Se tiedettiin kyllä, että Elan oli ajautunut ahdinkoon. Keskikokoisena veistämönä se ei kyennyt kilpailemaan hinnalla ranskalaisia ja saksalaisia jättiläisiä vastaan perhe- ja charterpursissa. Taktiikaksi oli valittu sijoittuminen niiden yläpuolelle laadullisesti, mutta varsinaisten premiumpursien alle hinnallisesti.

Markkinarako kävi kuitenkin vuosi vuodelta ahtaammaksi ja pitkään veistämö pyöri kannattavuuden rajoilla. Silti maaliskuinen ilmoitus koko tuotannon pysäytyksestä hätkäytti, olihan kyse vanhasta ja menestyneestä valmistajasta.

Elan on perustettu vuonna 1946 ja sittemmin monialaiseksi kasvaneen konsernin venetuotanto käynnistyi jo vuonna 1949. Lasikuituun se siirtyi 1962 ensimmäisten eurooppalaisten veistämöiden joukossa. Jo vuonna 1978 Elan aloitti tyhjiölaminoinnin ja hiilikuitujen käytön purjelentokoneissa ja kuului alan pioneereihin soveltaessaan tekniikoita venevalmistukseen 2000-luvulle tultaessa. Pursimalleista moni nousi vuosien varrella hyvin suosituksi.

Muutos oli kuitenkin pakko tehdä, ja se päätettiin tehdä perusteellisesti. Elanilla siivottiin pöydät ja istuttiin pohtimaan kahta asiaa: missä ollaan oikeasti hyviä, ja missä ovat kannattavat purjevenemarkkinat tulevaisuudessa. Vastaukset etenkin jälkimmäiseen ovat lähes inhorealistisia keskivertokuluttajan näkökulmasta.

Tavallisille palkansaajille suunnattujen veneiden kysyntä on takerrellut pitkään. Maailman suurimmista valmistajista useat ovat tehneet miinustulosta kaksinumeroisilla prosenteilla useina vuosina. Kasvua ovat tavoittaneet lähinnä veistämöt, jotka ovat panostaneet suuriin luksusjahteihin.

Osaamisensa kohdalla Elan katsoi konsernin muita haaroja, muun muassa tuulimyllyjen ja suksien valmistusta, ja päätteli korkean teknologian kuitu- ja laminaattivalmistuksen olevan ydinaluettaan.

Johtopäätös on, että Elan hylkää kokonaan "tavalliset" veneet ja keskittyy mitoiltaan ja varustukseltaan luksusluokkaisiin, hiilikuituisiin, nopeisiin Blue Water -pursiin. Ensimmäinen projekti ja malli kulkee nimellä Elan SixtyFive, ja sen ennakkoesittely paljastaa suuntaviivat myös tuleviin sisaraluksiin.

Pääsuunnittelijaksi värvättiin Elanin 1980-luvun kulta-aikojen hovitoimisto J&J Design. Jacep Jakopin kuvaa uuden Elanin tavoitteeksi kuroa kiinni kuilua avomerikilpapursien ja perinteisten pitkän matkan luksuspursien välissä.

Edellisistä otetaan keveys ja sen tuoma nopeus. Hyvä liikkuvuus nostetaan suurta kölipainoa merkittävämpään asemaan turvatekijänä valtamerien myrskyjä vastaan. Nykyaikaisten sääpalveluiden käyttö integroidaan suoraan veneiden elektroniikkaan ja ajoissa saadun tiedon sekä 10-20 solmun matkanopeuden avulla myrskykeskukset mieluummin väistetään, kuin siedetään niiden läpi sinnittelyä.

J&J on työskennellyt saman tavoitteen parissa jo pari vuosikymmentä. Yhteistyötä mm. IMOCA- ja America's Cup -projektien kanssa on tehty ja tuloksia nähty Shipman Carbon Yachtsin veneissä, joita on ollut tuotannossa vuodesta 2003 alkaen. Näistä saatuja oppeja hyödynnetään kilpaveneiden ominaisuuksien tuomisessa sarjavalmistukseen. Toinen suunnittelija Guillaume Verdier tuo ryhmään tuoreimmat näkemykset ja kokemukset ranskalaisilta avomerikilpapurjehtijoilta.

Uuden Elan SixtyFiven runko, kansi, suuri osa sisustuksesta ja seisova riki valmistetaan hiilikuidusta. Sillä saralla talosta löytyy taitoa valmiiksi ja yhteistyö esimerkiksi Guritin kaltaisten materiaalieksperttien kanssa on jo olemassa.

Vene tulee saavuttamaan liukunopeuksia täydessä matkavarustuksessa, mutta silti se pidetään merellä yhden hengen käsiteltävänä ja manööverikelpoisena.   

Tutkimustieto siitä, kuinka ylivoimaisesti suurin osan purjehdusajasta kilpaveneissä vietetään joko sisällä tai avotilan katetussa osassa johtaa entistä suojaisampien ulkotilojen suunnitteluun. Niihin keskitetään myös veneen ja purjeiden hallinta. Elan SixtyFiven ruffi on suojattu matalalla katteella, jonka kangasjatke nousee targakaren päälle peittämään koko matkustamon. Sen alta säilyy silti näkyvyys sekä merelle että purjeisiin.

Venettä varustetaan elektroniikalla, joka käyttää moderneja anturitekniikoita ja ohjelmia, jotka opastavat purjehtijoita trimmauksessa sekä reitti- ja sääsuunnittelussa. Kokemus ja tutkimusdata kertova, että pitkiä matkoja ajetaan paljon autopilotilla, jonka ohjelmointi integroidaan muuhun elektroniikkaan. Veneen rakenteisiin upotetut anturit kertovat myös niihin kohdistuvista rasituksista ja ohjaavat sekä purjehdusta että huoltosuunnittelua.

Purjevalikoima on moderni, kisaveneistä vaikutteita kerännyt ja suunniteltu maksimoimaan tehokkuus sekä minimoimaan tarve liikkua kansilla purjehduksen aikana. Tässä sekä kulkuteiden suunnittelussa ulkona ja sisällä on otettu oppia etenkin yksinpurjehtijoilta.

65-jalkainen vene sisustetaan pysyvästi täysin asuttavaksi "live-aboard" veneeksi ja pitkillä ylityksillä 6-8 henkeä majoittavaksi. Lähinnä keulaa on vesitiivillä laipioilla erotettu purjevarasto, sitten omistajan sviitti työpöytineen, toiletteineen ja sisään käveltävine vaatehuoneineen. Salonki jakautuu oleskeluryhmään paapuurin puolella ja U-pentteriin vastalaidalla. Perässä on kahden hengen vieraskajuutat ja portaikon kohdalla niiden toiletit. Kalusteiden komposiittirakenteita pinnoitetaan puuviiluilla ja kankailla ilmeen pehmentämiseksi kilpaveneestä kruiseriksi.

Elan SixtyFiven hinnaksi arvioidaan noin 2 790 000 € ilman arvonlisäveroa. Ensimmäisten kahden veneen arvioidaan valmistuvan lähimmän vuoden kuluessa.

Seuraavista malleista ei ole vielä kerrottu muuta, kuin että ne sijoittuvat vielä suurempiin kokoluokkiin.

 

www.elan-yachts.com