Beneteaun uusi Swift Trawler -sukupolvi on edellistä selvästi sulavalinjaisempi ja sopusuhtaisempi, mutta omaa silti tiettyjä klassisia trawler-tyyppisten matkaveneiden piirteitä, kuten tuulilasin ylle kurottuvan katon lipan.
Uusi ST 41 ottaa paikkansa mallistossa tänä vuonna julkistetun 47:n ja vuotta vanhemman 35:n välissä. Mallistouudistuksen Beneteau aloitti aloituskokona toimivasti 30:stä. Swift Trawler -malliston huipulla jatkaa vanhempi 50, joka edustaa ihan omaa konseptiaan ja poikkea muotoilultaan selvästi uudemmista mallinimikaimoistaan.
ST 41:stä tuodaan markkinoille kaksi versiota, Sedan ja Flybridge. Sedan sopii erityisesti kylmempiin ilmastoihin ja matalamman alikulkukorkeutensa ansiosta myös sisävesille, mutta Flybridestä muodostunee silti selvästi suositumpi. Sen yläkannelle on kalustettu istumapaikat kahdeksalle, minkä lisäksi takaosa on jätetty avoimeksi.
Uimataso, peräkannen avotila ja kansisalonki sulautuvat reilusti avautuvan takaseinän ansiosta luontevasti yhteen. Kokonaisuutta tukee kansisalongin takaosaan sijoitettu pentteri.
Sisäohjaamossa on Swift Trawlerien tyyliin kookas, ruorimainen ratti. Uutena oivalluksena ST 41:ssä ohjaamon penkki on käännettävissä pitkittäin käytävälle, jolloin kansisalongin pöydän ääressä on istumapaikat peräti kahdeksalle. Seurusteluasentoon käännettynä penkki tosin näyttäisi estävän salongin laidalla olevan kaapiston oven avaamisen.
Kansisalongin sohvasta saa pedattua parivuoteen, jonka yksityisyyttä voi parantaa sen ympärille levitettävällä verholla. Varsinaisia makuukajuuttoja on kolme ja ne löytyvät tuttuun tapaan kannen alta. Tilavin mastercabin on keulassa ja varustettu erillisillä wc- ja suihkuhuoneilla.
Toinen, yleiskäytössä oleva toiletti on styyrpuurin laidalla. Samalta laidalta löytyy yhdellä punkalla varustettu monitoimihytti, jonne saa myös kuivurilla varustetun pyykinpesukoneen.
Tilavampi kahden hengen makuukajuutta on paapuurissa. Se on varustettu kahdella erillisvuoteella, jotka voidaan yhdistää myös parivuoteeksi.
Moottoreiksi voi valita kaksi Volvo Pentan D4-dieseliä, joko 270- tai 300-hevosvoimaisian versioina. Voimansiirtoratkaisuna on aitoon trawler-henkeen luotettava ja vähäisen huollontarpeen omaava suora akseliveto.
Huippunopeudeksi Beneteau kaavailee 23 solmua ja keskimääräiseksi matkanopeudeksi 16 solmua. Mikään taloudellinen pitkänmatkantaittaja ST 41 ei kuitenkaan ole, sillä mainitulla 16 solmun matkanopeudella Beneteau mainitsee lanseerausmateriaalissa toimintasäteeksi melko vaatimattomat 180 meripeninkulmaa. 1 200 litran polttoainetankissa käy siis melkoinen imu. Joko Beneteau on kulutuksen suhteen poikkeuksellisen rehellinen, ranskalaisen suurpiirteinen tai sitten jollekin on tapahtunut lasku- tai kirjoitusvirhe.
Livenä ST 41:een pääsee tutustumaan syyskuussa Cannesin venemessuilla, jossa esitellään Flybridge-versio. Sedan näytetään yleisölle jo viikkoa aikaisemmin Hollannissa Hiswa te Water -venemessuilla.