Uusi Magnum Cabin korvaa suositun Buster Cabinin, jonka runko juonnettiin alun perin Buster XXL -mallista. Magnum Cabin on Buster Cabinia reilut puoli metriä pidempi yli 15 senttiä leveämpi. Painoakin on tullut rutkasti lisää, minkä mukana myös konetehot ovat kasvaneet.

Magnum Cabinin suunnittelussa on painotettu yhteysvenekäyttöä, tyylikkyyttä unohtamatta. Se on pitkän ajokauden käyttövene, jolla voi liikkua saaristossa jäiden lähdöstä aina seuraavan talven tuloon. Edeltäjän tapaan Magnum Cabinin runko on alumiinia ja kansi ja hytti lujitemuovia. Buster Cabinit valmistettiin Puolassa, mutta Magnum Cabinien tuotanto palaa Suomeen ja Ähtäriin.

Isot ikkunat leimaavat Magnum Cabinin ulkomuotoa, mutta kokonaisuus näyttää silti isompaan Phantom Cabinia sopusuhtaisemmalta. Panoraamaikkunoiden ansiosta näkyvyyden voi olettaa olevan hyvä ja hytin valoisan. Jälkimmäiseen auttaa myös läpinäkyvä liukukattoluukku.

Tilaa Magnum Cabinin hytissä on kuudelle. Keskikäytävää pitkin läpikuljettavan hytin styyrpuurin laidalla on ohjaamon takana pitkittäinen laitasohva kahdelle. Paapuurin puolella kahden istuutava takapenkki ja navigaattorin istuin, jonka selkänojan voi kääntää istuimen etu- tai takareunaan. Selkänojan asennon mukaan paapuurin laidalle muodostuu kasvot menosuuntaan kahdessa rivissä istuttava matkustamo tai vastakkain istuttava oleskelutila, jota voi täydentää pöydällä. Jääkaapille on paikka takapenkin rungossa, styyrpuurin laitasohvan sisällä on puolestaan kookas tavaratila.

Ohjaamon vakiovarustukseen kuuluu kookas, peräti 16-tuumainen Q-älynäyttö, jonka navigointiominaisuuksia voi täydentää mukana tulevan karttaplotterin lisäksi tutkalla, kaiulla ja aisilla. Ohjauspulpetissa on huomioitu asennuspaikoilla myös lisävarusteena saatava Yamahan HelmMaster EX:n -järjestelmä ja sen näyttö sekä joystick-hallintalaite.

Hytin molemmilla puolilla on tilavat ja helppokulkuiset avotilat. Siirtyminen veneeseen käy väljien kulkuväylien ja tukevien kaiteiden ansiosta sujuvasti. Keulassa on suuri ja helposti lastattava tavaratila, jonka tilavuudeksi ilmoitetaan 350 litraa, mikä vastaa keskikokoisen pystyperäisen henkilöauton tavaratilan kokoa. Korkeiden laitojen suojassa olevaan taka-avotilaan saa lisävarusteena peräsohvan ja ulko-ohjauspisteen. Pitkille uimatasoille siirrytään helposti avotilan styyrpuurin peräkulmassa olevan portin kautta.

Hyttin katolla on kattokaiteet, jotka mahdollistavat sivukansilla liikkumisen. Katolta löytyy myös paikka aurinkopaneelille ja kattoteline kevyiden kattokuormien kuljettamiseen.

Moottoriksi sopii Yamahan uudet V6-koneet, joiden teholuokat ovat 225, 250 ja 300 hevosvoimaa. Tehokkaimmalla vaihtoehdolla Magnum Cabinin huippunopeuden lupaillaan nousevan yli 45 solmuun. Hinnat alkavat 225-hevosvmaisella moottorilla varustettuna 108 500 eurosta.

www.buster.fi