Düsseldorfin venemessuilla julkistetut Brabus Shadow 1200 ja Brabus Shadow 1000 jatkavat tapaa, jossa mallinumero kertoo tehon hevosvoimissa. Voimanlähteinä on Mercuryn vakiomallien sijaan Mercury Racingin kutittelemat koneet.
Brabuksen venemalliston uuden lippulaivan pohjana on luonnollisesti Axoparin lippulaiva, eli 14-metrinen 45. Se ei vakionakaan ole mitenkään laiska, vaan saavuttaa kolmella 300-hevosvoimaisella Mercuryn V8-Veradolla kepeän 50 solmun huippunopeuden. Lisätehoa ei siis tarvita ihan hurjasti.
Mercury Racingillä sitä on kuitenkin tarjolla: viime vuonna esiteltiin sekä Mercuryn 4,6-litraiseen V8-rakenteeseen pohjaava mekaanisesti ahdettu 500R että 5,7-litraisen V10-alustan vapaasti hengittävä 400R. Kun jälkimmäisiä laitetaan kolme kimppaan, päästään 1 200 hevosvoiman yhteistehoon. Brabus ilmoittaa Shadow 1200:lle aika vaatimattomasti 50+ solmun huippunopeuden, vaikka vakiomallin kulkuhalujen perusteella käytännössä ollaan varmasti pikemminkin 55–60 solmun alueella.
Malliversio- ja tilaratkaisuvaihtoehdot ovat samat kuin Axopar 45:ssä. Ensimmäisenä estradille tuotiin Düsseldorfin venemessuilla takakajuutalla varustettu Brabus Shadow 1200 XC Cross Cabin. Huhtikuussa Mallorcalla on vuorossa Välimerellisemmän Sun Top -versio esittely.
Shadow 1200 XC lanseerattiin Brabuksen noudattaman kaavan mukaan tummanpuhuvana Black Ops Signature Edition -erikoismallina, jonka ulkoväri taittuu kiiltävän mustaksi. Kontrastia tuo punainen ulko- ja harmaa sisäverhoilu. Teemaan kuuluu myös aitoa hiilikuitua olevat somisteet ja yksityiskohdat sekä moniin paikkoihin viljellyt Brabus logot. Ulkonäön ja sisustuksen tuunauksen lisäksi myös varusteita on ladattu reilusti mukaan. Tunnelmasta saa varmasti kiinni oheisella videolla.
Kaikella on tietty hintansa, ja tässä tapauksessa se on 50 prosenttia lisää. Axopar 45 XC:n 700 000 euron sijaan Brabus Shadow 1200 XC:n hintalapussa on vajaan 1,4 miljoonan lukema.
Pienempi mutta vieläkin pippurisempi
Mercury Racingin 500R-koneet pääsevät valloilleen Brabus Shadow 1000:ssa. Se perustuu Axopar 37:aan, josta on jo entuudestaan, ja on yhä saatavilla kahdella Mercury Racing 450R -moottorilla varustettu, 60 solmun Brabus Shadow 900 -versio. Monin tavoin vahvistetuilla 500R-koneilla varustetun ”tonnin” voi odottaa saavuttavan helposti 65 solmun huippunopeuden, vaikka kovin moni tuleva omistaja sitä tuskin koeponnistaa.
Myös Shadow 1000 -sarja avataan Brabusin perustaja Constantine Buchmannin allekirjoittamalla Black Ops Signature Edition -erikoismallilla ja XC Cross Cabin -malliversiolla, jonka hinnat alkavat 570 000 eurosta. Sun Top -avomalli seuraa tästäkin perässä kesäksi.