Capoforte on tyyliniekkana tunnetun italialaisen venedesigneri Christian Granden uusin brändiluomus. Valmistajan nimi on Cantieri Aschenez, ja sen tunnetumpi tuotemerkki Invictus. Kahden brändin taktiikka aukeaa, kun merkkien perään lisätään brändiviestintään liittyvä lisukkeet: Capoforte Boats ja Invictus Yacht.

Capoforten mallisto on heti alkuun laaja, sillä brändin siipien suojaan on siirretty sellaisenaan 11 Invictusin pienemmän pään mallia. Ainoa uutuus on SQ240i, joka on samalla Capoforten ensimmäinen sähkövene.

Mallinumeron mukaisesti noin 24-jalkainen eli hieman yli seitsemän metrinen SQ240i on päiväristeilykäyttöön tarkoitettu avovene. Tilaratkaisu on hollannissa suosituille sloep-tyyppisille avoveneille tyypillinen, siksi otsikon viittaus. Konseptiin kuuluu kookkaan U-sohvan sijoittaminen keulaan ja ohjauspisteen perään. Capofortessa ohjaamon takana on tilaa vielä aurinkotasolle.

Moottorivaihtoehtoja on kaksi, ja molemmat niistä ovat huippumielenkiintoisia. Hissukseen lipuiluun on tarjolla joystick-hallintalaitteella varustettu Yamaha Harmo -ulkolaitamoottori. Sen teho on vaatimattomat 3,7 kilowattia eli viisi hevosvoimaa, mutta hyötysuhdetta parantaa alhaisille nopeuksille työntövoimaoptimoitu kehäpotkuri. 

Tavallista perämoottoria matalaprofiilisempi Harmo piiloutuu Capofortessa koko veneen levyisen uimatason alle. Perämoottorin tapaa Harmo on kipattavissa ylös vedestä, joten uimatasossa on sen mahdollistava luukku. 

Toisena vaihtoehtona on sisämoottorin ja perinteisen akselivedon ja potkurin yhdistelmä, jonka moottorina on saksalaisen Molabon Iscad V50. Sen teho on 50 kilowattia eli liki 70 hevosvoimaa, mutta käyttöjännite tehokkaalle sähkömoottorille epätavanomaisen alhainen ja turvallinen 48 volttia.

Kuten arvata saattaa, ei designia ja tekniikkaa yhdistävä Capoforte ole ihan avomallisten sähköveneiden edullisimmasta päästä: verottomat tehdashinnat alkavat kuitenkin alle 100 000 eurosta.

www.capoforteboats.com