Hiljattain Suomen markkinoille lanseeratun Lynxmarin mallisto laajenee mallivuodelle 2026 kahdella uudella mallilla, kun C26- ja O22-mallien rinnalle saadaan keskipulpetillinen avovene O19 sekä Suomessa suosittuun 7-metristen ohjaushyttiveneiden luokkaan ajava C22. Kaikille Lynxmar-malleille on yhteistä järeä täysalumiinirakenne. Kohderyhmänä on veneilijät, jotka ajavat pitkän kauden ja vaativat veneeltä paljon. 

Lynxmar O19: Avoveneilyn ystäville

5,75 metriä pitkän ja 2,15 metriä leveän O19:n tehoalue on 115–150 hevosvoimaa. Rakenne on jykevä, sillä O19 paina ailman moottoria yli 1 000 kiloa. Silti sille luvataan jo 115-hevosvoiman moottorilla 37 solmun huippunopeus ja 30 solmun matkanopeus, jolloin kulutuksen pitäisi valmistajan mukaan pysytellä litran tuntumassa meripeninkulmalla. 

Ulkonäöllisesti O19:n persoonallisimmat piirteet ovat kulmikas, kehyksetön tuulilasi sekä alumiininen valomasto, joka mahdollistaa myös tutkan asennuksen. Pulpetin käsikaide kulkee tuulilasin sisäpuolella. Kojelaudassa on hyvin tilaa Q-monitoiminäytölle, Scanstrutin langattomalle lataustelakalle, moottorin monitoimimittarille sekä Zipwake-automaattitrimmien hallintapaneelille. 

Leveän pulpetin takana on jousitetut erillisistuimet ja koko veneen levyinen peräpenkki, jonka alla on tuttuun tapaan reilun kokoinen säilytystila. Lisää säilytystilaa on etuavotilan penkkien alla sekä kahdessa kerroksessa olevissa laitalokeroissa. Säilytystilojen luukuissa on kitkasaranat, joten luukut pysyvät itsekseen auki juuri siinä kohdassa mihin ne jättää. 

Pulpetin ympäri pystyy kulkemaan molemmilta laidoilta yhtäläisen hyvin. Alumiiniturkki on pinnattu paikalleen liimatulla kumimattosarjalla. Avotilasta on helppo kulku sekä keulatasolle että perän yhtenäiselle uimatasolle.

Lynxmar C22: Ohjaushytin suojassa

Uusi C22 rakentuu samalle 18 asteen pohjakulman omaavalle rungolle kuin O22-pulpettivenemalli. 6,62 metrin pituus ja 2,34 metrin leveys asemoi C22:n kooltaan täysalumiinisten ohjaushyttiveneiden markkinajohtajan, niin ikään ruotsalaisen Arronetin, 20’5 ja 23’5 Surprise -mallien väliin, toki ehkäpä lähemmäs jälkimmäistä.

Lynxmar C22 painaa ilman moottoria noin 1 730 kiloa. Moottorivaihtoehtoina on Mercuryn V6-sarja, eli valittavana on 175-, 200- tai 225-hevosvoimainen versio. Jo keskimmäisellä huippunopeuden luvataan nousevan yli 40 solmuun. Toisaalta kulutuksen luvataan jäävän 30 solmun matkanopeudella niinkin kohtuulliseksi kuin 1,1–1,2 litraan meripeninkulmalla.

Kuvat eivät paljasta vielä hytin tilaratkaisua, mutta oletettavasti kahden jousitetun erillisistuimet jatkona on pitkittäiset laitapenkit, joiden myötä hytissä on istumapaikat kaikkiaan kuudelle. 

Kojelaudan ja ohjaamon mitoituksen kerrotaan olevan sama kuin suuremmassa C26-mallissa. Ja myös etuoviratkaisu, johon kuuluu oven lisäksi ylös aukeava luukku katon etureunassa, näyttäisi olevan vastaavan kaltainen kuin C26:ssa. Varsinainen kattoluukku on lasia ja koko katon levyinen.

Kokonaispituudesta suurin osa on annettu hytille, joten sen voi odottaa olevan varsin tilavan. Avotiloista pidempi on keulassa, mutta peräkannellekin on jäänyt kuvien perusteella aivan käyttökelpoisen oloisesti tilaa.

Uusien Lynxmar-mallien hinnat ja vakiovarusteet ovat vielä vahvistusta vailla. Ainakin C26:n kohdalla Lynxmar on valinnut vahvan vakiovarustelun strategian, joten saman voi odottaa jatkuvan myös pienempien mallien kohdalla, mikä kannattaa tulevia hintoja vertailtaessa huomioida. Tarkempia tietoja kiinnostuneilla antavat maahantuoja www.gnboats.fi ja jälleenmyyjä www.kx-center.fi.