti on piirretty vaihteeksi keulaan. Se on jättänyt keskiveneeseen tilaa kahdelle vieraskajuutalle, jotka on arvotettu selkeästi toisistaan poikkeaviksi. Yleinen wc, pentteri ja sisäsalonki ovat kaikki keskitetty kulkuportaikon läheisyyteen.
Azimutin tapaan voimalinja on mietitty jo tehtaalla sopivaksi eikä vaihtoehtoja ole tarjolla. Ainakin paperilla Volvo Penta uusiin 600-hevosvoimaisiin D8-moottoreihin perustuva IPS800-pari vaikuttaa hyvältä valinnalta.